Citat:
Ursprungligen postat av
lallisen
Det finns ganska många kristna på framträdande poster som inte delar din syn på kristendomens syn på bögeri.
Ortodoxa, katoliker och protestanter är ganska eniga i den frågan, utom möjligen visa sånadär härliga hippa frimicklare som ska vara down med kidsen.
Jag skulle tippa på 80 - 20 av alla kristna globalt är en rimlig fördelning när det gäller att tolka bögeri som illa och dåligt kontra "all kärlek är guds kärlek" - och så dansar de så bra bakom Carola i mellon.
Visst, självklart. Du har rätt. De flesata
kristna (och i ett globalt pespektiv: den överväldigande majortiet av alla människor som lever) är emot homosexualitet. Men man måste skilja på vad kristna har för uppfattning och vad Bibeln säger. Kyrkan och kristna har i alla tider haft uppfattningar som inte grundar sig i Guds ord utan som har sin grund i dåtida förställngar, fördommar och ideer. Med det sagt; inget ont om dem som är emot samkönade äktenskap eller har negativa uppfattningar om homosexuallitet. Jag respekterar dem och håller till viss del med om dem. Men varken jag eller dem kan motivera det med Jesu ord.
Sen finns det också en stark korrelataion mellan att vara kristen och konserativ/gammaldags. Är man konseratvi/gammaldags är det troligt att man är emot homosexuellas rättigherer. Men denna korrelqtion betyder inte att de är emot nämnda homosexuellas rättigheter därför att man är kristen.