2019-05-26, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Sätter upp denna lilla önskelista jämfört med katastrofvalet 2014:

S 24,19% --> under 23%
Mp 15,41% --> under 10%
M 13,65% --> under SD
L 9,91% --> helst under 4%
SD 9,67% --> över 15%
V 6,31% --> inte över 8%
C 6,49% --> under 10%
KD 5,93% --> över 10%
Fi 5,49% --> ska försvinna åt helvete, absolut inte över 4%

Det svenska folket kan man inte längre ha några större förhoppningar på men tror det går bättre på andra håll runt om i Europa.
Håller med om det mesta. Förutom KD. De kommer inte att få över 10 procent.
Citera
2019-05-26, 04:42
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Tror ni att det finns AfS-valsedlar att ta i vallokalerna? Tänkte rösta SD, men efter debatten med Bard så blir det AfS för första gången.

Vet i och för sig att man kan ta en blank och rösta på så sätt, men då kan man inte personrösta va?

Det borde det göra annarns är det bara att fråga valförrättaren eller skriva Alternativ för Sverige
på en blank valsedel (Tror man måste skriva hela namnet ej förkortningen).
Citera
2019-05-26, 04:48
Medlem
bombaccis avatar
Det riktigt intressanta är ju inte det exakta valresultatet ( även om det kan vara intressant med) utan hur många mandat de olika partierna får.

Fi kommer med största sannolikhet att tappa sitt enda mandat. Vänstern har ju haft förhoppningar om att öka med ett mandat så Malin Björk får en kollega men det tror jag inte det kommer bli.

Som medlem i socialdemokraterna har jag fått mail om att s bara är 0.4% ifrån att göra sitt bästa EU val någonsin vilket är glädjande, dock lär det ju räcka till att bli störst men i praktiken blur det fem mandat.

Svårt o sia om Sd, mp och m. Tror m kommer kanske tappa något mandat men Alice bah kunkhe är populär och har säkert dragit upp mp siffror en hel del.

Jag hade gärna sett att kd tappade alla sina mandat men det lär inte ske. De kanske t o m kan gå ihop två mandat?

Tråkigt val EU valet men lite intressant blir det o se resultatet. Jag ska själv gå o rösta idag på valdagen.
Citera
2019-05-26, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Det riktigt intressanta är ju inte det exakta valresultatet ( även om det kan vara intressant med) utan hur många mandat de olika partierna får.

Fi kommer med största sannolikhet att tappa sitt enda mandat. Vänstern har ju haft förhoppningar om att öka med ett mandat så Malin Björk får en kollega men det tror jag inte det kommer bli.

Som medlem i socialdemokraterna har jag fått mail om att s bara är 0.4% ifrån att göra sitt bästa EU val någonsin vilket är glädjande, dock lär det ju räcka till att bli störst men i praktiken blur det fem mandat.

Svårt o sia om Sd, mp och m. Tror m kommer kanske tappa något mandat men Alice bah kunkhe är populär och har säkert dragit upp mp siffror en hel del.

Jag hade gärna sett att kd tappade alla sina mandat men det lär inte ske. De kanske t o m kan gå ihop två mandat?

Tråkigt val EU valet men lite intressant blir det o se resultatet. Jag ska själv gå o rösta idag på valdagen.
Extra intressant blir att se hur bra/dåliga opinionsinstituten är på att sia.
Citera
2019-05-26, 06:17
Medlem
tclaessons avatar
Citat:
Tror ni att det finns AfS-valsedlar att ta i vallokalerna? Tänkte rösta SD, men efter debatten med Bard så blir det AfS för första gången.

Vet i och för sig att man kan ta en blank och rösta på så sätt, men då kan man inte personrösta va?
Finns det inte valsedlar för AfS så tar du en blank och skriver hela partinamnet, "Alternativ för Sverige".

Här är en video som förklarar: https://www.youtube.com/watch?v=TFe-SVw-pO0

Spola till 00:18 så ser du hur gör för att rösta AfS med en blank valsedel!

