2019-05-26, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennyville
Hur har sköldkörtelvärden med ångesten att göra. Jag är inte så kunnig inom sånt.

Brist ger psykiska symtom, det är det första man ska kolla innan man letar efter psykiska orsaker. Förr i tiden, innan vi kunde behandla b 12 brist och sköldkörtelsjukdomar, hade de gamla sinnesjukhusen sådana stackare intagna. Tänk vilken mardröm. B 12 brist och du hamnade i en skräckfilm a la Gökboet.

Men jag läste att du haft en del bekymmer bakåt i ditt liv och rejäl oro över din fysiska hälsa. Jag kan säga att det räcker för att du ska få ångest. Jag tycker att du ska försöka få en kuratorkontakt via din vårdcentral och reda ut dina fysiska problem med din allmänläkare till att börja med.

Det du upplever bedömer jag, här på fb helt gissningsvis, att du har en fullt normal reaktion på en del bekymmer som du behöver stöd och hjälp med. Dina reaktioner är helt normala med tanke på det du har att oroa dig för. En helt mänsklig reaktion. Lyssna på din ångest och se till att få hjälp.
Citera
2019-05-26, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Funderat på att börja träna? Då tänker man bara på att nå målet.

Citat:
Ursprungligen postat av JessieSofia
Ångest kan ha att göra med brist på de lugnande mineralerna i kroppen. Dessa är kalcium, magnesium och zink. Under stress förbrukar kroppen bland annat zink och magnesium. Ångest har också samband med högt kopparvärde eller kopparobalans, dvs att kopparvärdet blir för högt i förhållande till zink. När kopparvärdet blir för högt förstärks alla känslor och det kan orsaka ångest, fobier, rusande tankar/uppvarvning och till och med psykos.

Det du kan testa är att ta ca 1000 mg kalcium, 700 mg magnesium och 25-50 mg zink per dag och se om du blir bättre.

Bra inlägg och bra tips. Är själv inne på spåret att öka teso naturligt i kroppen och de näringsämnena du skrev är några av de viktigaste att få i sig.
Vill även tillägga Vitamin D3 och Boron också.

Har du några tips på kosttillskott som har dessa i sig som TS kan köpa eller ska man bara köpa de enskilt?
Citera
2019-05-26, 22:02
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ska försöka träna på det. Har läst en del kring meditation och undrar ifall det är ett verktyg som fungerar mot ångest? Har du någon bra länk på hur man kan lära sig att meditera.

Jag tror också att det långvariga stressen har varit en stark bidragande faktor till mig ångest.

Ja, jag tycker det. Testa dessa:

https://xn--jaghrnu-8wa.se/medveten-narvaro/

Edit: detta är från ACT som är en vidarebyggnad av KBT. ACT-tekniker är grymt bra för stress och ångest. Rekommenderar även boken Lyckofällan. Läs den!

https://www.bokus.com/bok/9789127133...BoCGeAQAvD_BwE

Börja med att läsa boken, då får du en förståelse hur hjärnan funkar och även tekniker med dig.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2019-05-26 kl. 22:07.
Citera
2019-05-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JessieSofia
Ångest kan ha att göra med brist på de lugnande mineralerna i kroppen. Dessa är kalcium, magnesium och zink. Under stress förbrukar kroppen bland annat zink och magnesium. Ångest har också samband med högt kopparvärde eller kopparobalans, dvs att kopparvärdet blir för högt i förhållande till zink. När kopparvärdet blir för högt förstärks alla känslor och det kan orsaka ångest, fobier, rusande tankar/uppvarvning och till och med psykos.

Det du kan testa är att ta ca 1000 mg kalcium, 700 mg magnesium och 25-50 mg zink per dag och se om du blir bättre.

Finns det på apoteket att köpa sånna tabletter med alla mineraler i ett? Tror fan att felet ligger där. Jag har bokstavligt talat haft det enormt stressigt i flera år. Någon kanske går in i väggen, en annan blir utmattad. Jag har bara kört på utan det är när man reparerar alla pusselbitarna som känslorna kommer ikapp.

Sen så jag inte blandar till det. Min nedstämdhet kommer ångesten. Det är när jag känner av ångesten som jag blir nedstämd. Efter att ha upplevt ångest över en längre period så har jag lärt mig att det inte är farligt. Har lätt mig att kontrollera den biten. Men att ha mitt emotionella i schack det har jag inte klurat ut än.
Citera
2019-05-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Brist ger psykiska symtom, det är det första man ska kolla innan man letar efter psykiska orsaker. Förr i tiden, innan vi kunde behandla b 12 brist och sköldkörtelsjukdomar, hade de gamla sinnesjukhusen sådana stackare intagna. Tänk vilken mardröm. B 12 brist och du hamnade i en skräckfilm a la Gökboet.

Men jag läste att du haft en del bekymmer bakåt i ditt liv och rejäl oro över din fysiska hälsa. Jag kan säga att det räcker för att du ska få ångest. Jag tycker att du ska försöka få en kuratorkontakt via din vårdcentral och reda ut dina fysiska problem med din allmänläkare till att börja med.

Det du upplever bedömer jag, här på fb helt gissningsvis, att du har en fullt normal reaktion på en del bekymmer som du behöver stöd och hjälp med. Dina reaktioner är helt normala med tanke på det du har att oroa dig för. En helt mänsklig reaktion. Lyssna på din ångest och se till att få hjälp.

