2019-05-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Fattigdom, resursslöseri, djur etc har inte ett dugg med klimatet att göra.
Växtlivet mår bara bra av mer CO2 och högre temperaturer, planeten blir grönare.
Gretas svammel är bara dåligt ihopkokad vänsterideologi som går ut på mindre frihet och mer skatt. Offer till klimatguden, religion inte vetenskap.
Jag har inte lyssnat på henne, smartskaft. Jag är både läskunnig som förmögen att se samband, helheter etc. Du tycks inte förstått mitt inlägg däremot eftersom du inleder en motsägelse mot något jag inte sagt. Utöver det rekommenderas dig en gymnasiekurs i naturvetenskap och biologi.
2019-05-28, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Fast Greta pratar inte så mycket om miljö utom om klimat. Hon pratar inte om hav och föroreningar, fattigas utsatthet eller resursslöseri (utom när det gäller flygresor och bensin/dieselbilar).

Greta pratar om flygresor, Keeling-kurvan och förordar Paris-avtalet som låter Kina bygga mängder med smutsiga kolkraftverk.

Greta åker omkring i en elbil med miljöpåverkande batteri och struntar i skolplikten som gäller i Sverige sedan mitten av 1800-talet. Roligare att skaka hand med påven i några minuter och ta emot hyllningar från storögda beundrare på ett torg i Rom.

Kommer det att ha någon betydelse för världen om 5 år?

Greta säger att vi ska lyssna på ”experterna”. Ungefär samma experter som förnekar att det skulle finnas en tipping point eller att ”vi” bara har tio år på oss att rädda klimatet.

Ska bli intressant att se om medierna lyfter fram henne lika mycket nu efter EU-valet. Eller om det blir en ovanligt kall och regnig sommar.
Ja men jag kan inte minnas en enda stor människa som varit verkligen godhjärtad. Mandela kanske, men inte hans fru och övriga partikamrater så att inte beräkna framställning av allt för att cykla genom världen, kan jag nog se som förmildrande. Det är lustigt hur folk hellre pekar ut enstaka fel än ser helheten hos de meningsmotståndare de har. Jag vet själv mängder av särskilt ruttna människor som försökt misskreditera mig, vilket inte förändrar faktum av allt bra jag gjort till skillnad mot dem. Med det vill jag ha sagt att jag faktiskt inte förstår varför människor som är särskilt egotrippade gärna mildrar de egna bristerna genom att peka på idealister. Utgår ifrån att de väcker komplex över den egna skenhelighet som förekommer i dessa individers liv.

Hon är en 16-åring. I dagens samhälle vet vi inte om hon ändå blir långvarig men naturligt vore åtminstone innan vårt influencer-samhälle att folk försvinner från rampljuset. Förhoppningsvis vänder det då jag räknat med att ha en till, kanske två varma somrar och vore trist om jag då bundit elen i två år för att ha mycket lägre elpriser att förvänta. Klimatet går i cykler. Jag tror att Greta vet om det. Det du missar är att vi faktiskt INTE vet om vi påverkat klimatet eller om det är naturliga ryck. Mycket pekar på skador och det handlar om att förebygga innan vi upptäcker med säkerhet att vi har orsakat problem vi inte kan reparera. Miljöfrågor handlar om att förebygga och vända negativa effekter och trender, och allt ger utsläpp. Inte bara ett batteri. Det är helheten i hur mycket slöseri på resurser som har betydelse, inte en sak.
2019-05-28, 21:44
Medlem
Prestationsångest, någon? Stackars Greta ska ju vara så mycket för så många, en förebild osv. Måste vara tufft för en så ung person, dessutom med den problematiken. Något eller någon måste stoppa cirkusen innan det går för långt. Känns inte riktigt som att hypen kring henne kommer sluta bra... Just saying. *shrugs*
2019-05-28, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Ja men jag kan inte minnas en enda stor människa som varit verkligen godhjärtad. Mandela kanske, men inte hans fru och övriga partikamrater så att inte beräkna framställning av allt för att cykla genom världen, kan jag nog se som förmildrande. Det är lustigt hur folk hellre pekar ut enstaka fel än ser helheten hos de meningsmotståndare de har. Jag vet själv mängder av särskilt ruttna människor som försökt misskreditera mig, vilket inte förändrar faktum av allt bra jag gjort till skillnad mot dem. Med det vill jag ha sagt att jag faktiskt inte förstår varför människor som är särskilt egotrippade gärna mildrar de egna bristerna genom att peka på idealister. Utgår ifrån att de väcker komplex över den egna skenhelighet som förekommer i dessa individers liv.

