2019-05-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tycker också att det är uppenbart om man har följt dessa trådar under många år.

Absolut. Nackdelen är att spekulationerna når oanade höjder och många låser sig fast vid vissa.
Citera
2019-05-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Finns minnesplatsen vid trädet kvar där vid FP ?
Så att man kan gå dit med ett tänt ljus ....

Tveksamt ,men nu har hon en "egen minnessten" på kyrkogården. Säkert en lugn fin plats.
Citera
2019-05-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Om hotet skulle komma från SD
så skulle det ju inte hjälpa att
bara skydda hennes uppgifter på
Ratsit.
Han visste ju ändå var hon bodde.
Om det nu inte var en typ av markering, dvs att MGM/ Random trakasserade henne via telefon?
Ett statement att hon inte uppskattade ”uppvaktning och kontaktförsök” av någon..
Märkligt
Citera
2019-05-29, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack. Ja, det är väl en möjlig tanke, eftersom hon tydligen gjort dylika tidigare vid andra födelsedagar. Men Norge-gänget skulle ju komma först onsdag morgon.

Tydligen var det först under helgen som de bestämdes att avresan skulle flyttas fram en dag. Om jag fattade det rätt.
När man släpper en cache granskas den av en admin, och det tar någon dag. Man kan under vissa förutsättningar bestämma en tidpunkt den ska släppas efter granskning.
Citera
2019-05-29, 22:25
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Teorin var först att det kommit ut en ny cache i närheten, viket han inte kunde se. Sen att hon själv höll på med någon gömma, kanske släppa den då gänget som skulle till Norge kom till stan. Den teorin och frågan tror jag gick till USA för kontroll av hennes konto, men där blev det nog stopp. Vet inte om polisen fått svar än ens.

Hur gör man rent praktiskt när man "håller på med en ny gömma"? Lägger man ut cachen först, eller förbereder man först cachen digitalt på Groundspeak? Vet man hur LW vanligtvis gick tillväga när hon förberedde/placerade sina cacher?

Tänker om hon den kvällen trots allt avsåg att placera en burk antingen någonstans i närheten av planket, eller på andra sidan motorvägen, och befann sig utomhus av den anledningen. Men att hon ännu inte hade börjat den digitala processen med att regga den på sitt konto. I så fall kan det ju vara svårt att veta exakt var hon hade tänkt gömma den.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-05-29 kl. 22:51.
Citera
2019-05-29, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
När man släpper en cache granskas den av en admin, och det tar någon dag. Man kan under vissa förutsättningar bestämma en tidpunkt den ska släppas efter granskning.

Tror vi talar förbi varandra. Jag trodde att du mena "cache" inför sonens födelsedag, eftersom LW försvann den natten.
Tror den var den födelsedagen hon hade i tankarna då eftersom hon höll på att slå in paket.

Du menar en vanlig cache?
Citera
2019-05-29, 22:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Jag vet inte vilka belägg du efterlyser? Någon sådan statistik finns knappast. Mitt första fall av denna mer strikta tillämpning var fallet Lisa Holm 17 år som mördades sommaren 2015 i Blomberg, Kinnekulla. Spekulationerna gick i topp då ingen information släpptes och åklagare/polisledning var fåordiga. Under sommaren ökade kritiken och GW ifrågasatte Åklagaren i sin krönika i spaltmeter efter spaltmeter. Slutligen kom FUP och åtal mot en gästarbetare på gården från Litauen. GW erkände direkt att det var den bästa utredning han någonsin sett.

Den åtalade som dömdes till livstid överklagade till hovrätten som fastställde TR-domen, varefter en ny advokat vände sig till HD utan resultat.
Gärningsmannen ansökte själv om överflyttning till Litauen för verkställighet som efter mer underlag dömde personen till Livstid även där dvs "verklig" livstid tillämpas och vidriga fängelseförhållanden gäller.

Trots det lever en konspirationstråd fortfarande vidare. Ofta med anspelningar på polis, åklagare och Lisa Holms pappa.

Därefter har den mer striktare tillämpningen gällt tycker jag. Men det är bara min åsikt dels jmfrt de tidigare fall jag följt och de senare. Samtliga mordfall. Det är en begränsning.

Enligt mig har läckor från kriminalutredningar minskat märkbart.

Det är min uppfattning också. Det läcks mindre nu, än det gjort förut.
Citera
2019-05-29, 22:42
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet inte vad Gil är ute efter, mer än att h*n kommenterade att det inte stod något om LWs tragiska slut i loggen och att en notering om "tankad med goda minnen" från resan. Vilket faktiskt känns konstigt.

Ja, kan det verkligen vara så att han inte visste om LWs tragiska bortgång när han skrev loggen?
Vad ska man tänka?

Jag tycker inte att det är fel att reflektera över saker som kan verka "märkliga", även om det kan ha sina förklaringar? Gil och jag nog olika tro om vem som är den skyldige, men det betyder inte att man kan ha ungefär samma fundering över något?

Precis som du skriver, så är det knappast konstigt att vi skribenter här i tråden reflekterar över LW's vänners diverse uttalanden på geocache-forumet eller i andra sociala medier vid tidpunkten för hennes försvinnade och tills hon några dagar senare hittades mördad. Jag tycker snarare att det är desto mer anmärkningsvärt att postaren @SonyaStolt lägger ner så pass mycket tid och energi på att argumentera för att B*hold*r's loggtext inte skulle vara märklig.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-05-29 kl. 22:52.
Citera
2019-05-29, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

Man tycker många borde insett det vid detta lag. Personligen är jag smått förtjust över det. Hela utredningsteamet får mer arbetsro att fokusera på uppgiften. Det är ändå det centrala.
Citera
2019-05-29, 23:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Enligt mig har läckor från kriminalutredningar minskat märkbart.
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tycker också att det är uppenbart om man har följt dessa trådar under många år.
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Man får väl hoppas att det är mindre vanligt nu än förr. Men anmärkningsvärt är det i alla fall om nu uppgifterna i artikeln stämmer, dvs. att polis och åklagare i Örebro medvetet läcker uppgifter för att misstänkliggöra enskilda:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polis-och-aklagare-lacker-uppgifter-medvetet
Senast redigerad av Draifos 2019-05-29 kl. 23:37.
Citera
2019-05-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man får väl hoppas att det är mindre vanligt nu än förr. Men anmärkningsvärt är det i alla fall om nu uppgifterna i artikeln stämmer, dvs. att polis och åklagare i Örebro medvetet läcker uppgifter för att misstänkliggöra enskilda:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polis-och-aklagare-lacker-uppgifter-medvetet

Den artikeln är från 2011, som andra också påpekat.

Lite mer RO
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttss%C3%A4kerhetsorganisationen
Citera
2019-05-29, 23:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den artikeln är från 2011, som andra också påpekat.

Lite mer RO
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttss%C3%A4kerhetsorganisationen
Ja, och lika illa verkar det ju ha varit i det här fallet 2018. Det kan säkert vara effektivt i ett inledningsskede att måla upp en negativ bild av en misstänkt, men förr eller senare förväntas man väl ändå kunna styrka det här på något sätt?
Senast redigerad av Draifos 2019-05-29 kl. 23:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in