2019-05-27, 11:10
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det här är något annat ni glömt att att läsa och skriva på FB är mitt arbete f.n.

Jag var tydlig när jag började här att mitt syfte är forskning. Enligt lag var jag tvungen att informera er om att ni ingår i ett forsknings- och experimentsobjekt och därför gjorde jag det i början!
Eftersom det inte verkar finnas någon som tycker att du var tydlig och eftersom du inte alls ger ett seriöst intryck kan du väl tala om vilken "lag" du följer i din forskning. Citera gärna de paragrafer som beskriver deltagarnas samtycke till att delta, när och hur de ska informeras, var och hur ska resultatet av forskningen offentliggöras, forskarens roll och kompetens mm (allt detta brukar finnas med som information när det handlar om verklig forskning).

Jag tror inte heller att det finns en lag som reglerar forskningen utan snarare ett regelverk som ska följas.
Du kan väl lägga ut det här eftersom ingenting i ditt skrivande tyder på att du är seriös.

Du skriver provocerande, då låter dig provoceras, beskriver dig som mobbningsoffer (på med offerkoftan) och hämnas på deltagare genom att skriva mer negativt om ett brottsoffer. Skulle du vara forskare så begår du alla fel som man kan tänka sig.

I min värld är forskare neutrala observatörer, urvalet av deltagare är slumpmässigt och det ska finnas en kontrollgrupp. Förutsättningarna ska vara tydliga från början och forskaren ska inte påverka deltagarna pga sin sinnesstämning.
Citera
2019-05-27, 11:13
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Självklart inte. Mord är aldrig någonsin berättigat.

Men tycker du det är okej att skribenter här försvarar att kvinnor inleder relationer med gifta män vars fruar är sjuka och har barn?

Nej absolut inte. Är man gift så håller man sig till den,annars ser man till att leva som ungkarl/ungkarlskvinna .Då söker man sig till ogifta personer för att ha sex . Enkelt och smärtfritt.

Behandla andra utifrån hur du själv vill bli behandlad -det är en god och bra regel att följa så slipper folk bli ledsna
Senast redigerad av landbandy 2019-05-27 kl. 11:21.
Citera
2019-05-27, 11:19
Medlem
notknapparens avatar
Försöker efter att ha läst igenom de senaste dagarnas närmast chockerande bråk i tråden få rätsida på hur det låg till med den andre omdiskuterade mannen, JH som enligt Schazz skulle ha haft en komplicerad relation och livssituation, kallades mammas nya pojkvän, men skulle enligt Schazz hållas hemlig av skäl som Schazz inte vill gå in på.

Så vad har kommit fram i tråden om när denna JH och LW hade ett förhållande och vad har framkommit om när han varit gift/skild?

Av nedanstående citeringar kan jag dra slutsatsen:
  • Den 8/9-13 är LW och JH i Edinburgh
  • JH har bott på sin nuvarande adress sedan 2014
  • JH är inte gift nu

Har det framkommit mer?

Av ovanstående kan man inte säkert dra några slutsatser om när skilsmässan har skett. Kanske finns det fler uppgifter i tråden som jag har missat?

Jag tänker dock att innan en skilsmässa lämnas in har det vanligtvis inte varit bra förhållande i relationen en tid innan. Det kan naturligtvis ha varit något som plötsligt kommit upp och skilsmässoansökan blir ett faktum ganska snart.
Därefter tar det vanligtvis ett tag innan man har ordnat en ny bostad. Ibland flyttar man innan skilsmässan är klar, då det blir svårt att fortsätta att leva under samma tak.

Jag tänker dock att det finns en rimlig anledning att tro att JHs relation med sin dåvarande fru redan kan ha varit i upplösning i september 2013. Om skilsmässan skedde 2014 (???)vet vi inte väl, men det är enbart tre månader kvar på det året till 2014.

Det finns tyvärr många äktenskap som är "slut" långt innan de har upphört på pappret. Anledning till att man inte söker äktenskapsskillnad tidigare kan vara väldigt många. Allt ifrån att man har sin tro, till att man har barn, inte vill lämna någon som mår dåligt, partner som inte vill, är sjuk, eller helt enkelt för att man inte har drivet själv (fortsätter av vana).

Jag anser inte att man kan "döma" någon när man inget vet om situationen. Det är en separat sak i denna historia.

Men jag skulle för LWs och trådens skull reda ut (om det går) hur det ligger till med sanningen om de gifta männen.

Någon som vill fylla på med fakta, synpunkter, ändringar är välkomna.

Schazz:
3/7:

2/7:

26/5-19:

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Från LWs geologg:

08 Sep 13

Ooops, just realized I didn't log this one until now - some eight months later.

