2019-05-30, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Vad jag anser om det har inget med saken att göra. Men, bögar kan inte på något sätt anses ha någon som helst kallelse att följa någon särskild religion.

Rent praktiskt – för att redogöra för hur jag själv ser på saken – så förs ju dessutom åtminstone mina tankar till s.k. kristna konverteringsläger dit homosexuella kan skickas i bl.a. USA. Att kristna tänkare skulle få för sig att skicka iväg homosexuella på gudskallelseläger där de (måste) ägna(r) sig åt konst och vetenskap och ett "högre kall av Gud", är ju inte otänkbart, och diskussionen är värdefull för såväl de kristna som anser detta vara en bra lösning, som för homosexuella som vill bli lämnade ifred och för människor överlag som anser att kristna el. religiösa allmänt skall lämna folk ifred.

Diskussionen bör få hållas då det ligger i det allmännas intresse att den förs öppet.
Citera
2019-05-30, 16:43
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Rent praktiskt – för att redogöra för hur jag själv ser på saken – så förs ju dessutom åtminstone mina tankar till s.k. kristna konverteringsläger dit homosexuella kan skickas i bl.a. USA. Att kristna tänkare skulle få för sig att skicka iväg homosexuella på gudskallelseläger där de (måste) ägna(r) sig åt konst och vetenskap och ett "högre kall av Gud", är ju inte otänkbart, och diskussionen är värdefull för såväl de kristna som anser detta vara en bra lösning, som för homosexuella som vill bli lämnade ifred och för människor överlag som anser att kristna el. religiösa allmänt skall lämna folk ifred.

Diskussionen bör få hållas då det ligger i det allmännas intresse att den förs öppet.

Jag törs nog påstå att det är fullt möjligt att diskutera hur homosexuella behandlas och betraktas av olika religioners anhängare - i forumet för religion.

Finns t ex ett antal trådar om religiösa och homosexualitet.

https://www.flashback.org/sok/b%C3%B6gar?f=27
https://www.flashback.org/sok/homosexuella?f=27
https://www.flashback.org/sok/homosexuell?f=27

Dessa utgår från religioner och de som är anhängare av dessa religioner och deras åsikter om homosexuella.

Vad som inte ryms inom religionsfrågor är däremot frågeställningen i den aktuella tråden:

Citat:
Frågan, och lösningen, jag ser då är: Har bögar en kallelse till ett liv av kreativitet och nyskapande?

Är det till och med så att bögar är kallade till av lägga sin homodragning åt sidan och bli stora vetenskapsprofiler och berika oss med kultur?

VIlket är en uppenbart tramsig tråd som utgår från premisser om sexuella läggningar som inte har ett dugg med religion att göra.

Därav min reaktion.

Detta är nog den tid som jag har lust att lägga på denna skit-tråd.
Citera
2019-05-30, 16:47
Bannlyst
Jag är i vanlig ordning emot den här autistiska modereringen av forumet, ingen dör av att man tänjer på gränserna lite, även om det känns för den autistiske som att hen ska dö.
Citera
2019-05-30, 17:56
Medlem
Citat:
Man kan möjligen tycka att jag skulle vara mer diplomatisk och finkänslig, men en användare som ständigt skapar tramstrådar har lite mindre rätt att kräva detta, och dessutom tillhör jag den sortens mods som inte riktigt tror på att curla användare.
Attack är den bästa försvaret? Håll dig till ämnet.
Citera
2019-05-30, 18:18
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Vad jag anser om det har inget med saken att göra. Men, bögar kan inte på något sätt anses ha någon som helst kallelse att följa någon särskild religion.

Tråden handlade alltså INTE om religioners förhållande till homosexualitet, vilket självklart är en viktig fråga att diskutera i religionsforumet.

Eftersom vi nu är på Flashback får jag väl också notera att jag varken är troende eller homosexuell så frågan berör inte mej på något som helst sätt rent personligt.

Däremot anser jag att de som nu vill diskutera religion skall få göra det utan att lustigkurrar skapar tramstrådar. Som mod är det min uppgift att städa bort sånt skit. Vilket jag gör.

Man kan möjligen tycka att jag skulle vara mer diplomatisk och finkänslig, men en användare som ständigt skapar tramstrådar har lite mindre rätt att kräva detta, och dessutom tillhör jag den sortens mods som inte riktigt tror på att curla användare.
Du är bra på många sätt, men nu får du väl ändå sansa dig lite? Vid en snabb koll hittar jag 8 korgade trådar av TS -- av totalt 228 stycken. Det kan inte på något sätt alls beskrivas som "en användare som ständigt skapar tramstrådar". Det enda du visar nu är att du inte gillar TS och inte är objektiv alls.

