Citat:
Ursprungligen postat av
Flashig78
Jag bad om fup:en digitalt. Svar från tingsrätten:
[i]Hej
Du har begärt ut förundersökningar i B 11206-18. Innan vi behandlar er begäran om att lämna ut allmänna handlingar vill vi upplysa er om följande. Enligt 16§ avgiftsförordningen (1992:191) har tingsrätten rätt att ta ut en avgift för utlämnande av kopior av allmänna handlingar. Avgiften för en beställning av tio sidor är 50 kr. För varje sida därutöver är avgiften 2 kronor. Denna avgift tillkommer även för sekretessgranskade handlingar som skickas per e-post.
Mitt svar blev som ni kanske förstår: nej tack. Får jag inte någon digital kopia av fu:n så avstår jag helt.
Hm, enligt paragrafen som de hänvisar till står det inget om avgift vid e-postande. Fax nämns men inte e-post:
"16 § Om en beställning omfattar tio sidor eller mer, skall avgift tas ut för kopior av allmänna handlingar och för utskrifter av upptagningar för automatisk databehandling enligt 15 § 1 och 2.
Avgiften för en beställning av tio sidor är 50 kronor. För varje sida därutöver är avgiften 2 kronor.
Myndigheten får besluta om undantag från första och andra styckena om det finns särskilda skäl.
Första -- tredje stycket gäller även när en handling sänds till beställaren via telefax. Förordning (1995:687)."