2019-05-28, 19:10
Medlem
Här har @gloriouslife svarat samt länkat
inlägg angående LW och Ratsit:
(Hoppas länken funkar)

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var och när skrev hon detta?
Jag minns att det kommit upp i tråden tidigare, men varifrån kommer uppgifterna? Och stämmer de?

Lite läskigt skulle det vara om hon velat ha skyddad identitet, men samtidigt bodde hon ju kvar, adress mm på eniro, hitta.se.

Hon var en väldigt "offentlig" person, med inte bara alla geocachingloggar utan instagram, träningsdagboken, facebook osv där man kunde följa hennes liv mer eller mindre i detalj. Allt visserligen retroaktivt, men skulle man vilja nå henne, hade det inte varit svårt att kunna planera in något sådant.
Citera
2019-05-28, 19:11
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag har mina huvudteorier, ML och random har jag dryftat, kanske lite för mycket. SD är en annan given misstänkt.

Men nått som stör mig enormt är polisens otroligt snabba gripande av SD första dagen och efter förhör så släpps han.
Skulle dom hittat digitala spår om hot eller träff så tror jag inte han skulle släppts.
MV delger först att det hittats blodspår så att det kategoriseras som rov mer eller mindre direkt, men det backade hen ifrån sen.
Men hur kom rubriceringen dit då? Dörr och paketinslag av en manisk geocachare ger inte första tanken på människorov...

Jag tror att det varit ett utpekande av SD av någon den förmiddagen. Om inte SD är skyldig så kan lösningen kanske ligga här?!

Vad tror du om MH som GM? En teori är ju att hon kunde ha funnit SD som tacksam att peka ut ifall hon ville komma åt både LW och SD samtidigt.
Citera
2019-05-28, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Omständigheterna som rådde tidigare gällde kanske inte senare. Vid händelsen hade HD flyttat ut och en ansökan om skilsmässa var inlämnad, LW hade varit i kontakt med polisen två ggr, bytt lås på dörren mm. Hans kontroll och "friheter" tycks beskurna jämfört med tidigare.

Så visst hamnade den förestående Norge-resan då omständigheterna var förändrade jmfrt med tidigare.

Som jag ser det.
Njo, utåt sett ksn så tyckas. Inte enligt dom själva, även om det givetvis kan vara en efterhandskonstruktion, men det borde ha rämnat för länge sedan. Dom fortsätter umgås.

Angånde lås så kan det var SD som installerade låset (alternativ hjälpte till att ställa om det). Låsbytet skall ha med att barnen hade tappat/fått nyckeln stulen.
Självklart kan det vara dimridåer planterade av SD själv, men det finns en viss logik i det.
Citera
2019-05-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag förstår. Tack.

Vad tror du om "Rymden"?

Kan han ha vetat något om LWs och Beholders ev
relation?
Kan han ha berättat något för SD?
Det har jag ingen inblick i.
Citera
2019-05-28, 19:23
Medlem
Vet ej om det efterfrågats hur länge LW
och ML (Västerås) har känt varandra.
Här skriver i alla fall @Legenda77 (som i
mina ögon gav intryck av att vara trovärdig),
om att L*na och M*ts kan ha känt varandra ända sedan 90-talet, när de träffats som scouter.

Citat:
Ursprungligen postat av Legenda77
Den M*ts jag antog att det gäller var mycket riktigt på resa men kom hem någon dag innan L*na försvann men är osäker på exakt datum för hemkomst men troligen under helgen innan hennes försvinnande.
Han sysslar med geocatching och om jag inte är ute på väldigt djupt vatten kände den M*ts som jag antog att det syftades på och L*na varandra sedan många år tillbaka.
Tror till och med att de kan ha träffats som scouter på 90-talet.
Denne M*ts som jag tänker på bor inte i Örebro.

Understryker att jag inte tror eller vill rikta misstankarna till M*ts som MGM.

Jag tror SD är rätt man men att man också ska kunna binda honom till det med teknisk bevisning så klart.
Personligen hade jag nog kollat lite mer runt JG (eller GG om man ska använda sig av hans riktiga namn) om jag var tveksam på MGM men det är rena spekulationer från mig så klart.

