2019-05-08, 13:22
Medlem
Nu är vi tillbaka efter lunch och då ska det bli förhör med den mordåtalade 32-åringen.

Åklagaren inleder på nytt. Frågar om sommaren och om familjen och om hur de bodde nu och innan. Han får berätta om sitt jobb och om förhållandet med 28-åriga kvinnan.

I juni hade han påbörjat sin semester och började den med en resa tillsammans med 28-åringen. Lite om bostaden och var alla sover i huset. 32-åringen säger att han haft en normal alkoholkonsumtion, måttliga mängder, blir salongsberusad, fredag och lördag. Han får berätta hur han ser på sambons konsumtion och att det blir problematiskt när hon tar det tillsammans med mediciner.

32-åringen berättar att sambon varit otrogen en gång och det var ett problem och att det förmodligen var alkohol inblandat. "Jag var väldigt ledsen och åkte iväg i två dagar, funderade igenom hur vi skulle lösa det här. Vi har gått på familjerådgivningen, men jag är inte svartsjuk och jag känner inte till att vi skulle ha skojat om att skjuta henne om hon var otrogen".

Nu får han berätta om sitt vapenskåp och vad han förvarar där, patroner, vapen och hur han hanterar sin vapenskåpsnyckel.

32-åringen berättar om vad som hände den 3 juli, det är ungefär samma historia som 28-åringen berättar. Han tycker inte att de druckit så mycket i början. De hänger på altanen, nu är även kompisen med. Han tycker det skulle vara roligt att spexa lite och tog fram ett vapen. Han upplevde sig inte som full, bara salongsberusad.

"Jag spexade framför telefonen med hagelbössan och tog fram kulgeväret och visade för kompisen. Efter det gick jag upp med det vapnet oxå och låste in dem. Sedan tror jag att jag lägger nyckelknippan med vapenskåpsnyckeln på skohyllan".
Citera
2019-05-08, 13:39
Medlem
Lite senare lägger han barnen och sedan ser han att sambon slocknar i vardagsrumssoffan. Han tycker då inte att det är någon idé att mamman kommer eftersom sambon har slocknat. Vid 23-tiden kommer ändå mamman och 27-åringen och sambon kvicknar till. Men det blir mycket mygg, så de går in och sätter sig i köket istället.

Han minns att mamman frågade om hon fick ta med någon och det tyckte han var okej. Ganska snart går kompisen hem eftersom han ska jobba. "Vi fortsätter dricka, nu har det kommit fram whisky som jag, 27-åringen och mamman delar på, min sambo gillar inte whisky. Efter ett tag börjar jag känna att jag börjar bli för full och beslutar mig för att gå och lägga mig".

Han minns inte att det skulle varit irriterad stäming eller att det skulle varit något bråk eller osämja. 27-åringen tyckte han var glad och pratsam. Men nu ska han inte ha tagit fram några vapen. Han går och lägger sig i sängen på övervåningen, sedan på morgonen blir han kraftigt väckt och sambon skriker att någon är död. Han vaknar i panik. "Det är som att vakna i en film".

Han sätter sig upp och när han ska börja gå, trampar han på geväret på golvet och ser sedan två hagelsvärmar i räcket, han känner träflisor under fötterna. På vardagsrumsgolvet är det blod, altandörren är öppen, ser en blodfläck på altangolvet och ser sedan att det ligger någon på trottoaren. "Jag går ut till häcken och ser kroppen ligga helt stilla. Jag känner mig förvirrad, men går upp och tar vapnet och ställer in det i vapenskåpet.

Han går ner igen och går fram och tillbaka i panik - han är i chock. Vid 5-tiden ringer han sin mamma på telefonen och de pratar. Sedan hör han att sambon säger att polisen är på väg. "Jag öppnar ytterdörren för att inte polisen ska bryta sig in och precis när jag går ut är polisen där. Jag lägger mig ner på marken".

Åklagaren undrar varför han går med på att bli gripen. Han vet inte, han är i chock och gör bara som han blir tillsagd. Vapenskåpsnyckeln hittar man på altanbordet, trots att 32-åringen hävdar att den brukar sitta på nyckelknippan. Han vet inte varför eller vem som tagit loss den.