Såg att någon annan i tråden nämnde olika mineraler ska se vad denna svarar. Men jag tror också att det är brist på något efter långvarig stress. Sen kanske jag har varit otydlig på formulera mig. Min fysiska hälsa är det absolut inget fel på. Tränar konstant och inga fysiska symptom alls. Utan det är denna jävla ångesten som dyker upp titt som tätt.

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet

Edit: detta är från ACT som är en vidarebyggnad av KBT. ACT-tekniker är grymt bra för stress och ångest. Rekommenderar även boken Lyckofällan. Läs den!

Börja med att läsa boken, då får du en förståelse hur hjärnan funkar och även tekniker med dig.

Tack snälla du!
Citera
2019-05-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet

Båda dessa tips rekommenderar jag också. Börja så snart du bara kan. Läs boken, läs om ACT (står även om ACT i boken) och gör övningarna i länken. Du kommer garanterat inte må sämre. Hur snabbt du börjar må bättre är dock svårare att säga.

Även Magnesium, sund mat och träning (det spåret verkar du redan vara inne på-fortsätt så)

Kan även rekommendera boken "Att leva ett liv inte vinna ett krig", som också tar upp ACT.

Samt boken "Hjärnstark" som tar upp hur ofattbart bra fysisk aktivitet är för hjärnan. En grymt bra motivator om man lessnat på träning.
Citera
2019-05-26, 22:25
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Tänkte kolla här om någon skulle kunna ge mig lite råd. Har under en längre period gått runt med en ångest som är ganska jobbig. Den dyker upp från ingenstans och håller i sig ett tag sedan släpper den. Liksom jag kan vara ute ha en trevlig stund, träna och vara fullt funktionell.

Men sedan när jag kommer hem och allt lugnat ner sig kan denna ångesten dyka upp från ingenstans. Nästan nedstämdhets liknande känsla. Kan även tillägga att jag har upplevt stressiga perioder under en längre tid. Saker och ting börjar bli bättre nu ialfall. Jag kan även känna mig ganska stressig och uppvarvad ibland.

Ni som har tips på självhjälp dela gärna med er.

Min tro: alla känslor är goda känslor. Ditt inre vill kommunicera med dig. Välkomna ångesten och bemöt den. Försök förstå vad ångesten (meddelandet) vill säga dig. Känslor är meddelanden från ditt inre.
Citera
2019-05-26, 22:45
Medlem
Citat:
Finns det på apoteket att köpa sånna tabletter med alla mineraler i ett? Tror fan att felet ligger där. Jag har bokstavligt talat haft det enormt stressigt i flera år. Någon kanske går in i väggen, en annan blir utmattad. Jag har bara kört på utan det är när man reparerar alla pusselbitarna som känslorna kommer ikapp.

Sen så jag inte blandar till det. Min nedstämdhet kommer ångesten. Det är när jag känner av ångesten som jag blir nedstämd. Efter att ha upplevt ångest över en längre period så har jag lärt mig att det inte är farligt. Har lätt mig att kontrollera den biten. Men att ha mitt emotionella i schack det har jag inte klurat ut än.

Kalcium och magnesium kan du hitta kombinerade, zink får du köpa separat. Jag tycker att vitaminbutiken är bra. Här finns ett kalcium/magnesium:

http://www.vitaminbutiken.se/produkt...tabletter.html

Zink finns på samma sida, under individuella mineraler, ta det som är på 25 mg.
Citera
2019-05-26, 22:45
Medlem
Kafes avatar
Skulle du kunna berätta mer om din ångest. Vad har du oftast ångest över exempelvis?
Citera
2019-05-26, 22:47
Medlem
Mefitation hjälper. Kan ta ett tag innan det ger resultat.

Hjälper mig när jag har ångest och stress. 2x20 minuter kör jag oftast.
Citera
2019-05-26, 22:56
Medlem
Ziayas avatar
Ångest är en överlevnadsstrategi som en reaktion på hot och en signal att vi ska fly. När den kommer utan att du upplever ett direkt hot är det ett tecken på att något i ditt liv får dig att må dåligt. (Om det inte rör sig om GAD eller ett psykiskt trauma från tidigare.). Du skriver att du har stressat. Antagligen upplever du en för stor press och det gör att din kropp ställer in sig på att fly från det som är jobbigt. Du kan även vara lätt till måttligt deprimerad.

Mina tips:
-Fundera på vad som är jobbigt i ditt liv och vad som kan orsaka detta.
-Fundera på vad du kan förändra och förändra det du kan.
-När ångest och nedstämdhet kommer, försök att vara i det, tillåt känslorna.
-Motionera. Om så bara promenader.
-Självmedicinera inte, var försiktig med alkohol.
-Testa avslappningsövningar som att ligga ner och andas lugnt. Kolla medveten närvaro.
-Om det blir värre, kontakta vården.
Citera
2019-05-26, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalas911
Bra inlägg och bra tips. Är själv inne på spåret att öka teso naturligt i kroppen och de näringsämnena du skrev är några av de viktigaste att få i sig.
Vill även tillägga Vitamin D3 och Boron också.

Har du några tips på kosttillskott som har dessa i sig som TS kan köpa eller ska man bara köpa de enskilt?

Tack! Ja, vitamin D3 och bor är ju också väldigt viktiga ämnen, de ingår i det tillskott jag tipsade TS om. Dock så innehöll det inte så mkt av D3. Det behöver man ju 4000-5000ie av så ett separat kan vara att rekommendera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in