2019-05-30, 13:16
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ja, men diskussionen gäller att MAJORITETEN av hitmakare är män, att män är BÄTTRE på att skriva hits än kvinnor. Så du kan lugnt gå och lägga dig igen.

Fast du har ju skrivit att kvinnor inte kan skriva hits.

Citat:
Och bara män verkar kunna skriva hits och utveckla musik till något nytt?

Visst, du lägger in ett litet "verkar", men din poäng är tydlig.

Och din okunskap om musik och musikbranschen skiner igenom tydligt.

Bäst vore nog om du inte diskuterar just musik, för det är ett ämne du verkligen inte kan.
Citera
2019-05-30, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Nej. Män är mer kapabla att se det som ett projekt. Känsloavkall är nyckeln här.

Känsloavkall och komposition hänger väl inte ihop??? Hursomhelst... livsvalet tror jag ligger i att man försöker maximera sina chanser... medan musikaliska killar satsar allt, sköter musikaliska tjejer sina studier samtidigt med en halvtidssatsning.

Familjeplanering, vad som attraherar motsatta könet och liknande faktorer leder till olika individuella beslut. Killars högre risktagande kan vara en faktor.

Floppar tjejen väntar ett tryggt medelklassliv med familj. Floppar killen finns inget att falla tillbaka på.

Många fler killar än tjejer satsar helhjärtat och det leder till skillnader i statistiken för grupperna.

Man kan kalla det social konstruktion, men den saknar inte logik för individerna.
Citera
2019-05-30, 13:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Fast du har ju skrivit att kvinnor inte kan skriva hits.
Din skalle snurrar vidare i ditt eget universum. Den här diskussionen är redan klar, och konsensus inklusive min åsikt var att 60-90% av alla hits är skrivna av män. Alltså är män bättre än kvinnor på att skriva hits. Kvinnor kan självklart skriva hits, men diskussionen gällde inte det.
Citera
2019-05-30, 13:35
Medlem
Citat:
Din skalle snurrar vidare i ditt eget universum. Den här diskussionen är redan klar, och konsensus inklusive min åsikt var att 60-90% av alla hits är skrivna av män. Alltså är män bättre än kvinnor på att skriva hits. Kvinnor kan självklart skriva hits, men diskussionen gällde inte det.

90+ % skulle jag nog gissa. Om man räknar bort det meningslösa skvalet.
Citera
2019-05-30, 13:36
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Känsloavkall och komposition hänger väl inte ihop??? Hursomhelst... livsvalet tror jag ligger i att man försöker maximera sina chanser... medan musikaliska killar satsar allt, sköter musikaliska tjejer sina studier samtidigt med en halvtidssatsning.
Jag såg ett fantastiskt program på TV ganska nyligen, någon som sett det och kan titeln? Det handlade om ca 10st unga tjejer ca 20 år som startade en slags kvällskurs, i att skriva hits. Tanken vara att kvinnor skulle stöttas att ta mer plats, att skriva hits. Kvinnor Kan.

I det entimmesprogrammet hinner kvinnorna i fråga beta av samtliga fördomar om 20-åriga brudar som finns.

Alla låtar var kopior av redan kända låtar.

Ingen visste hur tekniken i en studio fungerade. De var tvungna att kalla in manliga tekniker hela tiden.

Ingen hade satsat någon större tid på att skriva låtar.

När de spelade sina låtar för varann var de oerhört nervösa och oinspirerande.

När övriga kvinnor kommenterade varje låt så var det alltid "ooh så bra, du är så duktig, vad fin du är". även om låtarna sög. Dvs ingen som helst hjälp att bli bättre.

Det var fruktansvärt viktigt att se snygg ut, viktigare än musiken.

En del vågade inte säga någonting alls. Mest feminist-vänster-typer som talade politik-tjafs.

Allt var så gulle-gulligt. Och jag är bombsäker på att det inte kom ut en enda ny hit från det gänget.

