2019-05-24, 07:59
Medlem
Göksholms slott är Sveriges äldsta slott och tillika Sveriges äldsta bostad (profana byggnad) Det kommer inte med på tio i topp bland Sveriges vackraste för mig... Det finns nästan inga byggnader i Sverige som är äldre än 1300-talet, förutom några gamla kyrkor som ofta är hårt restaurerade, framför allt på 1800-talet. Nere i Europa finns det vackra katedraler som är mer än tusen år gamla. Här i Sverige finns det bara stenrösen och taskigt knackade gamla runstenar...som är så gamla. https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ksholms_slott
Citera
2019-05-24, 18:43
Medlem
Isnatts avatar
Tack för intressanta svar! Det måste sägas att snygga slott och tillhörande parker finns det i landet!

Med tanke på Haga slottsruin, vad fanns det för seriösa planer på slott som inte blev av och vad finns det för slott som brunnit ner eller på andra sätt förfallit bortom räddning?
Jag känner till Kägleholm som ser pampigt ut på den här bilden: https://slottsguiden.info/slottdetalj.asp?id=155
Citera
2019-05-24, 20:44
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tack för intressanta svar! Det måste sägas att snygga slott och tillhörande parker finns det i landet!

Med tanke på Haga slottsruin, vad fanns det för seriösa planer på slott som inte blev av och vad finns det för slott som brunnit ner eller på andra sätt förfallit bortom räddning?
Jag känner till Kägleholm som ser pampigt ut på den här bilden: https://slottsguiden.info/slottdetalj.asp?id=155
Stjärnorps slottsruin blir nog svår att restaurera till sin forna glans. Slottet brann 1789, nuvarande ägare har försökt åtgärda ruinens allvarligaste brister för att förhindra ytterligare förstörelse.

edit: Det fina med slott är att även om de brinner ner går det ofta att urskilja de tydligaste detaljerna tack vare mängden sten de byggts med. Det leder å andra sidan till att de likväl kan sluta som stenhögar...

edit2: Stjärnorp samt Rydboholms slott omnämns i Gustaf Douglas biografi Med blicken på stigen. Sönerna hans har hand om varsitt slott och av boken att döma verkar de vara intresserade av att bevara och utveckla de bägge godsen.
Senast redigerad av Greenhouse-Defect 2019-05-24 kl. 20:53.
Citera
2019-05-24, 21:05
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenhouse-Defect
Stjärnorps slottsruin blir nog svår att restaurera till sin forna glans. Slottet brann 1789, nuvarande ägare har försökt åtgärda ruinens allvarligaste brister för att förhindra ytterligare förstörelse.
Fantastiskt och ledsamt. Ser faktiskt ut att kunna ha liknat just Kägleholm som jag länkade till innan, minst 3 våningar och sidobyggnader framför slottet.
Tänk att Stjärntorp brann 1789, 'bara' 37 år senare togs det första fotografiet i världen. Hade slottet klarat sig lite till hade det och boende och personal kunnat finnas på bild liksom.
Citera
2019-05-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Fantastiskt och ledsamt. Ser faktiskt ut att kunna ha liknat just Kägleholm som jag länkade till innan, minst 3 våningar och sidobyggnader framför slottet.
Tänk att Stjärntorp brann 1789, 'bara' 37 år senare togs det första fotografiet i världen. Hade slottet klarat sig lite till hade det och boende och personal kunnat finnas på bild liksom.
Ja så kan det bli, än värre de historiska byggnader som brann året innan fotografi uppfanns! Ett fotografi på Tre Kronor hade varit något!
Citera
2019-05-24, 21:20
Medlem
Citat:
Läckö är vackert! Jag tycker främst att slott i södra Sverige är finast med de mer kulörta fasaderna!
Exempel är Trolleholms slott. Wikipedialänk
Även Tureholms slott är mäktigt! Wikipedialänk

Jag slog till på boken Svenska Slott Och Herrgårdar tidigare i år under bokrean som jag tänkt läsa nu under sommaren. Vårt land huserar oerhört vackra byggnader från medelåldern fram till 1900-talets början! Sedan dess gick det tyvärr utför .

Jo Trolleholms slott är stiligt tycker jag också.

Personligen gillar jag även särskilt Hjularöds slott pga dess klassiska och stilrena utsida. Det groteskt stora tornet (om det kallas torn..., är inte så insatt i facktermerna) gör att det blir riktig slottskänsla. Finns även några mindre slott i landet som är fantasiskt fina, kommer inte ihåg namnen på dessa nu.

