Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-25, 08:49
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frilla
Det är extremt pinsamt. När jag var yngre och bodde i förorten, så brukade ungdomarna från finare områden säga så för att passa in. Grejen är att ingen av oss andra sa så. Min uppfattning har därför alltid varit att det är folk som vill vara förort som säger så, men som kommer från annat håll/umgänge.

Du satte nästan på pricken ord på det jag funderade över.

Nu är jag iofs både wt och förort ursprungligen vilket jag inte försöker dölja men det är inte heller så uppenbart att jag känner mig bekväm med att ganska främmande personer hälsar på mig på ett speciellt sätt ut i från dom parametrarna. I synnerhet inte om dom själva har eller anser sig ha en finare bakgrund /högre position.
Citera
2019-05-25, 08:53
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag har aldrig varit med om att att någon jag knappt känner hälsar på mig på det sättet. Om det skulle ske så skulle jag tänka att personen är omogen,osäker och försôker vara festlig. Eventuellt skulle jag också tänka att personen försöker utöva någon löjlig form av härskarteknik.

Jag har varit med om det fyra- fem gånger och blivit lika konfunderad varje gång. Och undrat om det är jag eller den som hälsar på mig som är pajasen i sammanhanget.

Ungefär så som du beskriver.

Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Ett tjenare mannen från en främling/en jag känner ytligt. Skulle vara aningen mer ursäktande om personen var rejält berusad men aa.

Jo då blir det ju en annan grej. Men vad menar du med "aa" på slutet?
Citera
2019-05-25, 08:56
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Det är ju snarare en markör för att man har låg social status.

Att den som hälsar så har låg status eller att den som hälsningsfrasen adresseras till har låg status?
Citera
2019-05-25, 08:59
  #28
Medlem
"Tja" och "Tjena" sa dom tuffa killarna i min betongförort till Stockholm när jag gick på lågstadiet, 60-tal.

När lärarinnan talade om att det kom av ett äldre uttryck, att dom faktiskt hälsade med
--Jag är din tjänare,
så blev dom lite betänksamma.

På nåt sätt slog nog "tja" rot hos mig då, jag använder det ofta men specifikt.
Jag använder det bara när jag möter och passerar, aldrig när jag har tid att stanna och prata.
Min snubbe tycker att det är pinsamt
--Men vad är det för fel på "hej".

"Mannen" är ett känsligt ord mellan kvinnor.
Det kan vara ett spydigt "Mannen"
--Jasså, du har fallit för den där tönten/idioten.
Det kan vara ett bejakande Mannen
--Han är en riktig man, jag är så glad för din skull, han skulle duga åt mig också.

Märker att jag kan bedömas hamna off-topic, drar mig tillbaka.
Citera
2019-05-25, 09:04
  #29
Medlem
butofcourses avatar
Det finns "tjenare mannen " som uttalas med ljusare röst, ett sarkastiskt hej.

Ej att förväxla med "tjena mannen", uttalas med mörkare röst som används bland tuffa grabbar med tatueringar och gärna brytning.
Citera
2019-05-25, 09:05
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autokrat
Hur får du ihop det där egentligen?

Jag menar att VD lägger sig på samma (I hans ögon) låga nivå.

Lite som när fel kille säger tex "Nu ska det bli gött att åka hem och sänka ett par kalla bärs" en fredag.

Dels blir det obekvämt om man inte är en typisk öldrickare att någon placerar en i det facket med automatik ut i från helt andra parametrar och simplifierar ens liv sen blir det alltid jävligt pinsamt när folk gör sig till och använder konstlade uttryck.
Citera
2019-05-25, 09:25
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Det finns "tjenare mannen " som uttalas med ljusare röst, ett sarkastiskt hej.

Ej att förväxla med "tjena mannen", uttalas med mörkare röst som används bland tuffa grabbar med tatueringar och gärna brytning.
Det här var lustigt, jag använder båda de där två på helt olika sätt, precis som du säger, men har aldrig reflekterat över det tidigare
Citera
2019-05-25, 09:26
  #32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag blev lite nyfiken på hälsningsfrasen "Tjena mannen" och bakomliggande orsak till att använda just den.

Jag är helt med på varför hashrökare som känt varandra sedan barnsben använder frasen samtidigt som man gör en kombination av killkram och handskakning.

Men..

Om man INTE känner varandra jätte väl.
Med råge är VUXEN
Den som avfyrar hälsningsfrasen är medel, övre medel eller rent av överklass är det då ett sätt att försöka dominera och wt-markera den man hälsar på?

Nej, du läser in saker som inte finns.. Du har möjligtvis inte läst någon psykologikurs? Många som läser psykologi har konstiga frågeställningar och läser in saker som inte finns och konstruerar märkliga scenarios
Citera
2019-05-25, 09:37
  #33
Medlem
Jag gör det hela tiden.

Ofta drar jag ut på tjenat lite extra ordentligt. Givetvis inspirerad av The Ovester aka Ove Sundberg.


Tjeeeeeeeenare mannen!
Citera
2019-05-25, 09:41
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Nej, du läser in saker som inte finns.. Du har möjligtvis inte läst någon psykologikurs? Många som läser psykologi har konstiga frågeställningar och läser in saker som inte finns och konstruerar märkliga scenarios

Nej det är ju tvärtom pga jag inte läst någon psykologikurs jag ställer frågan.

Sen vittnar ju många andra om att det faktiskt kan ligga någon form av markering bakom användandet av begreppet.

Lite som att jag frågar dig om det blir taccos framför mello i kväll. Jag kan göra det helt spontant utan eftertanke och med en uppriktig undran, framförallt om jag själv tillbringar lördagskvällen så.

Men frågar jag dig det när jag själv står och håller i en oxfilé och har två biljetter till dramaten i bröstfickan går det ju inte att utesluta att frågan i stället har en mer nedtryckande sarkastisk karaktär.

Eller?
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2019-05-25 kl. 09:44.
Citera
2019-05-25, 09:43
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Jag gör det hela tiden.

Ofta drar jag ut på tjenat lite extra ordentligt. Givetvis inspirerad av The Ovester aka Ove Sundberg.


Tjeeeeeeeenare mannen!

Ingen skillnad på klasstillhörighet, social status o likn på den du hälsar på?

Du kör det spåret rakt av?

Barnens lärare, din läkare, personen du möter på anställningsinterjuv..?
Citera
2019-05-25, 09:50
  #36
Medlem
autokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag menar att VD lägger sig på samma (I hans ögon) låga nivå.

Lite som när fel kille säger tex "Nu ska det bli gött att åka hem och sänka ett par kalla bärs" en fredag.

Dels blir det obekvämt om man inte är en typisk öldrickare att någon placerar en i det facket med automatik ut i från helt andra parametrar och simplifierar ens liv sen blir det alltid jävligt pinsamt när folk gör sig till och använder konstlade uttryck.
fast alla gör sådär, låtsas tillhöra fack man egentligen inte tillhör och använder konstlade uttryck... Alltifrån SDare som låtsas kunna något om politik, till svennar som ska låtsas förstå vad rasism är till hbtqmuppar som tror att de kan något om utanförskap, till vänsterfjollor som låtsas vara goda... 99,99999999% av alla i samhället lever i en jävla fejkvärld av påhittade personligheter där man egentligen bara kopierar alla andra.
Det är det som kallas social kompetens serru!

Men prova bo på gatan eller ensam i skogen ett tag så ser du verkligheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback