2019-05-28, 18:16
Medlem
Basfaktas avatar
I kvällens "GW:s mord" kl 21 i TV4 tar LGWP upp Stegmordet hösten 86 då Eino Hiltunen blev ihjälskjuten av sin "vän" Raimo Räsänen.

Som bekant har EH förekommit av och till i tråden, både som Grandman och GM. Som vanligt utan minsta bevis, men det ska ändå bli intressant att höra vad LGWP har att säga om saken.

Även RR har nämnts i tråden kopplat till Palmemordet.

Det var Lingärde som pekade mot Jämtland och talade om AGAG om jag minns rätt där kopplingar mellan jämtländska fjälljägare/Stay Behind och Norrmalmspoliser påstods existera. Lingärdes PM är rätt långt och innehåller en hel del kontroversiella påståenden varför jag avstår från att referera det närmare här.

I den Magnumklubb som fanns i Östersund deltog bl a "Säpomannen" som jag tror vi i tråden identifierat som Ture U, han som från flyttade från Östersundstrakten för att han gick jobb på Säpo.

"Säpomannen" nämns som en av 4 farliga Palmehatande män i AB:s reportage 1993 som finns att läsa i MOP-arkivet.

Detta sagt som en lätt orientering inför kvällens program. Vad gör man inte för sina medmänniskor?
Citera
2019-05-28, 22:06
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Pourqui pas, tidning om MOP och brabant:
https://www.scribd.com/document/263249927/Olof-Palme-Tueurs-Du-Brabant

Jag kollade igenom men min franska har mycket att önska här. Jag såg också en artikel där från Aftonbladet den 7e november 1986. Har försökt men hittar inte denna, inte ens via Yandex.

Jörn skrev tydligen också en bok i ämnet: "Om politiska bakgrunder till mordet på Olof Palme, 1986". Även här fallerar mitt sökande. Någon hjälp?

mvh
Citera
2019-05-28, 22:52
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta uttryck som i princip alla slängt och slänger sig med...

Finns det någon här som kan bevisa när detta yppades av HH?

"Kill-gissningar" undanbedes...

Jag kommer inte ihåg när jag hörde/läste det första gången, kanske var det i KU-förhöret, men,
Här fanns en länk till ett youtube inlägg, nu borttaget ifrån YT (inte konstigt i dessa tider)
(FB) Vad refererar Hans Holmér och Leif GW Persson till för svar som skulle skaka Sverige?

Det finns säkert andra som är bättre än mig på att hitta källorna
Citera
2019-05-28, 23:19
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vem fick medaljen?

Hans Holmér.
Citera
2019-05-29, 01:03
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, jag kommer naturligtvis till samma slutsats. Det här var terror. Med "det här" menar jag då Brabantmorden.

Vid sidan av dem härjade flera kriminella gäng (Haemers, de Staercke m fl) i Belgien vid denna tid + Westland New Post och andra.

Det var helt enkelt ett h-es skjutande lite varstans.

Såg en intervju med en man som jobbat med informationsinsamling åt WNP. Den finns på Youtube och heter nåt i stil med "right wing in belgium". Mannen som berättade sa att organisationen fanns i 9 europeiska länder med en ledare i varje grupp.

Grupperna visste inget om varandra. Informationsinsamlarna visste inte vad informationen skulle användas till. Det hela var alltså mkt välorganiserat. Clandestine var ordet sa Bill.

Varje medlem i WNP hade förutom sitt vanliga dopnamn även tyska alias.

Det problematiska med den belgiska soppan är att den - precis som Palmemordet - i släptåg fått en förskräcklig massa tilltrasslade rykten och spekulationer utan egentlig förankring i några bevis.

Att Brabantmorden var politiskt initierade betraktar jag personligen faktiskt som en sanning även om hard evidence lyser med sin frånvaro.

Vissa Stay Behind-grupper användes, tror jag, för politisk terror. Exempel: Belgien och Italien.

Den italienske domaren Felice Casson lyckades bevisa att det fanns en hemlig paramilitär organisation i Italien som utfört terrordåd och att denna organisation var sammankopplad med säkerhetstjänsten, vissa delar av militären, politiker, näringslivsfolk m fl. Det var en av fotsoldaterna - Vicenzo Vinciguerra - som började prata. Skandalen var ett faktum och här fanns då även Stay Behind (Gladio) i Italien med i den hemliga organisationen.

Vad har då de belgiska och italienska exemplen med Palmemordet att göra?

