Citat:
Ursprungligen postat av
carminaburana
Det är ju exakt det jag gör, men det ska finnas en motprestation, gärna i form av en nick eller ett leende, inte bara stirra ner i marken.
Läs din trådstart. Hur mkt respekt fick du in i den?
Du är en del av skapandet av det du är emot.
Jag är lite som dig. Jag håller upp dörrar. Jag bemöter kassörskor med både leende o några trevliga ord o redan här så kommer vi in på vårt klimat.
Det där leendet samt trevliga ord gick min sambo o retade sig på o till slut öppnade hon truten med ord som speglar dagens Sverige.
"Måste du flirta med varje jävla kassörska du ser så kan du göra det när jag inte är med".
Hon köpte min förklaring över att det lilla jag kan bjuda på inte är att flirta utan något som kan rädda hennes dag när hon arbetar med att serva mig.
Numer så får jag betala medan hon packar😄.
Men även jag kan bidra till klimatet.
Förra veckan lämnade jag hundarna i bilen i affärens P-hus. Detta gjorde att jag var stressad.
En äldre tant kom ut ur hissen o började knöla med sin kundvagn. Pga stressen så passerade jag medan dörren gick igen. Nog fan visade det sig att denna kärring inte var den tystlåtna typen utan det kom en sur kommentar om att jag inte höll upp dörren medan hon tryckte på knappen för den automatiska dörröppnaren.
Jo, där i trappan upp så insåg jag själv att jag borde stannat de där få sekunderna av mitt dyrbara liv för att förenkla för henne men samtidigt så tog inte hon hänsyn till min situation.
Två anekdoter men de visar ändå på att både du o jag är lika ansvariga för rövhålsmentaliteten som rövhålen är. De är bara en produkt av samhället.