Citat:
Ursprungligen postat av
makullerad
Ja men jag kan inte minnas en enda stor människa som varit verkligen godhjärtad. Mandela kanske, men inte hans fru och övriga partikamrater så att inte beräkna framställning av allt för att cykla genom världen, kan jag nog se som förmildrande. Det är lustigt hur folk hellre pekar ut enstaka fel än ser helheten hos de meningsmotståndare de har. Jag vet själv mängder av särskilt ruttna människor som försökt misskreditera mig, vilket inte förändrar faktum av allt bra jag gjort till skillnad mot dem. Med det vill jag ha sagt att jag faktiskt inte förstår varför människor som är särskilt egotrippade gärna mildrar de egna bristerna genom att peka på idealister. Utgår ifrån att de väcker komplex över den egna skenhelighet som förekommer i dessa individers liv.
Hon är en 16-åring. I dagens samhälle vet vi inte om hon ändå blir långvarig men naturligt vore åtminstone innan vårt influencer-samhälle att folk försvinner från rampljuset. Förhoppningsvis vänder det då jag räknat med att ha en till, kanske två varma somrar och vore trist om jag då bundit elen i två år för att ha mycket lägre elpriser att förvänta. Klimatet går i cykler. Jag tror att Greta vet om det. Det du missar är att vi faktiskt INTE vet om vi påverkat klimatet eller om det är naturliga ryck. Mycket pekar på skador och det handlar om att förebygga innan vi upptäcker med säkerhet att vi har orsakat problem vi inte kan reparera. Miljöfrågor handlar om att förebygga och vända negativa effekter och trender, och allt ger utsläpp. Inte bara ett batteri. Det är helheten i hur mycket slöseri på resurser som har betydelse, inte en sak.
Tack för ett välskrivet och seriöst inlägg, verkligen glädjande att läsa
Bra påpekande om att vi inte vet i vilken grad vi människor har påverkat klimatet. Det hör man även så kallade klimatförnekare och klimatskeptiker säga. En del av dem ser de ökade CO2-halterna som något positivt (bättre växtlighet och ökade skördar).
Vad jag personligen tycker är så trist med hajpen kring Greta är skräckpropagandan.
Världens undergång ligger runt hörnet, dagens barn och ungdomar ser ingen framtid, åker man flyg ska man känna ”flygskam”, kör man bil likaså.
Man talar om att plöja ner gigantiska summor på snabbjärnväg Sthlm - Gbg - Malmö, samtidigt som vården och mycket annat redan nu går på knäna. Och förr eller senare kommer en sjujävla lågkonjunktur ...
Allt för att man inte gillar flyget. Som i det stora hela faktiskt gör väldigt liten skillnad.
Det blir så mycket dubbelmoral, så mycket överdrifter och