Citat:
Ursprungligen postat av Legenda77
Jag är säker på att M*ts L*rss*n INTE var i USA när mordet begicks (för den sakens skull lägger jag ingen värdering i att han skulle vara aktuell som MGM)
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2019-05-28 kl. 19:29.
Citera
2019-05-28, 19:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Angånde lås så kan det var SD som installerade låset (alternativ hjälpte till att ställa om det). Låsbytet skall ha med att barnen hade tappat/fått nyckeln stulen.
Självklart kan det vara dimridåer planterade av SD själv, men det finns en viss logik i det.
Kanske det var det här med låsbyte som sedan växte till att SD hade varit arg och slagit näven genom en dörr eller vägg, och också att LW:s dörr skulle ha bytts till säkerhetsdörr o.s.v.
Citera
2019-05-28, 19:35
Medlem
Citat:
99.9% säker att det var mer än vänskap mellan LW och JH.

SD ska tydligen inte trott det, kanske inte velat tro det, på samma sätt som han inte trodde/visste att LW och ML hade en relation. SD är ju en som stod henne väldigt nära (på gott eller ont), så om det är förnekelse eller vetskap är svårt att bedöma.

Det finns ju vissa ”morbida” historier som kan ha en sanningshalt, att SD ska smugit på LW, men då borde han ha vetskap att hon hade relationer, långt tidigare.
Så moment 22, även i betraktelsen att varför han inte gick till handgripligheter redan då?!

Med dom vi pratat med som har en viss yrkeskunskap i beteenden så finns det mycket i den tänkta motivbilden mot SD som inte stämmer.

Han hade sin fru (även om det fanns grus i maskineriet) att hitta tillbaka till, han var inte lämnad ensam, om det är så att LW gett kalla handen. Svartsjukemord sker oftast när ena partnern lämnas och blir ensam, vilket inte stämmer på SD, men på andra i hennes närhet.

Han borde (fast han förnekar det) haft vetskap att hon haft andra partners under deras on-off förhållande. Varför triggades inte han redan då?
Det är tydligen sällan en bägare sakta rinner över när det gäller svartsjuka, det smäller momentant mer eller mindre.

Å andra sidan så både mentalt sjuka och kärlek ställer till det, alla fall är unika.

För egen del höjer detta inlägget misstankarna mot SD helt klart om det stämmer.

När du refererar till personer med ”viss yrkeskunskap i beteende” så handlar det då om folk som är insatta och jobbar med fallet eller enbart helt random personer?

Nu blir det delvis spekulerande även om jag tar stöd utav sådant vi vet ganska bra.

SD var onekligen lämnad utav sin fru HD. Detta vet vi med säkerhet och jag kan inte påminna mig om att ha läst någon som opponerat sig mot detta. De hade sedan länge splittrat sitt Geocaching-konto, HD tagit av sig ringen och flyttat ut (medan SD behöll den på långt efter), barnen bor förmodligen hyfsat växelvis mellan föräldrarna om de gör som de flesta och numera med facit i hand då vet vi att de skilt sig. Så ja SD gick på ganska kort stund ifrån att bo som fullskalig familj till att sitta ensam i ett övergivet hus och förmodligen ingen älskarinna. Lite tid på sig fram till mordet bara till att inse detta.

Dessutom rimmar din historia dåligt med de hot och trakasserier som SD skickade till LW.

Jag tror att du behöver fundera lite över varifrån du får din information samt vad det är som stämmer och vad det är som du hoppas ska stämma. I övrigt tycker jag att du är en användare som bidrar och hjälper diskussioner även om jag vet att vissa saker du skrivit här inte stämmer.

Med andra ord så tycker jag inte alls att ditt inlägg på något sätt räknar bort SD som misstänkt.
Citera
2019-05-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Vet ej om det efterfrågats hur länge LW
och ML (Västerås) har känt varandra.
Här skriver i alla fall @Legenda77 (som i
mina ögon gav intryck av att vara trovärdig),
om att L*na och M*ts kan ha känt varandra ända sedan 90-talet, när de träffats som scouter.
Verkar stämma om msn läser ML:s första logg. Där beskrivs hur dom återträffades på en tågperrong och han följde med LW för att logga en cache. Sen var han med fast i hobbyn.