Jag vet inte och det vet ingen annan heller som står utanför och betraktar spektaklet. Men den högerextrema terrorn i Belgien och Italien skedde ungefär samtidigt med Palmemordet och var utan tvekan riktad mot sovjetiskt inflytande i Västeuropa.

Det vill säga precis den beskyllning som riktades mot Palme, att han ska ha varit sovjetisk inflytelseagent eller nåt i den stilen.

Att den starkt Palmekritiske svenskkopplade Armfelt fanns i Belgien vid denna tid och kan kopplas till WNP, CIA, MI6, Nato, Stay Behind, Interdoc, WACL m fl borde i alla fall höja något ögonbryn i Palmeutredningen tycker man.

Den svenske WACL-ordföranden Birger Hagård var också moderat riksdagsman vilket inte heller framstår som helt ointressant.

För att förebygga påståenden om att jag nu "politiserar tråden" vill jag understryka att jag inte försöker göra det utan endast redovisar det jag vet om utvecklingen i Belgien och Italien under 80-talet. Och finns faktiskt i verkligheten kopplingar till grupper i Sverige som förekommit flitigt i debatten om Palmemordet, exempelvis WACL och Stay Behind.

Mitt fetade.
-Vissa. Vad får dig att exkludera andra?
Citera
2019-05-29, 01:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Mitt fetade.
-Vissa. Vad får dig att exkludera andra?

Jag exkluderar inte andra, jag berättar om de länder där det är klarlagt att Stay Behind-grupper är starkt misstänkta/ bevisade deltagare i terrorhandlingar.

Vicenzo Vinciguerras erkännande i Italien ledde genom Felice Cassons utredningar till att Stay Behind i Italien (Gladio) avslöjades och därifrån rullades SB-nätverket i hela Europa upp inför allmänhetens ögon.

Enligt belgiska medier deltog personer från SDRA8 (belgiska Stay Behind) i terrorhandlingar tillsammans med WNP, belgiska kriminella ligor, vissa delar av belgiska säkerhetspolisen m fl.

Om SB i andra länder också deltog i terror vet jag inte och därför nöjer jag mig med Italien och Belgien.

Det svenska Stay Behind under ledning av Lindencrona/Giesecke var ju inrättat och sanktionerat av s-regeringen sedan decennier. Men jag har förstått i tråden att det i Sverige även fanns andra SB-grupperingar som styrdes av andra än regeringen.
Citera
2019-05-29, 02:01
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
I kvällens "GW:s mord" kl 21 i TV4 tar LGWP upp Stegmordet hösten 86 då Eino Hiltunen blev ihjälskjuten av sin "vän" Raimo Räsänen.

Som bekant har EH förekommit av och till i tråden, både som Grandman och GM. Som vanligt utan minsta bevis, men det ska ändå bli intressant att höra vad LGWP har att säga om saken.

Även RR har nämnts i tråden kopplat till Palmemordet.

Det var Lingärde som pekade mot Jämtland och talade om AGAG om jag minns rätt där kopplingar mellan jämtländska fjälljägare/Stay Behind och Norrmalmspoliser påstods existera. Lingärdes PM är rätt långt och innehåller en hel del kontroversiella påståenden varför jag avstår från att referera det närmare här.

I den Magnumklubb som fanns i Östersund deltog bl a "Säpomannen" som jag tror vi i tråden identifierat som Ture U, han som från flyttade från Östersundstrakten för att han gick jobb på Säpo.

"Säpomannen" nämns som en av 4 farliga Palmehatande män i AB:s reportage 1993 som finns att läsa i MOP-arkivet.

Detta sagt som en lätt orientering inför kvällens program. Vad gör man inte för sina medmänniskor?

Man ska inte citera sig själv men nu gör jag det ändå eftersom det är mest praktiskt.

Som väl alla upptäckte så ägnade sig LGWP i kvällens "GW:s mord" helt åt Stegmordet och fann att motivet till mordet var rent ekonomiskt vilket naturligtvis är möjligt.

Det som var bra var att Eino Hiltunens bild och namn spreds till svenska folket. Det är trots allt inte omöjligt (jag spekulerar) att någon/några såg honom i Sthlm på mordkvällen och då kan det ju vara bra att veta vem han var.

Men jag famlar givetvis i mörker och tror på mirakel. Mitt motto när det gäller Palmeutredningen är att vända på alla stenar och det här är, på grund av Lingärdes påståenden, ändå en liten sten.
Citera
2019-05-29, 06:45
Medlem
Citat:
Nej då, jag menar inte att de beige/ljusbruna männen ska ignoreras. Jag resonerar bara i frågan. JN:s uppgift är förbryllande eftersom den är svår att få ihop med övriga vittnens uppgifter.

