2019-05-27, 23:11
Medlem
God kväll gott folk!

Stötte på ett uttryck häromdagen som jag inte blir klok på. En Nybrobördig herre gav mig en komplimang om att jag hade en ''snygg gensa''. Jag förstod inte alls vad han menade och när jag bad honom förklara fick jag bara ett skratt till svars. Efter att ha funderat över detta uttryck ett tag så har jag nu förstått att det var min tröja som den nybroitiske herren talade om.

Är gensa ett uttryck som som enbart används i trakterna kring Nybro eller förekommer det även i övriga delar i landet?
Citera
2019-05-27, 23:40
Medlem
Det heter gensare. Betydelsen är mkt riktigt tröja. Används i norra Skåne och kanske också i Småland.
Citera
2019-05-27, 23:59
Medlem
Jag har också hört gensare i Kronobergs län.
Citera
2019-05-28, 00:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Något vi sa i min barndom på 60- och 70-talet.

Citerar ut Wikipedia:

Citat:
En gensare (uttal med hårt g, av engelskans Guernsey shirt, 'tröja tillverkad på ön Guernsey i Engelska kanalen') är en tjock, stickad tröja i ylle som dras över huvudet. Gensaren var från början en fiskartröja som användes på Guernsey. Omkring första världskrigets början blev den något av mode, och användes av idrottsmän och barn.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gensare

Citera
2019-05-28, 00:16
Medlem
I Norge heter tröja genser tror jag också
Citera
2019-05-28, 01:09
Medlem
Med någon bokstav mindre är jag med, "gens" alltså, det betecknar en tröja, stickad sådan av rätt tjock typ. Var dock åtskilliga år sedan jag hörde någon använda beteckningen ifråga.
Citera
2019-05-28, 01:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av athia
I Norge heter tröja genser tror jag också

Exakt.

I min skola sa vi ofta just genser även om vi visste att det hette gensare.
Citera
2019-05-28, 05:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glitterknug
God kväll gott folk!

Stötte på ett uttryck häromdagen som jag inte blir klok på. En Nybrobördig herre gav mig en komplimang om att jag hade en ''snygg gensa''. Jag förstod inte alls vad han menade och när jag bad honom förklara fick jag bara ett skratt till svars. Efter att ha funderat över detta uttryck ett tag så har jag nu förstått att det var min tröja som den nybroitiske herren talade om.

Är gensa ett uttryck som som enbart används i trakterna kring Nybro eller förekommer det även i övriga delar i landet?

Gensare som sagt och det har jag bara hört i södra Sverige fån Småland och nedåt. Mest i Blekinge och det lär hänga ihop med att det var mycket fiske där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in