Citat:
Ursprungligen postat av
skotittare
Men det är ju just sånt som menas med sociala konstruktioner.
Så ja, det har jag såklart inga problem att medge.
Jaså. Du tror inte att "livet" för varje person kommer före den tolkning, klassifiering, sortering och katalogisering identitetspolitiker sysslar med?
Du anar inte hur många olika grupper och klasser du kan sätta folk i ju mer du lär känna dem innan du kan överblicka hela konstruktionen! Struktur innebär en form och den måste definieras. Det är det den intersektionella stacken försöker göra. Män kvinnor, raser, sexualiteter osv. När flera kategorier sammanfaller på någon får man vikta enligt ett "hur privilegierad är denna grupp" (baserat på fullständigt godtycke) och det kommer inte sluta i hur många könstillhörigheter man anser att att det kan finnas. Du minns det som gick från 2 till 57 på bara någon månad. Hur de får ihop alla identiteter på tåget och missa de första två, får nog de själva svara på.
Det senaste är att det delat upp sig i tre delar och som jag förstått har två av dem ett oändligt antal kön. De tre delarna är kropp, identitet och uttryck.
Var och en får koka sin egen soppa.
Fundera på detta en stund, så kommer du snart inse att den metoden är oframkomlig och omöjlig att använda som förklaringsmodell.
När du kommit fram till att det blir lite som att räkna stjärnor får du nästa självklara del av uppdraget att definiera termen.
Vem eller vilka är det som sköter konstruerandet?
Ingen konstruktion utan konstruktör.
Jag hävdar att var och en formar sitt eget liv efter bästa förmåga.
Det andra är helt omöjligt och orimligt. Eftersom det kräver att allt är förutbestämt och jag därmed saknar egen vilja eller rätt att fatta egna beslut om nånting. Jag kan alltså inte påverka något alls?
Rimligt?