On a fabulous weekend trip from Sweden to celebrate a close friend turning 40 years, hanging around with her friends and family. After big Scottish Breakfast at Café Grande a whole bunch of "new believers" in various ages joined to see what geocaching was like. This was the first one and we needed some time to find it, though we were like ten people seeking. Big joy finding the tiny little one!

And likely five more accounts to register...”

Det var tydligen inte någon geo-resa
som hon tagit med sin vän på.

Var anledningen till att det tog
8 månader innan hon registrerade
den JHs komplicerade livssituation?

Edit:
Traditional Geocache John Livingston's Tomb
by roolku | GC150NR | Southern Scotland, United Kingdom

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
I MH:s blogg kunde man läsa att hon var upprörd över LW:s existens och att hon upplevde det som att LW störde hennes äktenskap med UW. MH var inte nådig i sina uthängningar om LW och barnen när hon bloggade efter att ha botaniserat i denna tråd. Jag får en känsla av att MH kan ha varit väninna med frun till den gifte församlingsmedlemmen som LW sägs ha umgåtts med på olämpligt sätt.

Var denna man möjligen J*n (Figge look a like) H*lmstr*m som är Idrotts- och slöjdlärare? Den som LW var på GC-tur med till Edinburgh -14? Han är iaf inte gift nu längre och har bott på nuvarande adress sen -14. Blev det skilsmässa p g a för stort GC-intresse med LW?
Hette hans dåvarande fru Maria och var/är körpedagog i Betelkyrkan vid sidan om sitt arbete som Adjunkt på Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete på Universitet?
Någon som vet?
Citera
2019-05-27, 11:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Självklart inte. Mord är aldrig någonsin berättigat.

Men tycker du det är okej att skribenter här försvarar att kvinnor som Lena inleder relationer med gifta män vars fruar är sjuka och har barn?

Vem har försvarat att LW inledde en relation med SD?
Jag har i alla fall aldrig försvarat det.

Men jag tycker att LW gjorde ett betydligt mindre fel (och det är extremt elakt att svartmåla brottsoffer som inte kan försvara sig) än det SD gjorde när han var otrogen mot HD. Det var han som hade lovat henne trohet och det var han som var hennes man som borde ha tagit väl hand om henne när hon var sjuk istället för att springa till grannen på nätterna.
Citera
2019-05-27, 11:22
Medlem
Citat:
Jesus lärde även ut att kvinnor som Lena inte skulle ha lusta till sin grannes make/hustru. Att man inte ska vara otrogen eller vara tredje part i en otrohet, det vill säga att som LW bli tillsammans med äkta makarna och familjefäderna JH, ML och SD.

Medinsyn eller någon annan (d.v.s. en skribent) skrev också att det fanns fler män hon hade relationer med som vi inte ens visate om i tråden.

Jo, men varje individ ansvarar väl för sitt liv, enligt kristna läran? På domedagen.
Citera
2019-05-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det här med att vi i tråden är informerade (enl lag) om att vi är involverade i ett "forskningsprojekt" är det någon som kommer ihåg det?

Absolut inte! Jag tror inte heller ett dugg på amerikansk psykologi.
Citera
2019-05-27, 11:32
Medlem
landbandys avatar
Vad var det som skulle hända idag på Tingsrätten ?
Eller var det enbart ett utlåtande ifrån Åklagaren omkring hur allt framskred ?
Någon som vet ?
Citera
2019-05-27, 11:34
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Försöker efter att ha läst igenom de senaste dagarnas närmast chockerande bråk i tråden få rätsida på hur det låg till med den andre omdiskuterade mannen, JH som enligt Schazz skulle ha haft en komplicerad relation och livssituation, kallades mammas nya pojkvän, men skulle enligt Schazz hållas hemlig av skäl som Schazz inte vill gå in på.

Så vad har kommit fram i tråden om när denna JH och LW hade ett förhållande och vad har framkommit om när han varit gift/skild?

Av nedanstående citeringar kan jag dra slutsatsen:
  • Den 8/9-13 är LW och JH i Edinburgh
  • JH har bott på sin nuvarande adress sedan 2014
  • JH är inte gift nu

Har det framkommit mer?

Av ovanstående kan man inte säkert dra några slutsatser om när skilsmässan har skett. Kanske finns det fler uppgifter i tråden som jag har missat?

Jag tänker dock att innan en skilsmässa lämnas in har det vanligtvis inte varit bra förhållande i relationen en tid innan. Det kan naturligtvis ha varit något som plötsligt kommit upp och skilsmässoansökan blir ett faktum ganska snart.
Därefter tar det vanligtvis ett tag innan man har ordnat en ny bostad. Ibland flyttar man innan skilsmässan är klar, då det blir svårt att fortsätta att leva under samma tak.

