2019-05-25, 11:47
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AtlasShrugged
Den enda chansen Lejonen har är att ALL press är på Russia.

Men Lejonen kommer hitta en väg till att förlora oavsett.

Eller så är det VMt där allt gick deras väg.

Tre Kronor hade studsarna med sig två år i rad. Men det är ju när lag får momentum som de får studsarna (turen) med sig.

"Tur" förtjänar man.

Jag ska öppna några Lapin till matchen och offra lite Koskenkorva på hockeygudarnas altare för att Lejonen hittar den där vägen till förlust som de är så kända för.

När går flyget till Finland?

Det finska laget borde ju ha varit hemma för länge sen om man trodde på Filip Saxéns krönika innan detta VM.Men Ryssland vinner väl relativt enkelt idag? men det väntar ju en till match sen som reserv, de kan ju bli sämst fyra iallafall..

https://www.hbl.fi/artikel/ett-av-alla-tiders-samsta-lag-vm-kan-sluta-i-praktfiasko/

Citat:
Ett av alla tiders sämsta lag – VM kan sluta i praktfiasko

Citat:
"VM kan, om laget ens misslyckas lite i gruppspelet, sluta i en enorm katastrof. Presterar man i underkant kan Kanada, USA, Slovakien, Danmark och Tyskland placera sig före lejonen i tabellen."

Filip har fått äta upp sin krönika flera gånger nu...
2019-05-25, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Det finska laget borde ju ha varit hemma för länge sen om man trodde på Filip Saxéns krönika innan detta VM.Men Ryssland vinner väl relativt enkelt idag? men det väntar ju en till match sen som reserv, de kan ju bli sämst fyra iallafall..

https://www.hbl.fi/artikel/ett-av-alla-tiders-samsta-lag-vm-kan-sluta-i-praktfiasko/

Filip har fått äta upp sin krönika flera gånger nu...
Ingen gillar Filip Saxen, ingen i Finland läser heller vad han skriver. Han är fan värre än eran Wennerholm. Saxen ser ut som en bög med.
2019-05-25, 12:22
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
Ingen gillar Filip Saxen, ingen i Finland läser heller vad han skriver. Han är fan värre än eran Wennerholm. Saxen ser ut som en bög med.

Jag kan förstå det, han hade ju ingenting rätt till slut.Mats Wennerholm och Lasse Anrell är ju kända kritiker till allt också...
Senast redigerad av welcometoreality 2019-05-25 kl. 12:25.
2019-05-25, 12:50
Medlem
bullet^s avatar
Idag förlorar nog Finland mot det röda maskineriet.
Men att komma såhär långt med en trupp där en stor majoritet spelar i SM-liiga är riktigt bra.
Sen så skickade Finland hem ett NHL tätt Sverige och det smakar nästan lika gott som en guldmedalj. Mums mums.
2019-05-25, 12:55
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ikväll hoppas jag verkligen att Lejonen är trogna sin vana att alltid vara sämst när det gäller.

Må hockeygudarna stå Ovetjkin, Anisimov, Malkin och resten av "the red machine" bi idag och verkligen köra över Lejonen.

Hade inte finska spelarna hållit på med sina låga kommentarer och hån hade svenska fansen hejat på Lejonen, men nu tror jag majoriteten håller tummarna för Kovalchuk och resten av ryska landslaget så att Lejonen sätter sig på rumpan.

Vilka hån? Kan du länka till de kommentarerna. Har inte läst ett smack om hån däremot minns jag svenska hånen väl. Svenskarna är ofta dåliga förlorare men ännu sämre vinnare.

Sen undrar jag vad du menar med att Lejonen alltid är sämst när det gäller? Har du sett statistiken de senaste 20 åren hur de klarat sig i de tuffaste turneringarna med de allra bästa laguppställningarna hockeynationerna kunnat få till? För att alltid vara uträknade på förhand och ansedda att komma att förlora stort så har ju resultaten varit imponerande i OS och World Cup.
2019-05-25, 12:59
Medlem
AtlasShruggeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Du låter lite bitter, kompis.

Några lokala finska grabbar mot ett ryskt stjärnlag. Det finns inte så många sätt det kan sluta på...

Offtopic: Den där sisun ni tjatar om, dog inte den där någon gång efter finska vinterkriget?

Jag har i alla fall inte sett till den.

Vart tog den finska sisun vägen, ingen som vet, ingen som vet.

Hehe.

Ontopic: Vilka bra spelare i finska laget ska man spana in förutom Kappo Kakko?

En ärlig fråga.

Har noll koll på Lejonen i år.
2019-05-25, 13:02
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Citat:
Knack, Knack.

Vem där?

Den finska prestationsångesten.

----

En en annan variant, från Ingemar Bergmans "det sjunde inseglet":

Halonen sitter med händerna mot hakan och tänker och det kommer in en gammal man i svarta kläder och Halonen frågar:

Vem är du?

"Det är jag som är den finska prestationsångesten och det är jag som gör att ni alltid hittar en väg att förlora".

Halonen suckar och svarar: "ja, det är du som alltid följt vid vår sida".

Ikväll hoppas jag verkligen att Lejonen är trogna sin vana att alltid vara sämst när det gäller.

