2019-05-28, 12:39
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har ingen avsikt att skriva om off topic ämnen i den här tråden.

Fokusera nu på mordet på Lena, och på att kartlägga brottsoffrets liv och leverne som polisen gör samt att göra detsamma om MGM och eventuellt fundera på om någon annan kan vara skyldig med tanke på att polisen verkar ha kört fast.

Allt annat får tas via PM och jag svarar i mån av tid, har redan 16 PM jag inte hunnat svara på än.

(Jag har egentligen inte alls tid att fokusera på mordet på Lena när jag arbetar. Jag smet in här och skannade snabbt nu under lunchen)

Du vet att jag återkommande haft tankar på alternativa GM och det har jag delgett tråden. En av de som fortfarande inte är ute ur mina tankar är t ex MH i Trosa. Det hon skrev i sin blogg om L*n* och barnen efter mordet upplever jag som att det är en person med hög offermentalitet och passiv-aggressiva tankar - helt enkelt en HSP-person som behöver mycket KBT. Jag hoppas verkligen hon är noga granskad.

Jag tycker inte att ditt påstående om att du är i tråden i forskningssyfte är Off topic och jag liksom Hoppsann har några frågor som är relevanta att få besvarade av dig - särskilt om vi skribenter ingår som studieobjekt utan vårt medgivande. Jag upprepar: Hur ska du använda din forskning? I vilket syfte/sammanhang?
Citera
2019-05-28, 12:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, och framförallt menar jag att du bör försöka skilja på faktapåståenden och spekulationer.

Helt rätt, även jag behöver förbättra mig.
Citera
2019-05-28, 12:44
Medlem
notknapparens avatar
Här är Groddpotatis andra inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Nu har vi 2 trådsanningar. Den ena att hon skulle åkt iväg samma morgon som hon var anmäld försvunnen, den andra att det var först på lördagen. Någon som kan bekräfta resdag?

Citat:
Ursprungligen postat av Groddpotatis
De åkte tidigt på onsdag morgon. Då visste de redan om att hon var borta.

Synd att skribenten valt att inte skriva fler inlägg.
Helt begripligt samtidigt.
Citera
2019-05-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här är Groddpotatis andra inlägg:

Synd att skribenten valt att inte skriva fler inlägg.
Helt begripligt samtidigt.
Ja synd för vi skulle vilja veta hur de tänkte när de for. Vem hade de fått info från och vilken info hade de fått?
Citera
2019-05-28, 13:31
Medlem
notknapparens avatar
Många intressanta inlägg den första tiden i tråden.
Redan här kommer MH upp.
Har inte rotat vidare dock i frågan om vad MH "pekade på". Då var det sjukt många inlägg per dag, så det blev lite mastigt att börja läsa nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Vet du om UW haft någon kontakt med MH sedan skilsmässan? Vilka var anledningarna till att de efter ca 2 år valde att gå skilda vägar tro? Kom MH, LW, UW och barnen (LW:s och UW:s barn) väl överens under den tid UW var gift med MH? Jag förstår om du inte kan svara på dessa frågor. Det kanske ingen kan.

10/6:

Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Vet inte om UW och MH har eller haft kontakt. Kan höra mig för kommande vecka. Snacket säger att hon pekade på sådant som många här nu rotar upp men när jag frågar mer specifikt vill ingen svara.
Senast redigerad av notknapparen 2019-05-28 kl. 13:34.
Citera
2019-05-28, 13:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag skrev att det är andra eventdeltagare, oberoende av varandra (men jag vet inte om dom är varandras infomationskällor egentligen). Att dom var intima (mer än en vänskaplig kram) ryktades det om innan den tragiska händelsen, m.a.o ingen efterhandskonstruktion.
Gå och hålla handen skulle LW kunna göra med vem som helst ytan att det betydde något för henne har jag hört i efterhand, men pussas och kramas när tillfälle gavs är mer än vänskap.
Det som iakttogs var att det skedde när inte ML var i närheten för att han hade känslor för LW.
LW och ML åkte ju dagen innan och bodde ihop, antagligen som vänner. Man behöver ju inte vara speciellt långsökt att misstänka att ML hade fortfarande känslor för LW.

Att ML sedan mer eller mindre direkt åker till USA efter Läckö och kommer tillbaka 2 dagar innan hon mördas. Dessutom är hans tidsfönster att komma hem till LW efter geocachat med en vän väldigt exakt. Nästan för bra för att vara en slump. Det är därför jag snöade in på ML.
För mig känns det som han förlorat ansiktet och suttit i USA och läst hur LW åkt över till JH i Stockholm och sedan dessutom skulle hon till Norge nu med JH.

När och hur ML:s skilsmässa uppstod i förhållandet med tidsaxeln till hans relation till LW vet jag inte riktigt, men det verkade som att det gick lite hand i hand. Än mer i korgen för ML i mina tankar. Utan att jag vet, så kan det vara så att ML skiljde sig för LW, men det gav inte önskvärt resultat (OBS: Spekulation).

Att polisen inte tagit större notis om honom, som någon skrev, betyder inte att dom kontrollerat honom noga och inte funnit mer än det dom känner att dom har på SD- Status Quo.
En person hade nämnt till SD att ML kan ju vara GM, efter läst här på Flashback (log lite då jag antog att hen läst min redogörelse). SD sa direkt att det finns ingen chans att ML är skyldig, "Han är en god person".