Jag tänker dock att det finns en rimlig anledning att tro att JHs relation med sin dåvarande fru redan kan ha varit i upplösning i september 2013. Om skilsmässan skedde 2014 (???)vet vi inte väl, men det är enbart tre månader kvar på det året till 2014.

Det finns tyvärr många äktenskap som är "slut" långt innan de har upphört på pappret. Anledning till att man inte söker äktenskapsskillnad tidigare kan vara väldigt många. Allt ifrån att man har sin tro, till att man har barn, inte vill lämna någon som mår dåligt, partner som inte vill, är sjuk, eller helt enkelt för att man inte har drivet själv (fortsätter av vana).

Jag anser inte att man kan "döma" någon när man inget vet om situationen. Det är en separat sak i denna historia.

Men jag skulle för LWs och trådens skull reda ut (om det går) hur det ligger till med sanningen om de gifta männen.

Någon som vill fylla på med fakta, synpunkter, ändringar är välkomna.

Schazz:
3/7:

2/7:

26/5-19:

Så du tycker det är okej för en älskarinna som Lena att nästla sin in hos en man när han har problem hemma och utnyttja hans sårbarhet, eller under de 6 månaders betänketiden. När mannen och hustrun ska tänka på om de kan reparera familjen och/eller förbereda barnen för skilsmässan.

Tycker du det är okej för en älskarinna som Lena att komma in i det kaoset. Jag antar att du hade förnekat även affären med SD om den inte var bevisad.

Lena kunde gott väntat till att skilsmässan var klappad och klar innan hon påbörjade relationen med mannen. Om de var kära kunde de lika väl kunnat vänta ett litet tag till!
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-27 kl. 11:38.
Citera
2019-05-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Peter Springare känner någon med insider information också..
Denna Rosamund kanske sitter med Peter Springare.

Det gör hen inte!
Citera
2019-05-27, 11:39
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Vad var det som skulle hända idag på Tingsrätten ?
Eller var det enbart ett utlåtande ifrån Åklagaren omkring hur allt framskred ?
Någon som vet ?
Jag vet inte vad det är för datum det talas om, men det brukar väl flyttas fram:
Vi har fått ett datum för när vi möjligen kan få svaren, men eftersom det kan komma att ändras vill jag inte gå ut med de uppgifterna.
https://theworldnews.net/se-news/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er
Citera
2019-05-27, 11:41
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Så du tycker det är okej för en älskarinna som Lena att nästla sin in hos en man när han har problem hemma och utnyttja hans sårbarhet, eller under de 6 månaders betänketiden. När mannen och hustrun ska tänka på om de kan reparera familjen och/eller förbereda barnen för skilsmässan.

Tycker du det är okej för en älskarinna som Lena att komma in i det kaoset. Jag antar att du hade förnekat även affären med SD om den inte var bevisad.

Lena kunde gott väntat till att skilsmässan var klappad och klar innan hon påbörjade relationen med mannen. Om de var kära kunde de lika väl kunnat vänta ett tag till!

(Spekulation)

Nu kom jag att tänka på om Lena hade en egen uppfattning om att hon skulle "hjälpa" den man som låg i skilsmässa ? Genom att finnas där för honom .Utan att tänka på om det skadade resten utav mannen familj .Suck ,så många olika beteenden människor kan ha .

Vi vet ju inte om dessa män kanske till och med frågat om hjälp utav Lena ? I skilsmässo-situationer brukar de flesta känna sig kränkta ,utsatta ,övergivna osv.

Vet att människor i skilsmässa brukar beklaga sig över den andre parten till stor del ,så om Lena lyssnade på sådant så tänkte hon antagligen på ett ensidigt sätt och trodde sig kunna hjälpa den utsatte , men sex är väl ändock ingen bra terapi, eller ?

Eller annars kanske just sex är den bästa terapin för att få en person att känna sig värdefull och fullfjädrad, stark och oövervinnerlig ?
Senast redigerad av landbandy 2019-05-27 kl. 11:50.
Citera
2019-05-27, 11:44
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag vet inte vad det är för datum det talas om, men det brukar väl flyttas fram:
Vi har fått ett datum för när vi möjligen kan få svaren, men eftersom det kan komma att ändras vill jag inte gå ut med de uppgifterna.
https://theworldnews.net/se-news/aklagaren-efter-de-over-700-forhoren-i-mordutredningen-otroligt-mycket-men-vi-vill-ha-kontakt-med-fl er

Okej .Tack.
Har för mig att det skulle komma ett svar ifrån Åklagaren idag om hur allt skulle fortgå ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in