Citat:
Ursprungligen postat av
yoyoyolo
25-ish kvinna ska på bröllop med klädkoden "nåt fint". Klär mig frivilligt enbart i svart och känner mig trygg om jag får se antingen lite svår ut eller vara lite lättklädd. Har inga problem med att se proper ut på jobbet då man kan ha på sig enkla svarta kläder men har gått bet på det här med bröllop.
Modet just nu är ultrafeminint med mycket volanger och puffärmar, det vill jag absolut inte ha. Inte heller småblommigt eller knallfärgat typ orange eller blått. Känner mig urfånig i allt som jag tror normala kvinnor har på bröllop.
Jag har inga problem med klänning eller kjol. Funderar på något mönster så att jag slipper se sådär wannabe flickig eller hemmafruig ut. Kan man ha tie dye på bröllop eller ser det för slappt ut? Och den skitdumma frågan - brudgummen (som jag inte har koppling till, känner bruden) är skotte, kommer jag se ut som en härmande idiot om jag har på mig rutigt?
Skulle förstås älska konkreta förslag. Börjar bli stressigt här.
De har alltså angett den icke-vedertagna (och totalt värdelösa/meningslösa) ”klädkoden” nåt fint. Jag kan utifrån detta läsa in att det är något slags trashbröllop så i princip vad som helst lär ju vara okej klädsel. Människor med någon typ av bildning och världsvana vet att de vedertagna klädkoderna finns av en anledning; att underlätta för gästerna i klädval för att slippa känna sig osäkra och obekväma, d.v.s. precis läget du hamnat i. Nåväl.
Konkreta tips blir ju svårt men jag skulle tänka på följande om jag var du:
1. Undvik svarta och vita plagg helt.
2. Ha klänning som täcker axlar och knän.
3. Röd klänning på bröllop är fel, googla varför (ingen lär iofs bry sig men det är onödigt).
4. Mönster är okej men undvik rutor som ser ut att höra till någon klan, som du själv är inne på.
5. Håll det enkelt, även om du kanske tycker att det känns tråkigt. Det är inte du som ska vara i fokus den där dagen.