Det jag bevittnade i kvinnornas TV-program om sig själva var sannolikt det som kallas "strukturer". Den enda struktur som finns är att de flesta tjejer inte kan skriva låtar och bör satsa på något annat. De saknar tågan intelligensen viljan och träningen.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-30 kl. 13:38.
Citera
2019-05-30, 13:38
Medlem
Citat:

Nej det stämmer ju inte. Man måste också väga in hur könsfördelningen ser ut inom låtskrivaryrket.
Citera
2019-05-30, 13:39
Medlem
skotittares avatar
Citat:

Konstigt att du ändrar din tes hela tiden.

Det gör dig väldigt svårt att ta på allvar.

Jag kommer ihåg när vår diskussion startade. Då handlade den om att det inte fanns några kvinnliga musikaliska genier och pionjärer. När du kom på att du faktiskt inte kan något om det ämnet så bytte du ämne till hits.

Då skrev du väldigt tydligt att 90-99% av alla hits var skrivna av män.

Jag länkade en lista från Billboard som visade att du hade fel. Du blev tyst.

Jag sa att 60-75% förmodligen är skrivna av män.

Och nu håller du tydligen med mig.

Som sagt; det är svårt att ta dig på allvar.

Sedan vore det ju intressant att se några fakta på vad i hjärnan som gör att kvinnor skulle vara sämre på att skriva låtar (och hits) än män.
Jag vet att det har efterfrågats tidigare men du har inte kommit med nåt där.
Citera
2019-05-30, 13:41
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
90+ % skulle jag nog gissa. Om man räknar bort det meningslösa skvalet.
Jag har lyssnat aktivt på musik sedan 1970. Jag kan rabbla alla skivlistor 1970-90 uttantill. Det finns knappt en enda låt skriven av en kvinna som jag gillar. Jolene av Dolly Parton, några Kate Bush, Chrissie Hynde, Adele är fantastisk. Jag tror 99% av alla bra rocklåtar är skrivna av män.
Citera
2019-05-30, 13:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Nej det stämmer ju inte. Man måste också väga in hur könsfördelningen ser ut inom låtskrivaryrket.
Du har fel. Det är ju själva fördelningen som visar att män är bättre.

Ditt argument är som att säga att kvinnor tjänar lika mycket som män. Det är bara fördelningen med att alla som tjänar mycket är män som måste vägas in.
Citera
2019-05-30, 13:44
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Jag har lyssnat aktivt på musik sedan 1970. Jag kan rabbla alla skivlistor 1970-90 uttantill. Det finns knappt en enda låt skriven av en kvinna som jag gillar. Jolene av Dolly Parton, några Kate Bush, Chrissie Hynde, Adele är fantastisk. Jag tror 99% av alla bra rocklåtar är skrivna av män.

Det är ju rätt meningslöst att diskutera något som är subjektivt.

Enligt mig är Cannonball av The Breeders säkerligen tusen gånger bättre än allt du kommer lista upp. Enligt dig är den säkert skit. Men det är ju bara subjektiva åsikter.
Totalt ointressant i sammanhanget.
Citera
2019-05-30, 13:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Konstigt att du ändrar din tes hela tiden.

Som sagt; det är svårt att ta dig på allvar.

Sedan vore det ju intressant att se några fakta på vad i hjärnan som gör att kvinnor skulle vara sämre på att skriva låtar (och hits) än män.
Jag vet att det har efterfrågats tidigare men du har inte kommit med nåt där.
Jag har inte ändrat någonting alls. Det är du som gång på gång kommer fel i debatten.

Lustigt hur fascinerad du är av mig fast du inte kan ta mig på allvar. Jag har hittills fått 4 PM av dig med töntfaktor 100 i varje. Du vet inte ens var jag bor trots att jag skriver det, ständigt.

Jag behöver inte förklara varför kvinnor är sämre än män. Hade jag och andra vetat det hade naturligtvis inte den här tråden behövts. Män har testosteron som bygger muskler. Kvinnor har inte det. Det finns ändå på allvar personer som tycker att kvinnor ska stöta kula och boxas. Det tycker inte jag.
Citera
2019-05-30, 13:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är ju rätt meningslöst att diskutera något som är subjektivt.

Enligt mig är Cannonball av The Breeders säkerligen tusen gånger bättre än allt du kommer lista upp. Enligt dig är den säkert skit. Men det är ju bara subjektiva åsikter.
Totalt ointressant i sammanhanget.
Om det är ointressant så undrar man varför du tar upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in