2019-05-25, 22:12
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
En samtida målning kan väl duga?

http://forumbilder.se/I5DV9/stockholms-slott-1600-talet
Nja, vi är bortskämda med högupplösta färgbilder men i detta fall blir det ju svårt hehe, jag får nöja mig med målningarna!
Citera
2019-05-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Lejondals slott är fint tycker jag. Granna färger.
Det har jag missat, precis i min smak också! Härligt! Det smärtar när byggnader likt denna drivs som hotel och konferensanläggningar men det är samtidigt det enklaste och säkert det lönsammaste sättet att driva godset framåt nu för tiden. Det behövs en stor plånbok för att underhålla dessa äldre och stora byggnader och att driva dem som gårdar eller genom att tjänstgöra i armén är ju minst sagt svårare nu för tiden .
Citera
2019-05-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect

...... de flesta står sig med tiden men ibland kommer det som sagt någon klåpare som förstör med modern och osmaklig inredning...

Tja men ändå förståeligt att det kompromissas invändigt. Det går inte att bevara allt bara för att det har ett kulturhistoriskt värde. Det är opraktiskt och utrymmeskrävande med gamla inredningslösningar såsom tavlor, målningar och övriga dekorationer. Och ny klimatförsörjning och el, va behövs om någon använder byggnaden till något annat än museumverksamhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect

Det skulle vara intressant att få veta driftkostnaden samt priset på ett nyproducerat slott i senmedeltida stil.

Inte så farligt hög kostnad om det byggs i mindre format kanske, idag finns maskiner så stenhuggeriet behöver inte göras manuellt heller Med bra isolering invändigt och flerglasfönster mm så blir driftkostnaden troligen inte ohanterbar heller, gissar jag på.

Men det som kännetecknar slott generellt och som ev. fördyrar vid nybygge är ju att det är motsatsen till massproducerad lådform. Det ska gärna vara torn, överdimensionerade entretrappor, någon pelare och ickerektangulära dörr- och fönsteröppningar mm även om det är en mindre byggnad, vilket troligen förlänger byggtiden eller kostar en slant tyvärr.
Citera
2019-05-26, 08:14
Medlem
Isnatts avatar
Jag är, som nån annan ovan också skrev, mest intresserad av slottens utsida. Historien och insidan är jag inte så intresserad av. Tycker om vackra slott bara. Lite grundläggande kan vara intressant men inte allt som rör slottets ägare eller föremålen som finns däri.
Kalmar slott har jag sett men det var så längesen så jag minns det knappt.
Vissa slott kollar jag på satelitkarta för att få en korrekt uppfattning om hur det ser ut för det kan vara svårt från vanliga foton fotade från markplan.
Vill man se lite mer från slott så finns slottsliv att streama: https://www.viafree.se/program/livsstil/slottsliv/sasong-1
Citat:
Ursprungligen postat av RagataChristie
Lejondals slott är fint tycker jag. Granna färger.
Det var fint!
Citera
2019-05-26, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Tja men ändå förståeligt att det kompromissas invändigt. Det går inte att bevara allt bara för att det har ett kulturhistoriskt värde. Det är opraktiskt och utrymmeskrävande med gamla inredningslösningar såsom tavlor, målningar och övriga dekorationer. Och ny klimatförsörjning och el, va behövs om någon använder byggnaden till något annat än museumverksamhet.
Ja lite får man givetvis kompromissa för bekvämlighetens skull, främst avlopp och el som skulle vara svåra att leva utan idag. När det gäller möblemang och målningar däremot så får man bo i en nyproducerad vitmålad lägenhet om det är den smaken man har, då borde slott vara förbjudna hehe. Det är ju tämligen unik möblering som byts ut mot en möbel som lika gärna kunde köpts på MIO eller ett auktionshus. Känslokall inredning hör liksom inte hemma i ett ståtligt boende!
Citera
2019-05-26, 13:56
Medlem
Börstorp Slott är förövrigt ute till försäljning nu, länk till Hemnet. Enligt bilden på slottets wikipediasida var fasaden år 2005 grå istället för dagens senaps-/herrgårdsgula färg.
Citera
2019-05-27, 11:49
Medlem
Ambelains avatar
Det kan ju vara stor skillnad mellan ett slotts utsida och dess insida.

I många fall så gömmer det sig riktiga underverk innanför murarna (som kan vara nog så tråkiga och intetsägande ibland).

Ett exempel är Sövdesborgs slott.
Ett hyfsat tråkigt och direkt menlöst slott - om man bara tittar på utsidan.
Men, det finns fina saker på insidan.

http://sovdeborg.se/wp-content/uploads/2018/02/Interi%C3%B6r-slottet.jpg

http://sovdeborg.se/wp-content/uploads/2014/03/IMG_6000.jpg
Citera
2019-05-27, 13:56
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det kan ju vara stor skillnad mellan ett slotts utsida och dess insida.

I många fall så gömmer det sig riktiga underverk innanför murarna (som kan vara nog så tråkiga och intetsägande ibland).