När i tid han skiljde sig i förhållande till detta möte vet jag inte.
Att han fann LE attraktiv är fullt naturligt, hon var charmerande och säkert lätt att bli förälskad i, både personligheten och utseendemässigt.

Sen undrar jag varför det verkar ha funnits försök att få det att se ut att han var i USA vid tidpunkten för mordet? Troligen bara ett missförstånd i tidslinjen?!
Citera
2019-05-28, 19:46
Medlem
Citat:
99.9% säker att det var mer än vänskap mellan LW och JH.

SD ska tydligen inte trott det, kanske inte velat tro det, på samma sätt som han inte trodde/visste att LW och ML hade en relation. SD är ju en som stod henne väldigt nära (på gott eller ont), så om det är förnekelse eller vetskap är svårt att bedöma.

Det finns ju vissa ”morbida” historier som kan ha en sanningshalt, att SD ska smugit på LW, men då borde han ha vetskap att hon hade relationer, långt tidigare.
Så moment 22, även i betraktelsen att varför han inte gick till handgripligheter redan då?!

Med dom vi pratat med som har en viss yrkeskunskap i beteenden så finns det mycket i den tänkta motivbilden mot SD som inte stämmer.

Han hade sin fru (även om det fanns grus i maskineriet) att hitta tillbaka till, han var inte lämnad ensam, om det är så att LW gett kalla handen. Svartsjukemord sker oftast när ena partnern lämnas och blir ensam, vilket inte stämmer på SD, men på andra i hennes närhet.

Han borde (fast han förnekar det) haft vetskap att hon haft andra partners under deras on-off förhållande. Varför triggades inte han redan då?
Det är tydligen sällan en bägare sakta rinner över när det gäller svartsjuka, det smäller momentant mer eller mindre.

Å andra sidan så både mentalt sjuka och kärlek ställer till det, alla fall är unika.
Tack för klargörandet.

Min egen erfarenhet av svartsjuka är att den triggas av de mest fåniga saker och sprider förödelse i sin väg. Reaktionen väntar inte. För egen del har det utmynnat i meningslösa gräl som till slut kvävt relationen.

Det där att han (SD) skulle ha sin fru att gå tillbaks till haltar en del om man ska tro på skvallret här i tråden. Hur många lyckas vända en kompisrelation till en passion igen när glöden slocknat?
Citera
2019-05-28, 19:53
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
När andra frågat så har han inte det, nu när vi träffade honom och ställde den frågan så var svaret det samma.

Han bekräftade det som vi viste på andra vägar vad han uppgivit till polisen initialt.

Är han lika oberörd som han framstår
på sin geologg?
Bryr han sig inte om vem som mördade
LW?
Försöker han inte komma på vem som
är skyldig så att han kan bli rentvådd?
Citera
2019-05-28, 19:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Här har @gloriouslife svarat samt länkat
inlägg angående LW och Ratsit:
(Hoppas länken funkar)

Javisst ja, nu kommer jag ihåg det inlägget!
Tack!

Som du säger, det framgår ju inte varifrån Sockerhals fått den uppgiften ifrån.
Och Sockerhals, den skribenten hade väl ingen insyn från något håll vad jag minns?

Mycket märkligt inlägg...
Citera
2019-05-28, 19:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Tack för klargörandet.

Min egen erfarenhet av svartsjuka är att den triggas av de mest fåniga saker och sprider förödelse i sin väg. Reaktionen väntar inte. För egen del har det utmynnat i meningslösa gräl som till slut kvävt relationen.

Det där att han (SD) skulle ha sin fru att gå tillbaks till haltar en del om man ska tro på skvallret här i tråden. Hur många lyckas vända en kompisrelation till en passion igen när glöden slocknat?
Hur uppstod egentligen den här tidiga idén om att motivet till mordet skulle vara svartsjuka? Enligt t.ex. polisen är det fortfarande en gåta varför hon mördades.

Edit: Hade missat det här om att det gick "intimrykten" redan innan mordet:
Senast redigerad av Draifos 2019-05-28 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in