Så vem tror SD att GM är?
Citera
2019-05-28, 13:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Tänkte på en sak ; enligt muslimsk lära så är väl en skild fru något som man stoppar i soptunnan typ ?

Så man undrar om de hon månade om på jobbet hade en nedsättande syn på henne utan att hon riktigt förstod det ?

Hmm ?
Så att blanda ihop olika folk, som har olika syn på hur livet skall levas, är otroligt vanskligt ...

Därav alla våldtäkter nuförtiden (OffTop.)
De kvinnor som är ute själva efter mörkrets inbrott är antagligen enligt andra kulturer ; därute för att vilja ha sex ( så himla illa tänkt -men så går det när man blandar ihop olika lärdomar om hur ett liv skall levas ...inte bra alls )
- och eftersom ingen av de som flyttar hit utifrån vill ta seden dit de kommer så kommer det bli massor av problem angående dessa saker.

Sen att vi har korta dagar vintertid som gör att typ hunden måste ut trots mörker , är oförståeligt för dem eftersom hundar är monster osv.Så se hur olika vi är - kulturellt sett.
Suck ...

Så vem vet, någon kanske ansåg att Lena var en tillgänglig kvinna som de kunde handskas med hur de ville ?

Men hon var ju inte ute (efter mörkrets
inbrott) när det började.
Hon var i köket och slog in paket.
Citera
2019-05-28, 14:14
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Många intressanta inlägg den första tiden i tråden.
Redan här kommer MH upp.
Har inte rotat vidare dock i frågan om vad MH "pekade på". Då var det sjukt många inlägg per dag, så det blev lite mastigt att börja läsa nu.

10/6:

MH är pastorsutbildad. Och hon bor inte i
Örebro så hon kanske inte tyckte om den
omoral hon ev. såg accepteras i kyrkorna i
Örebro.
Om LW hade hemliga pojkvänner och flera
parallella förhållanden så visste antagligen
UW och hon om det via barnen.
Och MH hade ju ingen anledning att tiga
om det eller att skydda LWs ev.
hemligheter.
Det har väl skrivits att det bor många
från UWs och LWs församlingar i
Nya Hjärsta? Om hon såg samma omoral
hos dem så förstår jag att hon reagerade.
Citera
2019-05-28, 15:13
Medlem
Citat:
Ja, hon kallade alla män för "vän" även de fåtal som hon öppet dejtade. (Från tråden)
Detta bekräftas ju från hennes loggar och instagraminlägg också att alla män kallas "min vän". Inte en enda har benämnts som t.ex. "min dejt"

Eller har du hittat någonstans där hon skrivit att hon skulle dejtat en man?

Var alla tvungna att hållas hemliga av olika anledningar? Självklart blir ju utredningen svår och komplex då.

Här anklagar du Lena för att de hon nämnt på hennes instagram som vän, skulle kunna vara älskare. Tala om nu varför hon skulle skriva dejt? De kanske inte var dejter utan enbart vänner!
Tänk till nu med dina psykologceller 😁
Citera
2019-05-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ibland måste man ta beslut på jobbet som kan göra människor arg. De som har Lenas och mitt typ av yrke har skyddade uppgifter, d.v.s. ingen kan söka upp vår privata adress.

Men lägger man upp bilder på sina barn under ditt riktiga namn så kan "kreti och pleti" i Lenas fall få för sig att skada ens familj. Det är sällsynt men det kan hända. Varför ta en sådan risk med det käraste man har?

Men Lena hade inte skyddade uppgifter. Hon fanns i ratsit och i andra sökmotorer. Varför ljuger du och förvränger massor här? Har det hänt något speciellt varför du är så offensiv och aggressiv? Jag ser det som att du tar mycket personligt här och undrar just varför? Du känner ju varken SD eller LW.
Senast redigerad av Medimera 2019-05-28 kl. 15:22.
Citera
2019-05-28, 15:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Men Lena hade inte skyddade uppgifter. Hon fanns i ratsit och i andra sökmotorer. Varför ljuger du och förvränger massor här? Har det hänt något speciellt varför du är så offensiv och aggressiv? Jag ser det som att du tar mycket personligt här och undrar just varför? Du känner ju varken SD eller LW.

Lena var antagligen på väg att få
skyddade uppgifter.
Hon har skrivit: "snart finns jag inte
på Ratsit".
Citera
2019-05-28, 17:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Lena var antagligen på väg att få
skyddade uppgifter.
Hon har skrivit: "snart finns jag inte
på Ratsit".

Var och när skrev hon detta?
Jag minns att det kommit upp i tråden tidigare, men varifrån kommer uppgifterna? Och stämmer de?

Lite läskigt skulle det vara om hon velat ha skyddad identitet, men samtidigt bodde hon ju kvar, adress mm på eniro, hitta.se.

Hon var en väldigt "offentlig" person, med inte bara alla geocachingloggar utan instagram, träningsdagboken, facebook osv där man kunde följa hennes liv mer eller mindre i detalj. Allt visserligen retroaktivt, men skulle man vilja nå henne, hade det inte varit svårt att kunna planera in något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in