Jag har också på äldre dar börjat bli fascinerad av just slott, främst pga den utvändiga designen. Gedigna byggnader är det ju i och med materialvalen och ofta tjocka väggar och de har en speciell utstrålning. Har inte varit intresserad av ämnet tidigare dock. Och fortfarande så begriper jag mej inte alls på interiörerna i gamla byggnader, jag saknar väl god smak kanske, är lite wt tyvärr.

Här är länk till Hjularöds slott också: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hjular%C3%B6ds_slott
Senast redigerad av MrNoShow 2019-05-24 kl. 21:25.
Citera
2019-05-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Örenäs slott (https://www.tripadvisor.se/LocationPhotoDirectLink-g7269621-d1828659-i206732804-Orenas_Slott-Glumslov_Landskrona_Municipality_S kane_County.html) byggdes senare (1914), men det kanske inte räknas som ett slott? Finns säkert ännu nyare slottsbyggnaderna.

Edit:
Fixade länk.

Örenäs ser mer ut som en herrgård tycker jag. Genialt med en sån där liten rondell framför entren på byggnaden, den lyfter helheten några poäng. Synd dock att det är asfalterat där (? ser ut som det?) framför det sk slottet, grusrondell hade varit bättre där.
Citera
2019-05-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Jo Trolleholms slott är stiligt tycker jag också.

Personligen gillar jag även särskilt Hjularöds slott pga dess klassiska och stilrena utsida. Det groteskt stora tornet (om det kallas torn..., är inte så insatt i facktermerna) gör att det blir riktig slottskänsla. Finns även några mindre slott i landet som är fantasiskt fina, kommer inte ihåg namnen på dessa nu.

Jag har också på äldre dar börjat bli fascinerad av just slott, främst pga den utvändiga designen. Gedigna byggnader är det ju i och med materialvalen och ofta tjocka väggar och de har en speciell utstrålning. Har inte varit intresserad av ämnet tidigare dock. Och fortfarande så begriper jag mej inte alls på interiörerna i gamla byggnader, jag saknar väl god smak kanske, är lite wt tyvärr.
Haha, det är vi alla i någon aspekt! Insidan kan vara både spektakulär och smaklös, det sistnämnda beror ofta på uppförarens ekonomi vid tidpunkten och nuvarande ägares smak. Hjularöd vill jag minnas ägs av en förmögen "lumpsamlare" (han driver visst något företag som handlar med skrot) då han var med i något tv-program för ett gäng år sedan. Baserat på mina fördomar har han antagligen förstört insidan men jag har gärna fel. Just takhöjden är något som förstör den inre känslan i många äldre byggnader, utsidan ser ståtlig ut men innanför dörrarna ser det ut som ett fattighus för adeln. Det är för det mesta enkelt att avgöra genom att titta på höjden mellan fönsterraderna på fasaden.

Det finns en serie om just slottsrestauration på Netflix där många slott och herrgårdar blev totaltslaktade när någon nyrik hippie ville "sätta sin prägel" på det, vilket resulterade i bland annat ommålade takmålningar och ljudsystem inbyggda i stuckaturen... Mycket sorgligt. Många visade dock stor respekt för byggnaden och dess historia vilket glädjer mig och säkerligen de avlidna tidigare ägarna.

Jag brukar snoka på Hemnet efter äldre byggnader och de flesta står sig med tiden men ibland kommer det som sagt någon klåpare som förstör med modern och osmaklig inredning...

Det skulle vara intressant att få veta driftkostnaden samt priset på ett nyproducerat slott i senmedeltida stil. Både priset och boendeupplevelsen slår ju min etta så att säga .
Citera
2019-05-25, 19:07
Medlem
Vantskruvs avatar
Citat:
Det finns en serie om just slottsrestauration på Netflix där många slott och herrgårdar blev totaltslaktade när någon nyrik hippie ville "sätta sin prägel" på det, vilket resulterade i bland annat ommålade takmålningar och ljudsystem inbyggda i stuckaturen... Mycket sorgligt. Många visade dock stor respekt för byggnaden och dess historia vilket glädjer mig och säkerligen de avlidna tidigare ägarna.

Vad heter serien på Netflix?
Citera
2019-05-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vantskruv
Vad heter serien på Netflix?
Jag kan tyvärr inte hitta den nu så den är nog borttagen . Om du söker "på castle restoration" på Youtube så finner du liknande klipp!
Citera
2019-05-25, 21:08
Medlem
Citat:
Ja så kan det bli, än värre de historiska byggnader som brann året innan fotografi uppfanns! Ett fotografi på Tre Kronor hade varit något!

En samtida målning kan väl duga?

http://forumbilder.se/I5DV9/stockholms-slott-1600-talet
Citera
2019-05-25, 21:11
Bannlyst
Lejondals slott är fint tycker jag. Granna färger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in