Då är väl LP:s långe ljuse i norr enklare att begripa. En man på lite avstånd som kanske övervakade skeendet och sen försvann.

På mordplatsen stirrade väl inte alla på Palme hela tiden. Jag funderar bara över varför ingen av dem noterade en man som 23.22 eller något senare "sprang som fan" in i gränden.

När de precis sett mördaren springa samma väg.

Jag vet helt enkelt inte. Jag får inte ihop helheten. Det är nåt som inte stämmer.

Jag har grubblat på detta. "Den som sprang som fan" in på tunnelgatan kan det ha varit mannen som stod och pratade i walkie talkie mitt emot Dekorima som Inge M inte såg.
Mannen har observerats av en förbipasserande bil ca 23.15. En man i ljusbrun jacka.

Sedan mannen i beige som sprang förbi mordplatsen söderut. Kan det vara mannen bingogänget såg som rörde sig snabbt och hade wt med röd knopp?

Mannen som stod mittemot Dekorima har ju Inge M missat i sitt synfält men Almblad har bekräftat att man försökt identifiera honom men inte lyckats.
Jag får det till att dessa två har övervakat Palme utan att förstå uppsåtet.
Citera
2019-05-29, 07:28
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Jag kollade igenom men min franska har mycket att önska här. Jag såg också en artikel där från Aftonbladet den 7e november 1986. Har försökt men hittar inte denna, inte ens via Yandex.

Jörn skrev tydligen också en bok i ämnet: "Om politiska bakgrunder till mordet på Olof Palme, 1986". Även här fallerar mitt sökande. Någon hjälp?

mvh

Kungliga bilblioteket är nog säkraste stället att få en kopia.
Citera
2019-05-29, 07:30
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Jag exkluderar inte andra, jag berättar om de länder där det är klarlagt att Stay Behind-grupper är starkt misstänkta/ bevisade deltagare i terrorhandlingar.

Vicenzo Vinciguerras erkännande i Italien ledde genom Felice Cassons utredningar till att Stay Behind i Italien (Gladio) avslöjades och därifrån rullades SB-nätverket i hela Europa upp inför allmänhetens ögon.

Enligt belgiska medier deltog personer från SDRA8 (belgiska Stay Behind) i terrorhandlingar tillsammans med WNP, belgiska kriminella ligor, vissa delar av belgiska säkerhetspolisen m fl.

Om SB i andra länder också deltog i terror vet jag inte och därför nöjer jag mig med Italien och Belgien.

Det svenska Stay Behind under ledning av Lindencrona/Giesecke var ju inrättat och sanktionerat av s-regeringen sedan decennier. Men jag har förstått i tråden att det i Sverige även fanns andra SB-grupperingar som styrdes av andra än regeringen.

Det fanns minst tre kanske 4+ SB i sverige.
Citera
2019-05-29, 08:20
Medlem
Citat:

mvh

Jörn Svenssons funderingar har du här:
https://www.4shared.com/office/c4FQVWozee/Om_politiska_bakgrunder_till_m.html
Citera
2019-05-29, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Jag har grubblat på detta. "Den som sprang som fan" in på tunnelgatan kan det ha varit mannen som stod och pratade i walkie talkie mitt emot Dekorima som Inge M inte såg.
Mannen har observerats av en förbipasserande bil ca 23.15. En man i ljusbrun jacka.

Sedan mannen i beige som sprang förbi mordplatsen söderut. Kan det vara mannen bingogänget såg som rörde sig snabbt och hade wt med röd knopp?

Mannen som stod mittemot Dekorima har ju Inge M missat i sitt synfält men Almblad har bekräftat att man försökt identifiera honom men inte lyckats.
Jag får det till att dessa två har övervakat Palme utan att förstå uppsåtet.
Måste ha passerat LJ obemärkt då, eller också hade LJ redan stuckit iväg upp mot trappen?
Jag tror att JN:s observation måste ha ägt rum minst 45 sekunder efter mordet, eftersom det återigen slagit om till rött för bilarna som färdades söderut på Sveavägen.

Jag är inte övertygad om att den man som LP sett inne i gränden var LJ.
Hon tror att hon såg honom en till tre minuter efter mordet, men är helt övertygad om att han stod i framkant av barackerna.
Alltså närmast Sveavägen, inte Luntmakargatan där LJ stod.
Hon ser också hans stirrande blick, vilket tyder på att han befann sig på ett betydligt närmare avstånd än vad LJ gjorde.

Det kan ha varit den personen som JN såg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in