Ett exempel är Sövdesborgs slott.
Ett hyfsat tråkigt och direkt menlöst slott - om man bara tittar på utsidan.
Men, det finns fina saker på insidan.

http://sovdeborg.se/wp-content/uploads/2018/02/Interi%C3%B6r-slottet.jpg

http://sovdeborg.se/wp-content/uploads/2014/03/IMG_6000.jpg
Fantastiska rum, vackra tak! Både tak, väggar och golv var fina på bild två! Skulle vilja se närmare på det!
Citera
2019-05-29, 12:34
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Fantastiska rum, vackra tak! Både tak, väggar och golv var fina på bild två! Skulle vilja se närmare på det!
Ja det är fina takpaneler.

Det var modernt även i högreståndsmiljöer inne i städerna vid tiden för förra sekelskiftet och däromkring.
Så man kan ibland hitta lägenheter som har sådana tak kvar.

Men, tyvärr ändras ju modet i inredningsdesign osv, och fler och fler bostadsrättsföreningar får för sig att Måla Taken helt Vita ...
Dvs de Sabbar de gamla fina taken, bara för att de tror tt dagens bostadsrättsköpare vill att allt ska se vitt och minimalistiskt ut.
Sjuka jävlar.

Åtminstone så brukar slottsägare och -köpare ha bättre förstånd, och vill bevara det som finns i rummen i slotten, så som det var och var menat att se ut.
Citera
2019-05-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja det är fina takpaneler.

Det var modernt även i högreståndsmiljöer inne i städerna vid tiden för förra sekelskiftet och däromkring.
Så man kan ibland hitta lägenheter som har sådana tak kvar.

Men, tyvärr ändras ju modet i inredningsdesign osv, och fler och fler bostadsrättsföreningar får för sig att Måla Taken helt Vita ...
Dvs de Sabbar de gamla fina taken, bara för att de tror tt dagens bostadsrättsköpare vill att allt ska se vitt och minimalistiskt ut.
Sjuka jävlar.

Åtminstone så brukar slottsägare och -köpare ha bättre förstånd, och vill bevara det som finns i rummen i slotten, så som det var och var menat att se ut.
Så är det och det är som sagt väldigt synd då det inte riktigt går att renovera tillbaka historien. Det är ett ganska tydligt tecken som visar att smaker förändras i alla samhällsklasser. Många av dessa äldre våningar, herrgårdar och slott köps av lika bemedlade idag som då, med skillnaden att den ena tidens ägare fördrog denna klassiska stil som vi i tråden uppskattar medan nya pengar ofta leder till att det målas vitt och utrymmena fylls med kliniska och opersonliga möbler på bekostnad av arkitektur- och konsthistoria.

I framtiden skulle jag gärna vilja uppföra en bostad i denna stil men det blir ju inte riktigt samma sak då min byggnad skulle sakna all den historia som gör att mitt hus skulle klassas som slott eller herrgård. Alla kan ju måla sina tak men jag är rädd att det skulle kännas fånigt när huset "[...] kan dateras ända tillbaka till hösten 2032". Även om 300 år då det borde ha samma effekt som nutidens 15-1800-talsbyggnader kommer mitt "slott" att vara flera hundra år efter de andra och ett tydligt plagiat... Men något måste jag ju göra för att bevara stilen tänker jag .
Citera
2019-05-31, 07:54
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Skokloster slott

Det är idag ett museum och jag kan verkligen rekommendera ett besök och en guidad tur (man får inte går runt på egen hand). Rummen är inredda så det finns massor med möbler, mattor, tavlor, kakelugnar, kristallkronor etc. Där finns också en av Europas största vapensamlingar med antika skjutvapen, sablar, rustningar etc. Ett barockslott byggt 1676 på stormaktstiden av Carl Gustaf Wrangel som var/blev ohyggligt rik under sina krigståg i Europa. Helt makalöst pampigt. Själv har jag varit där två gånger, senast för 20 år sedan, så det börjar nog bli dags att åka dit igen.
Citera
2019-05-31, 09:40
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Skokloster slott

Det är idag ett museum och jag kan verkligen rekommendera ett besök och en guidad tur (man får inte går runt på egen hand). Rummen är inredda så det finns massor med möbler, mattor, tavlor, kakelugnar, kristallkronor etc. Där finns också en av Europas största vapensamlingar med antika skjutvapen, sablar, rustningar etc. Ett barockslott byggt 1676 på stormaktstiden av Carl Gustaf Wrangel som var/blev ohyggligt rik under sina krigståg i Europa. Helt makalöst pampigt. Själv har jag varit där två gånger, senast för 20 år sedan, så det börjar nog bli dags att åka dit igen.
Extremt tilltalande! Gillar att det är ett torn i varje hörn!
https://viewstockholm.com/sv/basta-slotten-stockholm/skoklosters-slott-2-2/

Eriksberg är också pampigt! https://www.expressen.se/allt-om-resor/resmal/europa/sverige/stjarnorna-pa-slottet--sa-bor-de-i-nya-sasongen/

Undrar om det finns nåt slott i Sverige som INTE är fint?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in