2019-05-27, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sen får man ha i åtanke vad konkurser hos några av bostadsutvecklarna skulle innebära. Dels kommer riskpremien hissas och dels kommer långivarnas vilja att låna ut minska.
Min personliga tro är att vårt kreditsystem är betydligt känsligare för störningar än vad vi vill tro.
Men det lär visa sig om jag har fel eller rätt.
Du har ju bara haft fel i 24 år än så länge.

.
2019-05-27, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Också intressant att man behöver gå till andrahandsuppgifter från en så pålitlig källa som en random pizzabagare för att hitta anekdoter om folk som råkat illa ut...
Du kan väl titta på Hemnet, det kommer ut lite KFM försäljningar då och då. Så visst finns det folk som råkar illa ut. Sen är det väl ännu fler som riskerar att realisera förluster om de måste sälja här och nu. Vidare har vi alla som köpt på kontrakt och inte kommer ur sitt avtal. Så nog ser det sämre ut än för bara några år sedan.
Men att det skulle vara någon kris tycker då jag mig inte höra.
2019-05-27, 16:30
Medlem
Imnshos avatar
Man ska inte negligera anekdoten om pilsnern och pizzan. När bolånetorsken ställs mot väggen kommer han att prioritera boendet över allt annat. All onödig konsumtion kommer det att dras in på.

Resultatet av blott en liten nedgång i bopriserna är en ökad arbetslöshet och svårare att få nya lån, vilket i sin tur drar ned bopriserna som...
2019-05-27, 17:06
Medlem
Ytterligare en köpare som "tvingas" köpa sin lägenhet.

https://www.di.se/live/ny-bostadsrattsdom-atta-veckor-forsenad-upplatelse-skaligt-enligt-tingsratt/

Solna tingsrätt finner att en försening på runt två månader kan betecknas som "inom skälig tid" för ett stort byggprojekt där en köpares upplåtelsetidpunkt i Peabs bostadsrättsförening Vip-Logen i Solnaområdet Arenastaden försenades.
2019-05-27, 17:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Du har ju bara haft fel i 24 år än så länge.

.
Jasså och rätt i två år eller?😂
2019-05-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Du kan väl titta på Hemnet, det kommer ut lite KFM försäljningar då och då. Så visst finns det folk som råkar illa ut. Sen är det väl ännu fler som riskerar att realisera förluster om de måste sälja här och nu. Vidare har vi alla som köpt på kontrakt och inte kommer ur sitt avtal. Så nog ser det sämre ut än för bara några år sedan.
Men att det skulle vara någon kris tycker då jag mig inte höra.
Kronofogdeförsäljningar har det alltid funnits relativt gott om på hemnet. Har du någon statistik på att de är fler än normalt?

Har vad jag kan se inte kommit en enda specifik anekdot i tråden om någon som faktiskt hamnat i kläm, däremot kom ett par om när det gott förvånansvärt bra där man trodde det kunde gå illa.

Man kan ju tycka att någon borde känna någon som drabbats när alla minsann är helt säkra på att det dräller av bolånetorskar...
Senast redigerad av apa123456 2019-05-27 kl. 19:39.
2019-05-27, 20:09
Medlem
Sven2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
57 kvm 4.1 miljoner. Tillåt mig skratta. Ha ha.. ha.
+350 tkr rättegångkostnader
2019-05-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget

https://www.di.se/live/ny-bostadsrattsdom-atta-veckor-forsenad-upplatelse-skaligt-enligt-tingsratt/

Solna tingsrätt finner att en försening på runt två månader kan betecknas som "inom skälig tid" för ett stort byggprojekt där en köpares upplåtelsetidpunkt i Peabs bostadsrättsförening Vip-Logen i Solnaområdet Arenastaden försenades.

Med tanke på att Sveriges BNP lever på alla dessa lånen, så är nog staten väldigt noga med att sätta alla fast i låneträsket, så långt det går.
Man sitter ju nu till och med på nyheterna och skriker att man ska slopa amorteringskraven och annat strunt...
Vi har nått skuldmättnad, snart börjar det nog krisa på riktigt.
2019-05-27, 21:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Med tanke på att Sveriges BNP lever på alla dessa lånen, så är nog staten väldigt noga med att sätta alla fast i låneträsket, så långt det går.
Man sitter ju nu till och med på nyheterna och skriker att man ska slopa amorteringskraven och annat strunt...
Vi har nått skuldmättnad, snart börjar det nog krisa på riktigt.
Med kompletta dårar som Lars O Svensson i RB´s direktion så kan det ta vägen vart som helst. Den mannen vill tydligen att vi skall fortsätta pumpa upp skuldbubblan och att det inte är ett "problem" om låntagarna aldrig kan betala tillbaka sina skulder.
Vad kan gå fel när dårhusjonen styr skutan.
2019-05-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Med kompletta dårar som Lars O Svensson i RB´s direktion så kan det ta vägen vart som helst. Den mannen vill tydligen att vi skall fortsätta pumpa upp skuldbubblan och att det inte är ett "problem" om låntagarna aldrig kan betala tillbaka sina skulder.
Vad kan gå fel när dårhusjonen styr skutan.
Han avgick iofs för 6 år sedan just på grund av att han hade en helt annan syn på detta än övriga...
2019-05-27, 22:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Han avgick iofs för 6 år sedan just på grund av att han hade en helt annan syn på detta än övriga...
Du ser, jag som drar förhastade slutsatser, men karln är likafullt ett dårhusjon.
2019-05-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget

Notera att bygget i det här fallet blev klart för inflytt ett år efter "upplåtelseavtalet" skulle skrivits under.

EDIT:
https://web.archive.org/web/20160416042546/https://peabbostad.se/projekt/stockholm/arenastaden-brf-vip-logen/

"Tillträde: Prel. våren 2018"
Det blev november 2018.
Senast redigerad av fittfittan 2019-05-27 kl. 23:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in