Citat:
Ursprungligen postat av
MrNoShow
Jo Trolleholms slott är stiligt tycker jag också.
Personligen gillar jag även särskilt Hjularöds slott pga dess klassiska och stilrena utsida. Det groteskt stora tornet (om det kallas torn..., är inte så insatt i facktermerna) gör att det blir riktig slottskänsla. Finns även några mindre slott i landet som är fantasiskt fina, kommer inte ihåg namnen på dessa nu.
Jag har också på äldre dar börjat bli fascinerad av just slott, främst pga den utvändiga designen. Gedigna byggnader är det ju i och med materialvalen och ofta tjocka väggar och de har en speciell utstrålning. Har inte varit intresserad av ämnet tidigare dock. Och fortfarande så begriper jag mej inte alls på interiörerna i gamla byggnader, jag saknar väl god smak kanske, är lite wt tyvärr.
Haha, det är vi alla i någon aspekt! Insidan kan vara både spektakulär och smaklös, det sistnämnda beror ofta på uppförarens ekonomi vid tidpunkten och nuvarande ägares smak. Hjularöd vill jag minnas ägs av en förmögen "lumpsamlare" (han driver visst något företag som handlar med skrot) då han var med i något tv-program för ett gäng år sedan. Baserat på mina fördomar har han antagligen förstört insidan men jag har gärna fel. Just takhöjden är något som förstör den inre känslan i många äldre byggnader, utsidan ser ståtlig ut men innanför dörrarna ser det ut som ett fattighus för adeln. Det är för det mesta enkelt att avgöra genom att titta på höjden mellan fönsterraderna på fasaden.
Det finns en serie om just slottsrestauration på Netflix där många slott och herrgårdar blev totaltslaktade när någon nyrik hippie ville "sätta sin prägel" på det, vilket resulterade i bland annat ommålade takmålningar och ljudsystem inbyggda i stuckaturen... Mycket sorgligt. Många visade dock stor respekt för byggnaden och dess historia vilket glädjer mig och säkerligen de avlidna tidigare ägarna.
Jag brukar snoka på Hemnet efter äldre byggnader och de flesta står sig med tiden men ibland kommer det som sagt någon klåpare som förstör med modern och osmaklig inredning...
Det skulle vara intressant att få veta driftkostnaden samt priset på ett nyproducerat slott i senmedeltida stil. Både priset och boendeupplevelsen slår ju min etta så att säga

.