Citat:
Ursprungligen postat av
benjaminjuhlin
TS nämnde 2007-2012 som en blomstertid för libertarianism och jag tycker att potentialen är densamma nu.
Det där är ett historielöst påstående som vittnar om att du inte verkar förstå den politiska dynamik som råder i dag. Stödet för frihandel, fri rörlighet m.m. är ett neoliberalt policyrecept som drivs av Västvärldens mittenvänsterpartier -- med Demokraterna i spetsen.
Citat:
Den tidens stora intresse för frihetens idéer hade inte så mycket att göra med kalla kriget utan kom snarare av Ron Pauls presidentvalskampanjer och 2008 års finanskris.
Ron Pauls framgångar 2006-2012 var ett resultat av ett populistiskt och nationalistiskt uppvaknande i USA. Exempelvis var Richard Spencer kampanjarbetare för Ron Paul, som också fick stöd av Pat Buchanan och Stormfront. Ankornas "framgång" under denna period handlar med andra ord om att ha följt med strömmen, vars momentum nu avtagit.
Citat:
Vidare åtnjöt frihetliga politiska filosofier sin storhetstid under 1800-talet, vilket i Sverige tog sig uttryck i näringsfrihet 1864 och frihandel med andra europeiska länder. Detta resulterade i en kolossal höjning av levnadsstandarden, som vi som lever nu är lyckligt lottade arvtagare till.
Jag är tacksam för att du bekänner färg som neoliberal, men jag måste höja ett rött kort mot felaktigheterna i ditt påstående. Det är direkt nonsens att påstå att Sverige berikades av frihandeln och näringsfriheten under 1800-talet. Ekonomin var så usel att en fjärdedel av befolkningen flydde utomlands. Det var först i och med storsatsningarna på 1930-talet som Sverige tog klivet upp ur fattigdomsträsket och blev en seriös ekonomisk aktör.
Citat:
Du måste uppdatera dina oförskämdheter.
Det är sant. Jag beskrev libertarianismen som ett HIV-positivt kolli och glömde helt och hållet rörelsens faiblesse för tunga droger och prostitution. Kadavret i fråga ska naturligtvis vara ett
HIV-positivt sprutluder. Nu återstår bara att
hen gör slag i saken och kastar sig från närmaste höghus. Bättre så?
Citat:
Tack vare de ekonomiska framsteg som följt av marknadsekonomin är HIV inte längre plågan den en gång var. Besvärlig att ha, men med mediciner inte smittsam eller en dödsdom.
Tänka sig att det finns
naturliga konsekvenser för perverterat beteende. Detta naturtillstånd måste vi ju verkligen motarbeta, och det med högsta prioritet.
Oavsett hur du nu önskar benämna din social- och kulturpolitiska värdenihilism (läs: kulturmarxism), så väcker det en viktig fråga hos mig. Varför inte gå med i MP, L, C, M eller i någon neoliberal tankesmedja där du kan vältra dig i apologetik för vänsterextrema kulturideal och politisk status quo?
Citat:
Nja, om man tror att ungdomen kan vinnas av frihetliga idéer är det nog inte Hoppe man sätter sitt hopp till.
Utveckla gärna, såvida det inte handlar om en
No True Scotsman fallacy som klargör att Hoppe inte är en "äkta" libertarian.
Citat:
Jag tror att att det som skapats av Bastiat, Hazlitt och Mises (om man vet vad man ska läsa) mycket väl kan övertyga den nya generationen om värdet av frihet och marknadsekonomi.
Bastiat och Hazlitt är klassiska liberaler medan Mises tillhör den neoliberala Genèveskolan. I den mån anarkokapitalismen är relevant handlar den, i Hoppes fall, om ett reaktionärt avståndstagande från Upplysningen och dess dysgeniska effekt på västerländsk civilisation. Glöm inte heller Rothbards omfamnande av högerpopulism, bl.a. i sitt stöd för David Duke, som ett led i att bryta status quo.
Citat:
Vill man förstå sig på vad som orsakat bostadsbristen och arbetslösheten (högst relevanta problem för många människor) är det dessa tänkare man ska vända sig till för att hitta en lösning.
Absolut inte. Mot bakgrund av ekonomins ökande komplexitet är
obsolet det enda ord som passar för att beskriva libertarianismen i dag. Det blir nästintill en tävling i irrelevans när man betraktar de olika inriktningarna, i synnerhet den Österrikiska skolan med dess överdrivet aprioriska resonerande.
Citat:
Att de är döda är inte ett så stort bekymmer eftersom deras böcker finns kvar och deras idéer har ypperliga företrädare i bland annat Bob Murphy, Tom Woods, Stephan Kinsella, Larken Rose, Mises Institute och Foundation for Economic Education.
Det var skralt värre; två föreläsare, en jurist, en aktivist och två generiska tankesmedjor. Tom Woods är dessutom paleolibertarian -- till och med Hoppean -- så jag undrar vad han gör på den där koshercertifierade listan. Om något blir han ständigt kritiserad för att vara en stockkonservativ "neo-Confederate". Jag utgår med andra ord från att fingrarna slant.