2019-05-24, 20:59
Medlem
goin-xxxls avatar
Hade gärna gett mej på berget ifall jag haft den ekonomin och konditionen som krävs.
462.000kr har jag för mej att jag läst för att försöka sej på toppen.. ME Camp var mycket billigare men man vill väll löpa linan ut..
Citera
2019-05-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tygbyxorna
Jag tror att köer uppstår eftersom dem flesta "klättrarna" är "guidade" av kommersiella "expeditioner" det här innebär att alla kommer klättra samma rutt eftersom den är säkrast och målet för alla företag som erbjuder såna här "expiditoner" är att få dem som betalt upp till toppen. Därför tar man inga risker. Det innebär också att det kommer behövas några "guider" som klättrar förre och fixar rep. Jag tycker inte heller att vi ska kalla dem här "klättrarna" extremsportare för det är dem inte. Om du skulle vilja undvika ett sånt här problem så skulle du klättra en annan rutt alpin stil där du försöker minimera tiden på berget. Eventuellt göra som Göran Kropp.

Samt att många av dom som är där uppe är i på tok för dåligt skick. Då tar det för lång tid för dessa att komma upp vilket ökar på köbildningen.
Kul att notera är att många av dödsfallen sker på vägen ner också vilket ytterligare pekar på det jag säger.
När dom når toppen har dom behövs slösa alla krafter dom har för att ta sig dit. Då ÄR man i för dåligt skick fysiskt och mentalt.
Citera
2019-05-24, 21:12
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det kanske är läge att förbjuda kommersiella expeditioner till berget.
Kön av människor på bilden är ju helt störd.
Det kan ju inte finnas nån tjusning längre i att bestiga berget.
Det var annat på Hillary och Tenzings tid. Innan berget blev för tillgängligt.
Varför föreslår du förbud? Folk får väl göra vilka val de vill? Sen att man själv inte förstår tjusningen är en annan sak.
Citera
2019-05-24, 21:32
Medlem
Dawlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Lite otäck bild. Om en i kön tappar fotfästet, snubblar och ramlar baklänges så är risken stor att personen drar med sig fler i raset och det kan gå riktigt illa.

Är ju ironiskt nog väldigt likt valrossarna som klättrar upp i berg pga för mycket valrossar och sedan trillar ner från höga höjder och slår ihjäl sig: SVT: valrossar-tvingas-upp-i-bergen-dar-de-faller-mot-sin-dod

Människorna gör det bara frivilligt. HELT efterblivet att bestiga Mount Everest när det KAN ske med dödlig utgång när man se hur mycket folk det är på väg upp eller är vid Base Camp. Man lär ju märka hur mycket grejer, tält, människor är på plats?
Citera
2019-05-24, 22:29
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Varför föreslår du förbud? Folk får väl göra vilka val de vill? Sen att man själv inte förstår tjusningen är en annan sak.

Men det är ju alldeles tydligt att det har spårat ur. För 50 år sedan så var det alpinister som åkte till Everest. Idag kan ju nästan vem som helst köpa in sig hos ett guideföretag och lotsas fram till toppen. Bara man har tillräckligt med pengar.
Citera
2019-05-24, 23:43
Medlem
Tygbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Samt att många av dom som är där uppe är i på tok för dåligt skick. Då tar det för lång tid för dessa att komma upp vilket ökar på köbildningen.
Kul att notera är att många av dödsfallen sker på vägen ner också vilket ytterligare pekar på det jag säger.
När dom når toppen har dom behövs slösa alla krafter dom har för att ta sig dit. Då ÄR man i för dåligt skick fysiskt och mentalt.

Exakt, att ta sig upp är bara hälften. Är man erfaren klättrare så vet man det och ska därmed kunna vidta dem nödvändiga återgärderna som när det är dags att vända och att inte heller ta ut sig själv för mycket mentalt och fysiskt på väg till toppen.
Citera
2019-05-25, 00:03
Medlem
Nästan alla bestiger ju toppen med extra syrgas. Det gör prestationen i sig något medioker och något icke tränade personer tror sig klara av utan särskild träning. Förbjuder man innehav av syrgastuber skulle man slippa everestturismen och dess dödsfall. I gengäld kanske någon enstaka riktig klättrare dö, men långt färre än de som tar livet av sig idag, tror jag.
Citera
2019-05-25, 00:13
Medlem
Madagascars avatar
Några regler som gäller om man vill bestiga Everest:

Climbers must be accompanied by a guide at all times – no solo climbs.

Climbers must have summited a 7,000 meter peak prior to attempting Everest.

People over the age of 75 are banned from climbing.

People who are blind are banned from climbing.

Double amputees are banned from climbing.

Helicopter rides over EBC are to be heavily restricted.

Sherpas will also get a summit certificate after the climb.

https://www.mountainiq.com/new-climb...mount-everest/

70-åringar är alltså välkomna :-/
Citera
2019-05-25, 00:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Undra om berget snart kommer bli högre pga alla döda kroppar, lufttuber och tält som lämnas?
Citera
2019-05-25, 01:26
Medlem
KapatKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Några regler som gäller om man vill bestiga Everest:

Climbers must be accompanied by a guide at all times – no solo climbs.

Climbers must have summited a 7,000 meter peak prior to attempting Everest.

People over the age of 75 are banned from climbing.

People who are blind are banned from climbing.

Double amputees are banned from climbing.

Helicopter rides over EBC are to be heavily restricted.

Sherpas will also get a summit certificate after the climb.

https://www.mountainiq.com/new-climb...mount-everest/

70-åringar är alltså välkomna :-/

Alla dessa regler, vilken betydelse kan de egentligen ha? Inte direkt som att polisen klättrar runt på berget och gör stickprovskontroller.
Citera
2019-05-25, 04:06
Medlem
Dags att förbjuda dom där bergen. Sätt gränser för guds skull
Citera
2019-05-25, 05:04
Medlem
Undrar om man låter liken liggq kvar. Som bergsklättrare borde de väl vara drömmen att begravas på världens högsta berg?

Liken skulle kunna symboliseras som Mount Everest trofeskåp 😂

Nae, jag håller mig till pulkabackarna här i Sverigestan. Det räcker med att livet som svensk är en konstant uppförsbacke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in