Annars har jag iofs sympati för idén att ge lite extra höjd för skötsamma medlemmar. Men lingonfett hör ju faktiskt till dem.
Citera
2019-05-30, 19:15
Medlem
Zeimines avatar
frågeställningen är löjlig ur en teologiskt/religiöst synpunkt. Finns inget att diskutera.

Citat:
Frågan, och lösningen, jag ser då är: Har bögar en kallelse till ett liv av kreativitet och nyskapande?

Är det till och med så att bögar är kallade till av lägga sin homodragning åt sidan och bli stora vetenskapsprofiler och berika oss med kultur?

Dessa frågorna skulle kunna ställas i en tråd om homosexualitet och religion.
Citera
2019-05-30, 20:01
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag blir inte klok på trådens egentliga syfte?

Citat:
Kallade av vem? Den kristna Guden? I så fall finns det trådar om Bibelns syn på homosexualitet.

Att en person är homosexuell, är det så pass starkt kopplat till kulturskapande?
Citera
2019-05-31, 09:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag blir inte klok på trådens egentliga syfte?

Kallade av vem? Den kristna Guden? I så fall finns det trådar om Bibelns syn på homosexualitet.

Att en person är homosexuell, är det så pass starkt kopplat till kulturskapande?
Bra frågor, som skulle ha passat in utmärkt i tråden om den fick finnas till.

Själv kan jag inte låta bli att tänka iaf lite på vad det är för sorts kall som vissa präster har. Säkert inte heller exakt den sortens fråga som TS ville diskutera, men som nog ändå hör till efter alla rapporter om prästers övergrepp. Möjligen med roten just i Kyrkans helt orimliga krav om människors sexualitet, som TS talar om i sin inledning. En homosexuell katolik har liksom inte så många möjligheter att leva upp till reglerna.
OBS! Detta är då INTE tänkt som ett diskussionsinlägg i DEN HÄR tråden, utan något som skulle kunna vara relevant i den korgade tråden.

På vilket sätt är den korgade tråden mindre ok än t ex (FB) Religion - en mentalsjukdom i samma forum? Eller så mycket annat på FB, där FB-filosofin är att ALLT ska kunna diskuteras och argumenteras både för och emot, utan hänsyn till t ex politisk korrekthet?
Citera
2019-05-31, 10:38
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
På vilket sätt är den korgade tråden mindre ok än t ex (FB) Religion - en mentalsjukdom i samma forum? Eller så mycket annat på FB, där FB-filosofin är att ALLT ska kunna diskuteras och argumenteras både för och emot, utan hänsyn till t ex politisk korrekthet?

Och på vilket sätt förtjänar den ambitiösa och intressanta trådstarten beteckningen "skit-tråd", i jämförelse med t.ex. de befintliga trådar om homosexualitet och religion som det länkas till ovan? Som denna:
(FB) Varför är katoliker så hatiska mot bögar?

Det är trist att Ruskigbuss, som ju annars är en förnuftig och resonabel moderator och person, inte kan erkänna att detta möjligen var ett oöverlagt beslut och ge tråden en chans, i stället för att försöka försvara åtgärden med argument som att det handlar om "premisser om sexuella läggningar som inte har ett dugg med religion att göra". Det är knappast upp till forumadministrationen att komma med något slags facit i dessa frågor.
Citera
2019-05-31, 11:42
Medlem
Citat:
Jag törs nog påstå att det är fullt möjligt att diskutera hur homosexuella behandlas och betraktas av olika religioners anhängare - i forumet för religion.

Finns t ex ett antal trådar om religiösa och homosexualitet.

https://www.flashback.org/sok/b%C3%B6gar?f=27
https://www.flashback.org/sok/homosexuella?f=27
https://www.flashback.org/sok/homosexuell?f=27

Dessa utgår från religioner och de som är anhängare av dessa religioner och deras åsikter om homosexuella.

Vad som inte ryms inom religionsfrågor är däremot frågeställningen i den aktuella tråden:

VIlket är en uppenbart tramsig tråd som utgår från premisser om sexuella läggningar som inte har ett dugg med religion att göra.

Därav min reaktion.

Detta är nog den tid som jag har lust att lägga på denna skit-tråd.

Är det tramsigt att utgå från katolska premisser och iaktegelsen att det finns otaliga homosexuella som gjort stora bidra till vetenskapen och kultulivet?

Över huvud taget låter denna sista försvar som en dålig efterhandskonstruktion för att justifiera ditt papperskorgande. Är det så?

Svara ärligt.
Citera
2019-05-31, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Är det tramsigt att utgå från katolska premisser

Ja.
Citera
2019-06-02, 17:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tycker Ruskigbuss gjorde rätt bedömning och gav en kort och koncis motivering till den.
”Men för helvete...” är ingen motivering över huvud taget. Nog tycker jag att man kan ge en bättre motivering än så när man korgar en tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in