Må hockeygudarna stå Ovetjkin, Anisimov, Malkin och resten av "the red machine" bi idag och verkligen köra över Lejonen.

Hade inte finska spelarna hållit på med sina låga kommentarer och hån hade svenska fansen hejat på Lejonen, men nu tror jag majoriteten håller tummarna för Kovalchuk och resten av ryska landslaget så att Lejonen sätter sig på rumpan.

Du förstår väl att det finska laget har killar från FINLAND, killar som har spelat i Finland, inga stjärnor från NHL? Det är Finland's Lejon, från ett litet land med ett stort hjärta. Några år sedan rankades den finska ligan Kärpät som världens bästa hockey team - i USA.

Och tack Sverige, vi fick massor med "förhandsinformation" från Sveriges media, där finnarna trodde på riktigt att vi är dom sämsta av alla i VM och hur Tre Kronorna skulle ta vinsten hur lätt som helst. Många finnar vågade inte ens se Finland-Sverige matchen, dom var säkra på att vi blir spöade direkt av all 21 NHL-stjärnor.

Hur har finska spelarna hållit på med 'sina låga kommentarer"? Jag förstod att det var svenska spelarna som gjorde samma som tidigare...

Men Jalonen sade att Rysslands lag är mycket bättre än Sveriges lag, och han har inte ännu kommit på hur Lejonen borde spela emot ryssarna.

Finnarna vet redan att Ryssland kommer att vinna, oberoende om vem som är bäst. Finska spelarna kommer att få penalty bara dom står nära ryska spelarna:

https://www.youtube.com/watch?v=lQgzLzOcYpk

Men håll ni tummarna för Ryssland i stället, det kommer faktiskt inte som en shock till finnarna
2019-05-25, 13:06
Medlem
welcometorealitys avatar
Sverige blev femma, då återstår ju bara de andra placeringarna sen.

Slutresultat av VM 2019:

1
2
3
4
5 Sverige
6 Tyskland
7 USA
8 Schweiz
9 Slovakien
10 Lettland
11 Danmark
12 Norge
13 Storbritannien
14 Italien
15 Frankrike
16 Österrike
2019-05-25, 13:08
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Det tror jag inte man gör heller. Man var nog väldigt medveten om att man inte hade det starkaste laget på pappret denna turnering.

Man borde dock ha spöat Finland som saknar alla sina bästa spelare.. Barkov, Laine, Aho, Teräväinen, Granlund, Ristolainen, Heiskanen, Rantanen m.fl.

Finland har fått fram ruskigt mycket bra spelare på senare år och jag skulle nästan vilja säga att Finlands A-trupp för första gången på väldigt länge ser läskigare ut än den Svenska.
Jag håller med, lägg till Määttä, Hintz, Kapanen, Lindell, Haula, Borgström, Nutivaara och Lejonen ser ut som ett lag utan svagheter. Men tyvärr så kommer den här finska gyllene årskullen aldrig att få chansen att spela om det allra finaste dvs OS guld med alla NHL proffs med.. NHL har ju redan beslutat att det inte blir fler pauser mitt i säsongen för att släppa spelare till OS.
2019-05-25, 13:12
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Offtopic: Den där sisun ni tjatar om, dog inte den där någon gång efter finska vinterkriget?

Hehe.

En ärlig fråga.

Eetu Luostarinen, men han blev skadad och är hemma i Finland.

Oliver Kaski är en ung back som slagit igenom i SM liga i år och spelar i NHL nästa år.

Det här laget har kanske 7-8 killar som spelar i NHL nästa år.
Senast redigerad av ForumApache 2019-05-25 kl. 13:16.
2019-05-25, 13:26
Medlem
NeverCryWolfs avatar
Men men men.... ryska ex-stjärnorna har faktiskt lärt något av svenska spelarna; dom varnar ryska spelarna att dom inte har råd att vara arroganta, lol

Oberoende hur spelet slutar kan vi finnar vara ytterst stolta över våra spelare. Finlands folk älskar krigare och Lejonen är krigare, som ger allt dom har. Vi älskar dom.

Det här är landskamp, inte NHL. Det är Finland emot Ryssland. Och Lejonen vet att dom har hela finska folkets stöd hur än det går.

När Lejonen vanna VM-kampen år 2011, då sammansvetsades hela finska folket på samma sätt som under vinterkriget:

Genast efter matchen - och märk väl att ingen hånar Sverige:

https://www.youtube.com/watch?v=nlltIY9v5Og

Nästa dagen stormade alla finnar till torget för att vänta på Hjältarna, så att alla kunde hylla Hjältarna.
2019-05-25, 13:33
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:

Hehe.

En ärlig fråga.

Äsch, orka vara så larvig. Sveriges NHL-proffs blev stundtals (eller snarare större delen av matchen) dominerade av ett gäng Liiga-brunkers så du borde nog rikta din bitterhet någon annanstans och gå vidare.

Som svar på din totalt superärliga fråga så har Finland inga bra-bra spelare i årets trupp, men de har uppenbarligen bevisat att det inte är allt som spelar roll. Om de åker ut mot Rysslands stjärnspäckade lag så är det väl inte direkt något fiasko.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in