Nu om själva skjutandet: 32-åringen tror att han varit för full och omtöcknad för att kunna höra skotten, han har i alla fall inte skjutit. Åklagaren frågar om varför han hade en hagelpatron på sig i byxfickan när han grips. "Den kan ha varit kvar sedan jag sköt hunden eller att den var med när jag spexade tidigare i telefonen"
Citera
2019-05-08, 13:54
Medlem
Han fortsätter hävda att han inte vet vem som skulle ha skjutit. Han får en fråga om 27-åringens mobiltelefon, som låg i parets säng och om mossa som hittats i sängen. "Jag har inge aning om hur dessa saker hamnat där".

Åklagaren vill med mossan i sängen bevisa att det är 32-åringen som fptt det på sig när han släpat ut 27-åringen genom trädgården och ut på gatan.

Nu visa bilder på de kläder 32-åringen hade på sig den här kvällen. På dessa har man hittat DNA från 27-åringen, men 32-åringen kan inte förklara, mer än att han fått på sig när han passerat blodbestänkta möbler och väggar.

Nu är vi tillbaka till den grå klänningen, som han inte sett någon ha på sig den kvällen. Den enda gången han haft på sig den var på resan och som synts i mobilen. "Jag ville vara lite rolig för min sambo".

32-åringen förklarar DNA-spår från sig själv på hagelpatronerna, med att han haft med sig patronerna ett flertal gånger innan när han varit ute och jagat.

Han har inte haft någon aning om att det städats i bostaden, men han har inte heller haft koll på var barnen varit den här morgonen efter dödandet. Han får frågor om uppgiften om att den ena dottern frågat om ett rådjur som skjutits och han förmodar att det är 28-åringen som prata på det viset för att inte oroa flickan.

Hur den döda kroppen hamnat ute på gatan och vem som släpat honom dit har han ingen aning om. Badrumsdörren har han inte uppfattat hur den hakats av och hamnat på golvet, han blir medveten om det först när han ser polisens bilder på den.
Citera
2019-05-08, 14:04
Medlem
32-åringen tycker det är konstigt att sambon tar upp svartsjuka som ett eventuellt motiv.

Nu får 28-åringens advokat Caroline Hallberg ställa frågor. Han får berätta hur hon är med barnen, och det tycker han går väldigt bra. Han berättar att han tycker det är svårt att veta hur hon blir när hon dricker alkohol: "Ibland kan hon dricka mer, men det är inte ovanligt att hon får blackouts".

Nu ska åklagaren ställa några frågor igen till 28-åringen. Han frågar om ett örhänge, som låg blodigt på altangolvet om det ska ha tillhört 27-åringen, men det vet hon inte. Inte heller de foppatofflor som ska ha tillhört 27-åringen, de känner hon inte till. "

Nu är förhören klara och eftersom vi inte får lyssna på det inspelade samtalet med dottern, så är vi klara för idag. Vi tackar för visat intresse!
Citera
2019-05-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Bra. Alltid intressant med live-rapporter. Sitter du i "huvudsalen"?

Ja jag gjorde det. Rättegången är slut för idag.
Citera
2019-05-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Nu är vi tillbaka efter lunch och då ska det bli förhör med den mordåtalade 32-åringen.

Åklagaren inleder på nytt. Frågar om sommaren och om familjen och om hur de bodde nu och innan. Han får berätta om sitt jobb och om förhållandet med 28-åriga kvinnan.

I juni hade han påbörjat sin semester och började den med en resa tillsammans med 28-åringen. Lite om bostaden och var alla sover i huset. 32-åringen säger att han haft en normal alkoholkonsumtion, måttliga mängder, blir salongsberusad, fredag och lördag. Han får berätta hur han ser på sambons konsumtion och att det blir problematiskt när hon tar det tillsammans med mediciner.