Edit: Läste lite snabbt. Vill du personrösta med en blank sedel skriver du namnet på den kandidat du vill rösta på under partinamnet. Video: https://www.val.se/att-rosta/hur-rostar-jag/rosta-pa-parti-och-person.html
Senast redigerad av tclaesson 2019-05-26 kl. 06:22.
Citera
2019-05-26, 07:34
Medlem
SD missgynnas av det låga valdeltagandet. EU-valet handlar endast om att få ut sina väljare. Och SD har sämst förutsättningar med tanke på att de flesta väljare lever utanför stadskärnorna. Det är därmed längre avstånd till valurnorna för dem än vad det är för folk som röstar på MP eller Liberalerna.
Citera
2019-05-26, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tclaesson
Finns det inte valsedlar för AfS så tar du en blank och skriver hela partinamnet, "Alternativ för Sverige".

Här är en video som förklarar: https://www.youtube.com/watch?v=TFe-SVw-pO0

Spola till 00:18 så ser du hur gör för att rösta AfS med en blank valsedel!

Edit: Läste lite snabbt. Vill du personrösta med en blank sedel skriver du namnet på den kandidat du vill rösta på under partinamnet. Video: https://www.val.se/att-rosta/hur-rostar-jag/rosta-pa-parti-och-person.html

Värt att understryka detta.

Vill du nu rösta AfS och du är i ett distrikt där valsedlar inte finns (notera att i i alla fall min kommun placeras dessa inte ut av kommunen) så ska du skriva hela partinamnet på en blank valsedel.

Försök inte vara smart och skriva "AfS - alternativ för Sverige" eller rita dit en logga. Dessa valsedlar kommer räknas som ogiltiga. Skriv bara partinamnet, och ett namn under om du ska personrösta. Skriv ingenting mer eller mindre.
Citera
2019-05-26, 07:51
Medlem
Jag förtidsröstade på Sverigedemokraterna för att.

1.Att svenska skattepengar går till svensk välfärd.
2.Motverka islamisering av Europa.
3.Gemensamt bekämpa terrorism, islamism och annan extremism.
4.Stoppa EU:s planer på tvångsmottagande av migranter.
5.Försvara ett fritt internet utan politisk censur.
6.Återta Sveriges rätt att skydda våra egna gränser.
7.Stärka yttrandefriheten-stoppa EU:s angrepp på det fria ordet.
8.Samarbeta mot gränsöverskridande brottslighet.
9.Stärka EU:s yttre gränskontroller.
10.Stå upp för att svenska arbetsvillkor ska gälla i Sverige.

Tja det var väl de främsta anledningarna, men det finns ju inget alternativ heller eftersom övriga partier är tokiga och det enda de vill är mer och mer invandring till Europa, förutom AFS då, jag hade gärna röstat på AFS men jag tror det blir som i riksdagsvalet att de får för få röster och att min röst skulle bli meningslös, de är för nya än så länge.
Citera
2019-05-26, 08:25
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:

Från och med i år så kan man personrösta med hjälp av en blank valsedel.

https://www.val.se/att-rosta/hur-rostar-jag/rosta-pa-parti-och-person.html

Citat:
Att du kan personrösta för alla partier med hjälp av en blank valsedel är en nyhet i lagen som gäller första gången vid valet till Europaparlamentet.
Citera
2019-05-26, 08:57
Medlem
lillapaddingtons avatar
Var två efter mig i min lilla by som frågade efter valsedlar till AfS, vilket var kul. Hur stort valdeltagande tror ni att det blir?
Citera
2019-05-26, 08:59
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Var två efter mig i min lilla by som frågade efter valsedlar till AfS, vilket var kul. Hur stort valdeltagande tror ni att det blir?
Det sias om runt 60 procent.
Citera
2019-05-26, 09:02
Medlem
Gick precis och röstade, SD så klart.
Men satan vad tomt det vart i röstlokalen, inte en enda människa mer än jag som röstade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in