Hon är en 16-åring. I dagens samhälle vet vi inte om hon ändå blir långvarig men naturligt vore åtminstone innan vårt influencer-samhälle att folk försvinner från rampljuset. Förhoppningsvis vänder det då jag räknat med att ha en till, kanske två varma somrar och vore trist om jag då bundit elen i två år för att ha mycket lägre elpriser att förvänta. Klimatet går i cykler. Jag tror att Greta vet om det. Det du missar är att vi faktiskt INTE vet om vi påverkat klimatet eller om det är naturliga ryck. Mycket pekar på skador och det handlar om att förebygga innan vi upptäcker med säkerhet att vi har orsakat problem vi inte kan reparera. Miljöfrågor handlar om att förebygga och vända negativa effekter och trender, och allt ger utsläpp. Inte bara ett batteri. Det är helheten i hur mycket slöseri på resurser som har betydelse, inte en sak.

Tack för ett välskrivet och seriöst inlägg, verkligen glädjande att läsa

Bra påpekande om att vi inte vet i vilken grad vi människor har påverkat klimatet. Det hör man även så kallade klimatförnekare och klimatskeptiker säga. En del av dem ser de ökade CO2-halterna som något positivt (bättre växtlighet och ökade skördar).

Vad jag personligen tycker är så trist med hajpen kring Greta är skräckpropagandan.
Världens undergång ligger runt hörnet, dagens barn och ungdomar ser ingen framtid, åker man flyg ska man känna ”flygskam”, kör man bil likaså.

Man talar om att plöja ner gigantiska summor på snabbjärnväg Sthlm - Gbg - Malmö, samtidigt som vården och mycket annat redan nu går på knäna. Och förr eller senare kommer en sjujävla lågkonjunktur ...

Allt för att man inte gillar flyget. Som i det stora hela faktiskt gör väldigt liten skillnad.

Det blir så mycket dubbelmoral, så mycket överdrifter och
2019-05-28, 22:25
Medlem
Citat:
Känns det logiskt att slösa 10.000 tals miljarder världen över på något som du inte ens vet existerar? Är du lika funktionsnedsatt som Greta?
Att Greta inte kan förstå det hon förmåtts läsa upp förstår jag. Men om du påstår dig ha kunskap om det du skriver om så är det något fel, ditt resonemang håller inte ihop.
Alltså jag har absolut inte något intresse av att diskutera med okunniga människor ikväll. Du tillhör en typ av individer som är immuna mot kunskaper och analyser etc. Låt oss inte slösa på varandras tid mer. Bye.
2019-05-29, 00:12
Medlem
Horby-kvinnans avatar
Greta Thunbergs kamp blir film – stort världsintresse

https://www.expressen.se/noje/greta-thunberg-blir-film-visas-pa-svt/
Citat:
Greta Thunbergs klimatkamp blir dokumentär.

Flera stora aktörer är intresserade – redan nu är det klart att filmen, som väntas ha premiär 2020, kommer att visas på SVT.

– Hela världen skriker efter den här dokumentären, nu handlar det mer om var vi ska placera den och vilka vi ska jobba med, säger Fredrik Heinig, vd på B-Reel Films.

/-------------/

Greta Thunberg, 16, har snabbt blivit ett av de mest välkända namnen i världen. Med sin kamp för miljön och klimatet har hon blivit hyllad av politiker och kändisar som Leonardo DiCaprio, Al Gore och den ikoniske Hollywoodstjärnan och ex-politikern Arnold Schwarzenegger.

