Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-25, 23:11
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Du menar thorium-reaktorer, ja de är framtiden men en del forskning krävs innan de blir en verklighet.
Forskningen runt thorium är väl inte direkt på topp av någon anledning och det kan fråga varför?

Men tråden handlar om Teslas överlevnad så låt oss hålla oss till Teslas be or not to be.
Tesla kommer att dö, det finns inget att ens spekulera i.
Citera
2019-05-25, 23:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
En Cam am V1000 atv spöar en Ferarri, upp till 70km/h. Det beror endast på hur man definerar spöa. Inget slår eldrift i acceleration, och atv:n har en variator som ger liknande egenskaper som en elmotor. En elmotor är helt outstanding i fråga om vrid. Men en Tesla roadster lär inte komma många km om man tävlar den mot en Ferarri på bana. Dessutom så tenderar ju elbilar att bli rätt tunga.

Det ska ju köras rallycross med elbilar numer, men det är uppskjutet. Borde funka, med tanke på de korta heattiderna. Men vid kollision så törs jag inte ens drömma vad som kan hända med batteriet. Dessutom så låter de ju som en slutväxel, inget brum. Det talas om att installera brumhögtalare i bilarna, för annars kommer inte publiken. 😁

Det är ingen kukmätartävling, men jag gillar ljudet från en "riktig" motor
Citera
2019-05-25, 23:17
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamsemor777
Bensin bilar hade inte varit ett problem om folk hade reflekterat mera över sina körningar. Folk tar bilen fastän de bor 10min från jobbet. 100meters köar i storstäder. Samma med elen, det är för billigt så folk tar det för givet.

Cyklar du med barnen 1 mil enkel resa varje dag i snö och regn? Cyklar du och storhandlar en köper en hammock eller virke till altanen?

Jag har bott i Stockholm i ca 10 år och har aldrig sett någon åka med virke till huset. Antingen så tog de cykeln eller så är de miljöhatare
Citera
2019-05-25, 23:19
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Bensin bilar hade inte varit ett problem om folk hade reflekterat mera över sina körningar. Folk tar bilen fastän de bor 10min från jobbet. 100meters köar i storstäder. Samma med elen, det är för billigt så folk tar det för givet.

Cyklar du med barnen 1 mil enkel resa varje dag i snö och regn? Cyklar du och storhandlar en köper en hammock eller virke till altanen?

Jag har bott i Stockholm i ca 10 år och har aldrig sett någon åka med virke till huset på tunnelbanan eller pendeltåg/buss. Antingen så tog de cykeln eller så är de miljöhatare
Citera
2019-05-25, 23:41
Medlem
Citat:

En liten motfråga, om det tar 20min till jobbet?
Du ska inte uttala dig om saker och behov som du verkar inte ha en jävla aning om, med all respekt..
Citera
2019-05-26, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

Jag har bott i Stockholm i ca 10 år och har aldrig sett någon åka med virke till huset på tunnelbanan eller pendeltåg/buss. Antingen så tog de cykeln eller så är de miljöhatare

Att åka med virke e ju inte onödigt körande. Jag tänker mer på folk som har bra transport i förvägen men hellre sitter i långa köer på väg till jobb för bilen är deras identitet och sen använder 10min på att hitta en parkeringsplats.
Citera
2019-05-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
En liten motfråga, om det tar 20min till jobbet?
Du ska inte uttala dig om saker och behov som du verkar inte ha en jävla aning om, med all respekt..

Vad yrar du om? Jag påpekade bara något generellt som jag upplevt i min vardag som jag har rätt bra koll på.
Citera
2019-05-26, 00:51
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

Jag har bott i Stockholm i ca 10 år och har aldrig sett någon åka med virke till huset. Antingen så tog de cykeln eller så är de miljöhatare
Du missar ju av någon anledning helt vad han menar. Han menar inte att man ska bojkotta bilen helt utan att alla feta Stockholmare vars feta arslen kräver en SUV på minst 300hk och fyrhjulsdrift även fast de kör den 10 minuter till och från jobbet på Sveriges dyraste gator prompt ska göra detta även fast ALLA hade mått bättre om de istället tog cykeln var och varannan dag (som dessutom tar lika lång tid eftersom all tid i bilen går åt köer och rödljus). Sedan när någon mot förmodan (trodde alla Stockholmare anlitade polacker för bygge) ska köpa virke så kan han göra det.
Citera
2019-05-26, 00:56
Medlem
Citat:
Vad yrar du om? Jag påpekade bara något generellt som jag upplevt i min vardag som jag har rätt bra koll på.

Okey, hur bra koll? Kan du förklara?
Citera
2019-05-26, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Du missar ju av någon anledning helt vad han menar. Han menar inte att man ska bojkotta bilen helt utan att alla feta Stockholmare vars feta arslen kräver en SUV på minst 300hk och fyrhjulsdrift även fast de kör den 10 minuter till och från jobbet på Sveriges dyraste gator prompt ska göra detta även fast ALLA hade mått bättre om de istället tog cykeln var och varannan dag (som dessutom tar lika lång tid eftersom all tid i bilen går åt köer och rödljus). Sedan när någon mot förmodan (trodde alla Stockholmare anlitade polacker för bygge) ska köpa virke så kan han göra det.

Precis så. Tack!
Citera
2019-05-26, 11:40
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jag har googlat lite snabbt och det verkar vara 63 kg LCE (Lithium-Carbonate, Li2CO3). Andelen litium verkar vara 11 kg.

Jag ogillar elbilar. De verkar kunna självantända. Väldigt läskigt det där. Och det börjar inte brinna lite utan det explosionsbrinner. Hade jag fått en elbil hade jag sålt den direkt.

Alla bilar brinner i Malmö, problemet med elbilar är att de är väldigt svåra att släcka!

Om du får en elbil så sälj den dagen innan den brinner!
Citera
2019-05-26, 12:53
Medlem
Jovisst, det är svårt att släcka EV bränder som väl startat. Sedan att det det är 600% mer troligt att en vanlig icke elbil tar eld och ofta i dessa fall exploderar istället för att det progressivt tar eld i en elbil nämns aldrig.

När var det senast ni såg en artikel om en vanlig bil som började brinna, gentemot om en Tesla började brinna i ett random land på jorden. Ni kommer se en trend att en viss artikel rapporteras konstant och en annan inte alls (eftersom det sker varje dag hela tiden överallt, så är det ingen nyhet). Därav vet inte gemene folk att de är mycket säkrare i det aspektet vilket är sorgligt. Nåväl, som med allt annat vill väl folk inte ha fakta utan skrämselpropaganda.

https://cleantechnica.com/files/2018/07/CleanTechnica-EV-Safety-Advantage-Report.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in