32-åringen berättar att sambon varit otrogen en gång och det var ett problem och att det förmodligen var alkohol inblandat. "Jag var väldigt ledsen och åkte iväg i två dagar, funderade igenom hur vi skulle lösa det här. Vi har gått på familjerådgivningen, men jag är inte svartsjuk och jag känner inte till att vi skulle ha skojat om att skjuta henne om hon var otrogen".

Har nån påstått det fetmarkerade? Han kanske hade en ilska inom sig. Otrohet. Bekymmer. Allt ordnar upp sig. Härlig utomlandsresa. Hem igen. Allt är bra. JB otrogen igen och då svartnar det?
Citera
2019-05-08, 14:15
Medlem
Jag sitter här i väntsalen och ser JB gråta. Hennes kompisar tröstar henne
Citera
2019-05-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Jag sitter här i väntsalen och ser JB gråta. Hennes kompisar tröstar henne

Fick du ut något av att gå på rättegången? Känns de bättre i hjärtat nu? 🤦🏽‍♀️
Citera
2019-05-08, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esther89
Fick du ut något av att gå på rättegången? Känns de bättre i hjärtat nu? 🤦🏽‍♀️

Bägge förnekar brott. Jag går ju inte dit för att roa mig. Det är ju hemskt som har hänt, men man blir nyfiken !
Är det jobbigt för dej att jag var där? Är du anhörig? Du vet väl att rättegångar är offentliga?
Citera
2019-05-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Han fortsätter hävda att han inte vet vem som skulle ha skjutit. Han får en fråga om 27-åringens mobiltelefon, som låg i parets säng och om mossa som hittats i sängen. "Jag har inge aning om hur dessa saker hamnat där".

Åklagaren vill med mossan i sängen bevisa att det är 32-åringen som fptt det på sig när han släpat ut 27-åringen genom trädgården och ut på gatan.

Nu visa bilder på de kläder 32-åringen hade på sig den här kvällen. På dessa har man hittat DNA från 27-åringen, men 32-åringen kan inte förklara, mer än att han fått på sig när han passerat blodbestänkta möbler och väggar.

Nu är vi tillbaka till den grå klänningen, som han inte sett någon ha på sig den kvällen. Den enda gången han haft på sig den var på resan och som synts i mobilen. "Jag ville vara lite rolig för min sambo".

32-åringen förklarar DNA-spår från sig själv på hagelpatronerna, med att han haft med sig patronerna ett flertal gånger innan när han varit ute och jagat.

Han har inte haft någon aning om att det städats i bostaden, men han har inte heller haft koll på var barnen varit den här morgonen efter dödandet. Han får frågor om uppgiften om att den ena dottern frågat om ett rådjur som skjutits och han förmodar att det är 28-åringen som prata på det viset för att inte oroa flickan.

Hur den döda kroppen hamnat ute på gatan och vem som släpat honom dit har han ingen aning om. Badrumsdörren har han inte uppfattat hur den hakats av och hamnat på golvet, han blir medveten om det först när han ser polisens bilder på den.

Aha, så det var den klänningen han hade på bild i JBs telefon! Jag spekulerade om det tidigare.

Vilken jävla röra, ingen minns nåt men ibland minns de plötsligt...
Citera
2019-05-08, 16:33
Medlem
Tusen tack för alla live-uppdateringarna!
Citera
2019-05-08, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultr0n
Vilken jävla röra, ingen minns nåt men ibland minns de plötsligt...

JB verkar ju i hela sitt liv ha kört med "jag minns inget" så fort hon gjort nått dumt.

Alla inblandade ljuger såklart nått kopiöst, bara en sån sak som att man inte skulle ha hört att en hagelbössa avlossatas flera gånger i lägenheten är ju så dumt så man baxnar, då måste man vara såpass medvetslös så det inte finns en chans i världen att man nån timme senare kan vara på benen.

Det som faktiskt skulle kunna förklara att dem agerar som dem gör och som kan förklara hur dem kan hålla ihop, fast båda såklart vet mycket väl vad som hänt, är faktiskt om JB tar/får bössan från JT och mer eller mindre av "misstag" skjuter första skottet på BO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in