/------------/

”Världen skriker efter den här dokumentären”
Jävligt kul med en sån här artikel med tanke på de otaliga jantelagen-fånar i tråden vilka med näbbar och klor på dumpretentiöst vis kämpar för att förminska och och förlöjliga Greta. Hehe.
2019-05-29, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Prestationsångest, någon? Stackars Greta ska ju vara så mycket för så många, en förebild osv. Måste vara tufft för en så ung person, dessutom med den problematiken. Något eller någon måste stoppa cirkusen innan det går för långt. Känns inte riktigt som att hypen kring henne kommer sluta bra... Just saying. *shrugs*

Greta är gravt utvecklingsstörd.

Är hon lillesyrra till Karlsson på taket?
Varför ser hon ut som 9 år när hon ska fylla 17?
Är hennes mamma och pappa syskon?

Man får ställa frågor...
2019-05-29, 06:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horby-kvinnan
Greta Thunbergs kamp blir film – stort världsintresse

https://www.expressen.se/noje/greta-thunberg-blir-film-visas-pa-svt/Jävligt kul med en sån här artikel med tanke på de otaliga jantelagen-fånar i tråden vilka med näbbar och klor på dumpretentiöst vis kämpar för att förminska och och förlöjliga Greta. Hehe.
En del i samma PR-kampanj, körschemat fanns från start och de olika stegen var redan inplanerade.
Vad blir nästa steg i kampanjen, den lär knappast bli en 60 min intervju av Greta på TV där hon får frågor om klimatet. 😂
Det vore dålig PR.
2019-05-29, 06:44
Medlem
Giant Squids avatar
Greta blir muralmålning i Bristol utförd utav konstnären Jody.

"Greta Thunberg replaces Lisa Simpson on Bristol's most famous street art wall"

https://www.bristolpost.co.uk/news/bristol-news/greta-thunberg-upfest-street-art-2879344
2019-05-29, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makullerad
Alltså jag har absolut inte något intresse av att diskutera med okunniga människor ikväll. Du tillhör en typ av individer som är immuna mot kunskaper och analyser etc. Låt oss inte slösa på varandras tid mer. Bye.
Du har varken kunskap eller analysförmåga, du verkar tro att du vet och förstår. Det du inte verkar förstå är att det som klimatalarmisterna påstår inte är fakta utan teorier. Du behandlar CO2’s påstådda katastrofala effekt som ett vetenskapligt faktum. Det är inget faktum det är en teori som dessutom betvivlas.

Att dumdrygt sitta och gröta om biologi och naturvetenskap visar bara på vilken charlatan du är.

Greta är på samma nivå, hon påstår saker som hon fått itutat isig och som hamnar i den gröna eller röda boxen i hennes hjärna. Lika enfaldigt och dumt, Greta kan åtminstone skylla på en störning.
2019-05-29, 07:31
Medlem
Citat:
Du har varken kunskap eller analysförmåga, du verkar tro att du vet och förstår. Det du inte verkar förstå är att det som klimatalarmisterna påstår inte är fakta utan teorier. Du behandlar CO2’s påstådda katastrofala effekt som ett vetenskapligt faktum. Det är inget faktum det är en teori som dessutom betvivlas.

Att dumdrygt sitta och gröta om biologi och naturvetenskap visar bara på vilken charlatan du är.

Greta är på samma nivå, hon påstår saker som hon fått itutat isig och som hamnar i den gröna eller röda boxen i hennes hjärna. Lika enfaldigt och dumt, Greta kan åtminstone skylla på en störning.
Blablabla. Jag orkar faktiskt absolut inte med dagisnivån. Kraft. Det har du inte i den här debatten.
2019-05-29, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
16-åriga Greta Thunberg, dotter till operasångerskan Malena Ernman, skolstrejkar för klimatet, har aspberger syndrom och berättade nyligen i Skavlan att hon har förbjudit hela familjen att flyga och köpa presenter, samt att mamma Malena har tvingats sluta turnera för dotterns klimatångest.

Media och PK-Sverige hyllar Greta som en Gud och försöker vinna billiga poäng på hennes sjukliga "engagemang" för klimatet. Hon blir inbjuden till FN, klimatmöten, hyllas av Bono o.s.v.

Är hennes beteende friskt?

Vad sägerGreta Thunberg om att Maricio Galvez, socialfallet från Gävle åker flyg härsochtvärs och skitar ned miljön, fast teorier kanske inte gäller socialfall, japanskor och IS muslimer

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in