2019-05-30, 23:36
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Jag kan bara svara för mig själv. Anledningen i mitt fall är att jag här på Flashback får hela bilden, d.v.s. ta del av:

- Förhandsinformation,
- Dagboksblad.
- Häkningsframställan.
- Förundersökningsprotokoll.
- Domar.
- Överklaganden.
- Bred mediaövervakning.
- O.s.v.

Eller om man så vill - allt det som MSM vägrar skriva om i detalj.

Japp. Minns inte vem det var i MSM... kanske Gudmundson (tror att det kan ha varit ngn annan) som sa, att när svenska MSM rapporterar om brott, så måste man gå till Flashback för att få reda på, vad som hänt.

Sedvanlig MSM rapportering typ "27-åring jagas för brott, polisen förtegen" är ju inte så klargörande.
Citera
2019-05-30, 23:46
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror människor i allmänhet intresserar sig för det. Inte bara de som är på Flashback.

Jag är av samma åsikt. De stora etablerade medierna har ofta ett ett tungt fokus på de grövre brottsfallen, eftersom svenskar överlag har ett stort intresse för sådant (och det kan väl argumenteras för att allmänintresset är stort, även om jag tror att allmänintresset i många fall beror på en sorts morbid nyfikenhet snarare än enbart rädsla/behov av information om det inträffade, etc.). Notera dock att länkningar till etablerade media (Aftonbladet, t. ex.) mer som regel än undantag används som källa och utgångspunkt för diskussioner om grövre brottsfall.

Men om man rör sig utanför kriminalfallsforumen så finner man ett stort intresse för diskussionsämnen som psykopati och narcissism (Psykologi: allmänt) och i Försvunna personer diskuterar användare år efter år olösta försvinnanden och även i det senare forumet verkar det i diskussionerna nästan finnas en kuslig underton av förhoppningar om att försvinnandet skall lösas - inte genom att den försvunna personen återfinns vid liv och välbehållen, utan - genom att ett spännande mordmysterium får sin lösning genom privatdetektivarbete. Film- och Tv-forumen har till viss del en liknande vinkel på många filmer och tv-serier som diskuteras.

Flashback är bara representativt för de ämnen som människor intresserar sig för i allmänhet och erbjuder en plattform för att diskutera dessa.

Varför läser så många svenskar deckare och kriminalromaner? Det är nästan en likvärdigt intressant fråga.
Citera
2019-05-30, 23:59
Medlem
messiasibids avatar
Beviseligen är folk fascinerade av mord och dylikt. Samtidigt finner jag som TS det föga intressant. Det är lite som att om man har läst om 1 mord så har man läst dem alla. Sällan man blir överraskad eller lär sig något. Men ja allmänheten överlag verkar gilla att läsa om det trots allt.
Citera
2019-05-31, 09:26
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Det triggar oss människor, alla människor i hela världen triggas av sånt här.
Vem och vart triggas folk INTE av sånt här? Kanske människor utan känslor, psykopater?
Citera
2019-05-31, 10:33
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Det triggar oss människor, alla människor i hela världen triggas av sånt här.
Vem och vart triggas folk INTE av sånt här? Kanske människor utan känslor, psykopater?

Japp. Förmodar, att om TS själv drabbades av grov brottslighet så skulle TS finna det "intressant".

TS deklarerar alltså, att det är ointressant för TS, om andra människor drabbas av grov brottslighet.

Det handlar ju om vilka värderingar, som man själv har... jämte en rätt självklar instinkt att hålla sig något-så- när uppdaterad om den samhälleliga hotbilden.
Citera
2019-05-31, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag undrar varför användare på Flashback tycker mord, våldtäkter och generella sexualbrott är så intressant? Jag har varit medlem ett tag på detta forum och varje gång jag scrollar igenom huvudsidan på detta forum så domineras "nyheter" framförallt av trådar som tar upp dessa händelser och ämnen.

Givetvis sätter jag mig inte emot friheten att diskutera och engagera sig i vad varje individ anser att den själv vill diskutera och engagera sig i, men jag finner detta ändå intressant dels för att jag själv inte finner något intresse i det alls.

Tack.

