2019-05-29, 10:04
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tror det tillkommer hyra av batteriet också?

Det gjorde det i en privatannons...

Dessutom klarar den max 7 till 10 mil under vinterhavåret, kanske runt 12 mil på sommaren som mest.

Den nya, som naturligtvis är betydligt dyrare, klarar 10-18 mil beroende på väder och vind.

Dessutom laddar Kangoo inte lika snabbt som ZOE, - Kangoo tar mellan 10-18 timmar att ladda full.

Plus batterihyra, minst 699:- /mån.
Citera
2019-05-29, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Typ en nissan micra från 1989 eller tidigare, minimal bränsleförbrukning och ingenting i skatt, knappast dyr att försäkra heller. Det förutsatt att du hittar en som är välskött så du inte behöver reparera den dagligen.
Varför den tidigare tråkiga k10 serien och inte k11 serien? k11 av sista årgången som är någorlunda krocksäker och fanns med 5 vxl och stora 1.4motorn samt ac. Micran blir betydligt roligare med modernare 82hk istället för den gamla 57hk gör stor skillnad på liten bil.
Klart billigaste bil jag ägt har ev även en till salu.
Citera
2019-05-29, 12:18
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tror det tillkommer hyra av batteriet också?

Det gjorde det i en privatannons...
Fast med 100 000 räknade jag med kostnaden för att köpa lös batteriet, i.e. 60k för bil och 40k för batteri. Kollade upp det några månader sedan och ett tre år gammalt batteri skulle kosta cirka 40 000 att köpa lös.
Citera
2019-05-29, 12:25
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Dessutom klarar den max 7 till 10 mil under vinterhavåret, kanske runt 12 mil på sommaren som mest.
Absolut är räckvidden ett bekymmer, men räknar vi på 1000 mil/år och 300 dagars användning så blir det 3,3 mil per dag, eller mer än väl inom batteriets kapacitet. Men absolut, att ha en elbil som en Kangoo fungerar ju bäst om man är två i familjen och bägge två har bil så att elbilen används till pendlande och vanliga bilen används till längre färder eller då man ska dra släpvagn etc.

Sedan är ju frågan om det är värt det att jävlas med en halvkass elbil för att spara några kronor per mil gentemot att bara försöka jobba extra några timmar per månad.
Citera
2019-05-29, 13:06
Medlem
Fanndiss avatar
En ganska relevant sak är ju om man har kunskap, tid och lust att utföra reparationer och service på bilen själv.
Jag har haft några äldre bilar (60/70-tal) som i längden varit väldigt billiga. Nästan ingenting i försäkring, och skattebefriade.
Men då har jag dels haft en del passande slitdelar på lager hemma i garaget, och dels utfört så gott som all service och reparationer själv, eller med hjälp från kompisar.
Hade jag lämnat in på verkstad varje gång så hade dessa bilar kostat ganska stora summor.

Det som gör att det kostar är väl annars att en stor och bekväm äldre bil drar mer bränsle än en nyare med likvärdig komfort. Men kör man bara 800-1300 mil som det står i trådstarten så blir skillnaden inte så jättestor, jämfört med långpendlare som kanske åker så mycket som 5000 mil om året.
Senast redigerad av Fanndis 2019-05-29 kl. 13:10.
Citera
2019-05-29, 19:43
Medlem
Toyota Aygo kanske. Årsskatt på 316 kr eller nåt sånt. Drar runt 0,5 - 0,6 ...
Citera
2019-05-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Toyota Aygo kanske. Årsskatt på 316 kr eller nåt sånt. Drar runt 0,5 - 0,6 ...

Helt klart den bästa billiga bilen. Burkig men klart bäst i att va billigast i alla avseenden. Enkel att serva också så det klarar dom flesta av själv om man vill det.
Citera
2019-05-29, 21:59
Medlem
Har åkt en sådan och ja den gör sitt jobb,rolig nej.
Citera
2019-05-30, 00:14
Medlem
Hade tidigare Toyota Yaris av årsmodell 2000 (27 000 mil) som fram och tillbaka-bil för korta och halvslappa ärenden. Säkerligen långt ifrån den billigaste bilen man kan köra, men definitivt den billigaste jag ägt.

Köpt för: 7 000 kr
Försäkring per månad: 320 kr
Besiktning: 399 kr
Fordonsskatt: 1343 kr
Bränsleförbrukning: 50-55 mil per tank (fulltankade för under 400 kr varannan månad)
Reparationskostnader: 600 kr för byte av bromsbelägg bak
Övrigt: en tvätt och påfyllning av spolarvätska då och då

Hade bilen i två år och totala summan landade någonstans runt 24 000 kr. Småmynt.
Citera
2019-05-30, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lupireali
Helt klart den bästa billiga bilen. Burkig men klart bäst i att va billigast i alla avseenden. Enkel att serva också så det klarar dom flesta av själv om man vill det.

Aygo, C1,102 är bra kandidater ur en budgetsynpunkt. Jag vet inte om möjligtvis Suzuki Splash och Alto är snäppet bättre ur en totalkostnadssynpunkt? Om du var tvungen att välja mellan dessa modeller och alla kostade 40,000SEK vilken skulle du då välja?
Citera
2019-05-30, 09:03
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Aygo, C1,102 är bra kandidater ur en budgetsynpunkt. Jag vet inte om möjligtvis Suzuki Splash och Alto är snäppet bättre ur en totalkostnadssynpunkt? Om du var tvungen att välja mellan dessa modeller och alla kostade 40,000SEK vilken skulle du då välja?
Jag skulle välja en trilling, för att de är okomplicerade och vanliga. Håller värdet bra. Om valet handlade om att köra så billigt som möjligt.
Citera
2019-05-30, 09:15
Bannlyst
Den här

https://www.jollyroom.se/leksaker/trampbilar-gabilar/gabilar/big-bobby-car-classic-rod?gclid=Cj0KCQjw_r3nBRDxARIsAJljleEHL0PTzsSyspPk -rlMekEAHl1RJEEIFORx_sFd9iJm v3VT3eUwEcMaAqbsEALw_wcB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in