Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Jag tror människor i allmänhet intresserar sig för det. Inte bara de som är på Flashback.
Jag är av samma åsikt. De stora etablerade medierna har ofta ett ett tungt fokus på de grövre brottsfallen, eftersom svenskar överlag har ett stort intresse för sådant (och det kan väl argumenteras för att allmänintresset är stort, även om jag tror att allmänintresset i många fall beror på en sorts morbid nyfikenhet snarare än enbart rädsla/behov av information om det inträffade, etc.). Notera dock att länkningar till etablerade media (Aftonbladet, t. ex.) mer som regel än undantag används som källa och utgångspunkt för diskussioner om grövre brottsfall.
Men om man rör sig utanför kriminalfallsforumen så finner man ett stort intresse för diskussionsämnen som psykopati och narcissism (Psykologi: allmänt) och i Försvunna personer diskuterar användare år efter år olösta försvinnanden och även i det senare forumet verkar det i diskussionerna nästan finnas en kuslig underton av förhoppningar om att försvinnandet skall lösas - inte genom att den försvunna personen återfinns vid liv och välbehållen, utan - genom att ett spännande mordmysterium får sin lösning genom privatdetektivarbete. Film- och Tv-forumen har till viss del en liknande vinkel på många filmer och tv-serier som diskuteras.
Flashback är bara representativt för de ämnen som människor intresserar sig för i allmänhet och erbjuder en plattform för att diskutera dessa.
Varför läser så många svenskar deckare och kriminalromaner? Det är nästan en likvärdigt intressant fråga.