Svaret är enkelt: Det är massa äckel och avskum som samlas här på Flashback, ofta penisonerade och förtidspensionerade mongon som är uttråkade och deras liv består av att hoppas på nya mord och nya våldtäkter så de kan dampa loss här med sin WT-dynga. Dessa varelser bryr sig inte om viktiga frågor, utan tiden upptas helt av chipsätande och cola när de här njuter av att läsa om att Agda 93 slogs ihjäl av invällare, eller när Louise överfölls kl 3 på Södermalm av tre busar som spräckte hennes anus osv osv.
Citera
2019-05-31, 10:57
Medlem
08-55331000s avatar
Citat:
Jag undrar varför användare på Flashback tycker mord, våldtäkter och generella sexualbrott är så intressant? Jag har varit medlem ett tag på detta forum och varje gång jag scrollar igenom huvudsidan på detta forum så domineras "nyheter" framförallt av trådar som tar upp dessa händelser och ämnen.

Givetvis sätter jag mig inte emot friheten att diskutera och engagera sig i vad varje individ anser att den själv vill diskutera och engagera sig i, men jag finner detta ändå intressant dels för att jag själv inte finner något intresse i det alls.

Tack.
Svart & Vitt, njutning och bråd död. såsom i semantiken så också i färgernas rang av börd. Kontrasterna är det som syns bäst. Det kan vi se i flera led, tex i anledningen till att denna tråd skapades.
Citera
2019-05-31, 11:04
Medlem
Mr Bs avatar
Här får man ta del av all information och allt som media av diverse orsaker försöker censurera. Klart våldsbrott engagerar människor mer än något kändisskvaller. Det gör folk förbannade.
Citera
2019-05-31, 11:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Sant. Har modererat i ABoK. Först bestämmer man sig för att det är en invandrare och ondgör sig över muslimer och negrer i 20-30 sidor - eller mer. När MGM visar sig ha ett svenskt namn börjar man undra över om han är adopterad. Är han inte det, så är han förmodligen tattare och man söker efter bevis för det. Dådet hamnar i skymundan.
Visst har det en tendens att bli lite tjatigt. Men i ärlighetens namn så stämmer ju "fördomarna" väldigt ofta, i de brottstyper som här diskuteras.

"Fördomar" = "Statistik"
Citera
2019-05-31, 11:56
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Japp. Förmodar, att om TS själv drabbades av grov brottslighet så skulle TS finna det "intressant".

TS deklarerar alltså, att det är ointressant för TS, om andra människor drabbas av grov brottslighet.

Det handlar ju om vilka värderingar, som man själv har... jämte en rätt självklar instinkt att hålla sig något-så- när uppdaterad om den samhälleliga hotbilden.

Värderingar vet jag inte.
Men vad för slags känslor väcks och triggas när vi kollar på skräckfilm, vi behöver känna pulsen.
Men helst från tryggt avstånd.
Citera
2019-05-31, 12:08
Bannlyst
Jag kan väl tycka att olösta mord berättigas att diskuteras i mycket hög utsträckning. Men det övergår mitt förstånd när lösta mord fortfarande toppas och diskuteras flera år efter. Som t.ex. det som hände med familjen i Bjärred och Vatchareeva Bangsuan. Snälla skaffa er ett liv.
Citera
2019-05-31, 19:40
Bannlyst
Citat:
Jag undrar varför användare på Flashback tycker mord, våldtäkter och generella sexualbrott är så intressant?

För att det är de allvarligaste brotten. Offret har förlorat mycket, allt i fallet med mord, det står mycket på spel för gärningsmannen, och när det är brott som Svensson aldrig skulle kunna tänka sig att göra (narkotikabrott är ett annat exempel), kan man hata loss på förövaren och samhället.

När det räcker att skriva eller tänka "skjut honom så har vi ett problem mindre i landet" för att känna sig kvalificerad att vara med i diskussionen och få in en fot, och djupare analyser är frivilliga istället för tvång, är det mycket roligare att diskutera.

De mindre grova och vanligare brotten tappar allmänheten, media och polisen snabbt intresset för. Har du nån gång läst en kriminalroman om en hustrumisshandel liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in