2019-05-29, 22:26
Medlem
Vem är Henrik Sundström (M) och hur kommer det sig att han ökar från typ plats 25 till tre?
Citera
2019-05-29, 22:40
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Du tror kommissionen har all makt...

EU-parlamentet kontrollerar kommissionen.

EU-kommissionen utses i stängda dörrar. Regeringar nominerar. När en EU-kommissionär väl sitter så finns det inget som EU-parlamentet kan göra åt saken.
Citera
2019-05-29, 22:40
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Vem är Henrik Sundström (M) och hur kommer det sig att han ökar från typ plats 25 till tre?

En hårdför anti-kommunist.
Citera
2019-05-29, 22:41
Avstängd
OliverCromwells avatar
Ser att SD tappade ytterligare 0,1% enligt den preliminära rösträkningen som nu är klar.
Citera
2019-05-29, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
EU-kommissionen utses i stängda dörrar. Regeringar nominerar. När en EU-kommissionär väl sitter så finns det inget som EU-parlamentet kan göra åt saken.
Fast en kommissionär kan inte göra något utan parlamentets godkännande?
Citera
2019-05-29, 23:54
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ser att SD tappade ytterligare 0,1% enligt den preliminära rösträkningen som nu är klar.
Liberalerna behövde den. (Skojar.)
Citera
2019-05-30, 00:28
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Fast en kommissionär kan inte göra något utan parlamentets godkännande?

Det bästa parlamentet kan göra är blockera. Men de kan inte själva komma fram med något som inte kommer via kommissionen först.

Det är en låtsasparlament som inte kan jämföras med parlament i demokratiska länder.

EU är inte en demokrati!
Citera
2019-05-30, 00:31
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Det bästa parlamentet kan göra är blockera. Men de kan inte själva komma fram med något som inte kommer via kommissionen först.

Det är en låtsasparlament som inte kan jämföras med parlament i demokratiska länder.

EU är inte en demokrati!
Trams! EU är naturligtvis en demokrati, men parlamentethar en annan roll än i Sverige.
Citera
2019-05-30, 09:30
Medlem
Reguluss avatar
4,05% med 5071 av 6305 valdistrikt räknade. Liberalerna kommer att klara sig.

Frågan är om de drar någon lärdom av raset (de förlorade över hälften av sina väljare) och utser Nyamko Sabuni till ny partiledare. Det finns en risk att de i stället sluter leden ("det är fel på väljarna, inte på vår politik") och väljer Erik Ullenhag.

Det vore i så fall synd, för partiet förtjänar ett bättre öde.
Citera
2019-05-30, 10:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
4,05% med 5071 av 6305 valdistrikt räknade. Liberalerna kommer att klara sig.

Frågan är om de drar någon lärdom av raset (de förlorade över hälften av sina väljare) och utser Nyamko Sabuni till ny partiledare. Det finns en risk att de i stället sluter leden ("det är fel på väljarna, inte på vår politik") och väljer Erik Ullenhag.

Det vore i så fall synd, för partiet förtjänar ett bättre öde.

Jag tycker det är winwin i valet mellan Ullenhag och Sabuni. Blir Sabuni partiledare kommer det ske en tillnyktring av partiet. Blir Ullenhag partiledare är det en dödsdom för L.
Citera
2019-05-30, 10:09
Medlem
InnesIs avatar
Liberalernas dåliga resultat är såklart intressant. Jag önskar att det hade att göra med deras galet EU-vänliga riktning men jag tror att det lika mycket bottnar i det inrikespolitiska läget med sveket att rösta på en socialdemokratisk regering.

Annars är det intressant med Fi's kollaps. Väldigt väntad men vi får se om partiet repar sig alls efter detta. Det känns trångt ute på den moderna vänsterkanten. Fi försöker bredda sig med att tala om fler rättigheter (mänskliga rättigheter och djurens rättigheter samt mer miljötänk). De har också problem med sina toppnamn som tenderar att göra bort sig och till skillnad från SD verkar de bli straffade på grund av detta.

Annars har vi AFS som verkar landa på runt 0,44%. Större andel än i riksdagsvalet och vore det inte för att man satte orealistiska mål i förra valet tror jag detta hade setts som ett bra resultat. Men även här satte man ett för högt mål på 1%.

MED däremot gjorde väldigt dåligt ifrån sig - 0,15%. Jag är lite förvånad över det stora tappet från riksdagsvalet (där man låg tätt inpå AFS). I hasorna ligger Vändpunkt, som jag tror inte har någon framtid alls (de känns överflödiga).
Citera
2019-05-30, 10:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag tycker det är winwin i valet mellan Ullenhag och Sabuni. Blir Sabuni partiledare kommer det ske en tillnyktring av partiet. Blir Ullenhag partiledare är det en dödsdom för L.

Som liberal föredrar jag naturligtvis en tillnyktring. Sverige behöver ett socialliberalt parti, men med en helt annan profil än den som framför allt Stockholmsliberalerna drivit i många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in