• 1
  • 2
2019-05-26, 08:52
Medlem
Jo, det är så att jag är på resa i Thailand och har tappat mitt bankkort. Har inga pengar utan hankar mig fram genom att låna av en vän men kan inte hålla på så för alltid. Har heller inget BankID som jag behöver för att kunna föra över till honom.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att få ut pengar?
Citera
2019-05-26, 08:56
Medlem
Sooks avatar
Om vännen är svensk kan du ju enkelt be nån bekant svensk föra över pengar till denna som du kan ta ut. Du har ju tillgång till internet så det bör ju inte vara några problem.

Åker du charter (antagligen inte) kontaktar du ditt charterbolag, annars så kontaktar du själva svenska ambassaden. Eller så går du till en bank och förklarar ditt problem så kanske de kan hjälpa dig.
Citera
2019-05-26, 08:58
Medlem
Du kan ringa någon hemma att föra över pengarna till din kompis som kan ta ut de från ATM.

Eller, jobba några månader och spara för flygbiljet.
Citera
2019-05-26, 09:05
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Jo, det är så att jag är på resa i Thailand och har tappat mitt bankkort. Har inga pengar utan hankar mig fram genom att låna av en vän men kan inte hålla på så för alltid. Har heller inget BankID som jag behöver för att kunna föra över till honom.

Har ni några tips på vad jag kan göra för att få ut pengar?

Be någon släkting göra en överföring via Western Union är väl snabbaste lösningen?

Till nästa gång reser du inte utan minst ett backupkort packat på annat ställe än i plånboken och ser till att få med både bankid och riktiga inloggningsdosan till din bank(er). Man kan inte förvänta sig att andra skall lösa ens problem, svenska ambassaden lär inte ta i ärendet med mindre än att alla andra vägar är uttömda och då blir du dessutom återbetalningsskyldig.
Citera
2019-05-26, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om vännen är svensk kan du ju enkelt be nån bekant svensk föra över pengar till denna som du kan ta ut. Du har ju tillgång till internet så det bör ju inte vara några problem.

Åker du charter (antagligen inte) kontaktar du ditt charterbolag, annars så kontaktar du själva svenska ambassaden. Eller så går du till en bank och förklarar ditt problem så kanske de kan hjälpa dig.

Vännen är dessvärre inte svensk.
Hade tänkt testa banken faktiskt, tror du att det funkar?

Citat:
Ursprungligen postat av apsidejzi
Du kan ringa någon hemma att föra över pengarna till din kompis som kan ta ut de från ATM.

Eller, jobba några månader och spara för flygbiljet.
Problemet är att jag inte har BankID och min bank, Nordea, kräver banköverföring sker med BankID.

Stanna hade jag tänkt göra i vilket fall men man vill ju kunna leva också!
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Be någon släkting göra en överföring via Western Union är väl snabbaste lösningen?

Till nästa gång reser du inte utan minst ett backupkort packat på annat ställe än i plånboken och ser till att få med både bankid och riktiga inloggningsdosan till din bank(er). Man kan inte förvänta sig att andra skall lösa ens problem, svenska ambassaden lär inte ta i ärendet med mindre än att alla andra vägar är uttömda och då blir du dessutom återbetalningsskyldig.
Tack för tipset. Vet att jag borde haft med mig backupkort, bättre lycka nästa gång. Nu vill jag bara lösa detta!
Citera
2019-05-26, 09:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik

Tack för tipset. Vet att jag borde haft med mig backupkort, bättre lycka nästa gång. Nu vill jag bara lösa detta!

Faktum är att western union kör en kampanj på webbenjust nu såg jag så det kan bli en avgiftsfri överföring, WU är annars väldigt dyra.
Citera
2019-05-26, 09:49
Medlem
Swish funkar väl lika bra utomlands.

Edit. Missade att du inte hade BankID
Citera
2019-05-26, 10:02
Medlem
Går väl att göra överföring till din kompis ändå? Tar ju bara lite längre tid.

Beställ nytt bankkort, be familjemedlem skicka det till dig. Säg till personen att aktivera det först.
Citera
2019-05-26, 11:09
Medlem
borrizs avatar
Kontakta ditt försäkringsbolag (har du ingen reseförsäkring så brukar hemförsäkringen ge ett visst skydd vid resor)
Citera
2019-05-26, 12:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Går väl att göra överföring till din kompis ändå? Tar ju bara lite längre tid.

Beställ nytt bankkort, be familjemedlem skicka det till dig. Säg till personen att aktivera det först.
Menar du att Sprutnik kan gå till en bank i Asien och göra överföringen från Nordea via den banken?

Hur skall familjemedlemmen få tag på det nya kortet som förmodligen skickas rekommenderat med personlig utlämning till postombudet?
Citera
2019-05-26, 12:23
Medlem
Tack för bra svar i tråden, som väntat. Ska utveckla situationen lite.

Jag har hunnit få ett foto på mitt nya kort skickat till mig. Så kortnummer har jag, kan det hjälpa mig? Kunde även komma såpass långt utan BankID i internetbanken att jag kunde aktivera kortet. Nu måste jag bara kunna få ut pengar på nåt sätt.

Ska till banken strax och kolla om de kan göra nåt för mig.
Citera
2019-05-26, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Menar du att Sprutnik kan gå till en bank i Asien och göra överföringen från Nordea via den banken?

Hur skall familjemedlemmen få tag på det nya kortet som förmodligen skickas rekommenderat med personlig utlämning till postombudet?

Nej. Om han hade någon hemma, familj tex som kunde föra över pengar. Då kan de ju föra över till vännen ändå. Behövs ju inget svensk mottagarkonto för det.

Brevlådan? Nyckel hem? Fiska upp ur brevinkastet? Så jäkla svårt är det inte.
Bankkort kommer hem, inte till postombud. Kod kommer i separat brev om man begärt ny kod.

Edit: Ser att kortet redan är aktiverat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in