2019-05-27, 19:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Trådämnet är Bibelns syn på homosexualitet

Citat:
och hur det skall appliceras juridiskt.

Underlag för detta, tack.
Citera
2019-05-27, 19:30
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För min del är det inget problem att förstå detta, men det är lite för förenklat att presentera ett före-och-efter scenarie. NTs centrala teologi vilar trots allt på GT.
Abslout. Man säger ofta att GT förutsäger NT och att NT uppfyller GT. Det kan nog de flesta teologer instämma i. Men man måste fortfarande inse att Gud inte är inkonsekvent. Det är två förbund som vilar på olika grudner vad gäller vägen till rättfärdiget.
Citera
2019-05-27, 19:31
Medlem
Rimberts avatar
Det är väl ingen som är för homosexualitet, egentligen, då det är någonting fullständigt onaturligt.
Möjligen kan det förespråkas barmhärtighet mot dem, men det är inte samma sak som acceptans...
Citera
2019-05-27, 19:31
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:

Synen är att homosexuella skall avrättas och detta är enligt Bibeln statens uppgift att utföra oavsett statsskick.
Citera
2019-05-27, 19:34
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Synen är att homosexuella skall avrättas och detta är enligt Bibeln statens uppgift att utföra oavsett statsskick.
Och vad är du för en kristen? Hur kan du säga sådanna saker? Har hela delen om Jesus och äska din nästa som du älskar dig själv helt undgått dig? Följer du judarnas lagar eller Jesu ord?
Citera
2019-05-27, 19:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
För min del är det inget problem att förstå detta, men det är lite för förenklat att presentera ett före-och-efter scenarie. NTs centrala teologi vilar trots allt på GT.

Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Abslout. Man säger ofta att GT förutsäger NT och att NT uppfyller GT. Det kan nog de flesta teologer instämma i. Men man måste fortfarande inse att Gud inte är inkonsekvent.

Citat:
Det är två förbund som vilar på olika grudner vad gäller vägen till rättfärdiget.

Ja, det förstår jag som sagd redan. Det som är problemet är när GT och NT korrelerar, när dom inte gör det ... och om vad.
Citera
2019-05-27, 19:37
Medlem
Citat:
Du verkar vara väldigt kunnig om bibeln och kristendomen.
Citera
2019-05-27, 19:37
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Ja, det förstår jag som sagd redan. Det som är problemet är när GT och NT korrelerar, när dom inte gör det ... och om vad.
Förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att du inte vet vad man som kristen ska följa när GT och NT ger olika besked?
Citera
2019-05-27, 19:39
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Och vad är du för en kristen? Hur kan du säga sådanna saker?

Jag är baptist. Fördömer du Guds moral? Jag vill understryka att dödsstraff för homosexuella stadfästs i NT.

Citat:
Har hela delen om Jesus och äska din nästa som du älskar dig själv helt undgått dig?

Homosexuella är inte våra nästa.

Citat:
Följer du judarnas lagar eller Jesu ord?

Falsk dikotomi. Guds lag är Jesu ord, både GT och NT. Menar du att Guds bud i GT inte gäller, överhuvudtaget?
Citera
2019-05-27, 19:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvätte
Trådämnet är ....

...

Citat:
och hur det skall appliceras juridiskt.

Citat:

Citat:

Du svarar inte på min efterlysning av underlaget för den juridiska applikations ämnes-relevans.
Citera
2019-05-27, 19:42
Medlem
Bubba00s avatar
Citat:
Jag är baptist. Fördömer du Guds moral? Jag vill understryka att dödsstraff för homosexuella stadfästs i NT.

Homosexuella är inte våra nästa.

Falsk dikotomi. Guds lag är Jesu ord, både GT och NT. Menar du att Guds bud i GT inte gäller, överhuvudtaget?

Baptist. Det ante mig. Det är inte många som har mycket till övers för er och det på goda grunder. Var någonstans i NT stadfästs dödsstraff för homosexuella? Och nej, jag förnekar absolut inte Herrens bud i GT. De är Guds sanna bud. Men då det gamla förbundets bud inte överensstämmer med Jesu ord och det nya förbundet väger alltid NT tyngre.
Citera
2019-05-27, 19:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Menar du att du inte vet vad man som kristen ska följa när GT och NT ger olika besked?

Ja. (Och jag bör väl tillägga, att jag inte är kristen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in