2019-05-30, 15:04
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Överrepresentation. 95% av alla aktiva låtskrivare är ju män så de borde ju ligga högre i så fall. Alltså är kvinnor bättre, relativt sett. Bara 5% av låtskrivarna är kvinnor men de står för 25-30% av hitlåtarna.

Bam!

Mycket intressant och bra iaktagelse.
Citera
2019-05-30, 15:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
För att de inbillar sig att de är bättre på att skriva låtar än kvinnor. Manlig hybris är ett vanligt fenomen inom många sektorer.
Då är det din teori om varför män skriver flest hit-låtar. Manlig hybris. Det duger ju som argument. Kvinnor är mesproppar är vad du säger.

Det är ju ganska underligt hur korkade jordens människor är, som råkar köpa de manliga hybris-låtarna medans de makalösa kvinno-låtarna förblir oupptäckta. Ja så är det ju, det är låtköparnas fel att det finns få kvinnliga hits.

Är det på Feministforum du lärt dig detta argument? För det suger.
Citera
2019-05-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Och varför är 95% av alla låtskrivare män? Kan det vara för att de kan leva på sin musik? Till skillnad från kvinnor. En liten koppling till kvalitet där, kanske?

Varför är så många kvinnor socialsekreterare? För att de kan leva på det? För att de tycker om att hjälpa människor i nöd? För att de slipper bli våldtagna och sexuellt ofredade av män i musikbranchen?
Citera
2019-05-30, 15:08
Medlem
Jenny9s avatar
Fast nu skrev du ju nedanstående:

Citat:
Kvinnor är inte sämre än män. Jag har nu skrivit det 22 gånger.

Kvinnor får stöta kula. Men det är meningslöst. Det ser man även att de själva tycker, de ser så buttra och sura ut. De är bara fram-tvingade ekonomiskt för att den grenen råkar finnas på OS-listan och för att någon enstaka idiot räknar det OS-guldet som ett riktigt OS-guld. Men det är ingen som bryr sig. De borde skaffa familj istället och bli lyckliga.

Citat:
Absolut ett argument mot kulstötning, både för kvinnor och män. Män är dock bättre kulstötare än kvinnor även utan doping.

Det låter som att du inte gillar kulstötning överhuvudtaget. Men du menar alltså att elitidrottare som inte ler är "framtvingade" pga ekonomiska intressen? Någon slags livegna produkter eller om man så vill någon slags slaveri?
Senast redigerad av Jenny9 2019-05-30 kl. 15:12.
Citera
2019-05-30, 15:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Varför är så många kvinnor socialsekreterare? För att de kan leva på det? För att de tycker om att hjälpa människor i nöd? För att de slipper bli våldtagna och sexuellt ofredade av män i musikbranchen?
Dina formuleringar avslöjar både kön och politiska sympatier.

Svaret ganska enkelt, kvinnor är biologiskt byggda för att ta hand om andra. Därför är nästan alla socialsekreterare kvinnor, det är deras drömyrke. Tyvärr är kvinnor dåliga på att förhandla lön så de är lågavlönade.
Citera
2019-05-30, 15:11
Medlem
Citat:
Då är det din teori om varför män skriver flest hit-låtar. Manlig hybris. Det duger ju som argument. Kvinnor är mesproppar är vad du säger.

Det är ju ganska underligt hur korkade jordens människor är, som råkar köpa de manliga hybris-låtarna medans de makalösa kvinno-låtarna förblir oupptäckta. Ja så är det ju, det är låtköparnas fel att det finns få kvinnliga hits.

Är det på Feministforum du lärt dig detta argument? För det suger.

Jag är inte feminist, jag är statistiker. Kultur och tradition spelar givetvis in för vem som anser sig ha rätt att ge sig in i musikbranchen. Alla har inte lust att knåda musikmännens rövhål för att få möjligheten att få sina hitlåtar utgivna. Se bara hur Molly Sandén blev behandlad av den "store amerikanske" stjärnan när hon var med och skrev en låt hon inte fick någon cred för. Det är så det går till. Finns många exempel på det.
Citera
2019-05-30, 15:11
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
T.ex har jag hittills inte sett några bra bevis för att mäns överrepresentation i musikindustrin har med biologi att göra.
Och vad skulle man någonsin ha ett sådant bevis till? Du borde inse att din diskussion är meningslös och det är ingen som bryr sig. Allt vi människor vill ha är bra låtar att lyssna på. Könet spelar ingen som helst roll, ingen bryr sig. Inte du heller.
Citera
2019-05-30, 15:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Alla har inte lust att knåda musikmännens rövhål för att få möjligheten att få sina hitlåtar utgivna. Se bara hur Molly Sandén blev behandlad av den "store amerikanske" stjärnan när hon var med och skrev en låt hon inte fick någon cred för. Det är så det går till. Finns många exempel på det.
Jo, visst skulle det gå bättre om det fanns fler kvinnliga producenter, några kvinnliga musiker, några kvinnliga ägare av skivbolag. Men män är bättre än kvinnor på allt detta.
Citera
2019-05-30, 15:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Överrepresentation. 95% av alla aktiva låtskrivare är ju män så de borde ju ligga högre i så fall. Alltså är kvinnor bättre, relativt sett. Bara 5% av låtskrivarna är kvinnor men de står för 25-30% av hitlåtarna.

Hur vet du att män utgör 95%? Låter som något du fabulerat ihop.

Slutsatsen blir fortfarande att män är bättre. Punkt slut.
Citera
2019-05-30, 15:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Forskare slår fast att kvinnor i snitt har större chans till överlevnad vid svält, sjukdomar och slaveri (källa).

Du har fel även här och inte bara i fråga om intelligens och innovationer.

Vid slaveri...really? 😂

Nej jag har rätt. Fler innovationer av män. Män har fler i toppen med högst iq. Män har fler världsmästare i schack. Män har lyckats bättre i näringslivet. Män skriver fler hitlåtar.
Citera
2019-05-30, 15:20
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Och vad skulle man någonsin ha ett sådant bevis till? Du borde inse att din diskussion är meningslös och det är ingen som bryr sig. Allt vi människor vill ha är bra låtar att lyssna på. Könet spelar ingen som helst roll, ingen bryr sig. Inte du heller.

Det är ju det vi argumenterar.

Och jag har ju skrivit exakt det, könet är oviktigt när det kommer till musikskapande.
Det handlar alltså extremt lite om biologi varför män är överrepresenterade i musikindustrin.

Och det är väl jätteintressant varför vissa branscher ser ut som dom gör. Det tycker i alla fall jag.

Och jag som är en extrem musiknörd gillar såklart inte om tjejer har svårare att få sin musik hörd eftersom det betyder mindre musik som når mina öron.

Ju fler som får chansen att sprida sina musikaliska visioner, desto bättre för mig.
Citera
2019-05-30, 15:28
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Jo, visst skulle det gå bättre om det fanns fler kvinnliga producenter, några kvinnliga musiker, några kvinnliga ägare av skivbolag. Men män är bättre än kvinnor på allt detta.

Det startas dock fler och fler skivbolag av tjejer.
Brudar i branschen har helt enkelt fått nog av trakasserier och diskriminering.

Saker och ting händer i branschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in