2019-05-23, 23:41
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittahora
Intelligenta människor med ekonomiskt tänk köper begagnade bilar i 10-30k-kronorsklassen. Då har du några hundra tusen i mellanskillnad att betala för bränsle och reparationer.

Skatten på elbilar kommer göra dess användande lika dyrt som förbränningsbilar. Staten ska ha "sitt" så att vi dödliga för alltid skall förbli slavar.

Absolut. Skatten på solpameler och egen producerad el från den fria solen kommer bli lika hög som allt annat för momsen skall in.
Citera
2019-05-23, 23:46
Medlem
Kan det vara folk som upptäcker att elbilar inte är så djla bra idé - trots allt. Dyra, begränsad möjlighet att tanka när man ska åka någon längre sträcka. Och även att det tar lång tid att tanka /ladda. Och så kablar som ska fram och kopplas in i tid och otid.
Batterierna är dyra - och varar inte i evighet.
Alltså massa reklam för dessa fordon, och som vanligt sägs inget negativt i reklamen, sådant får folk upptäcka själva.
Ingen reklam pratar om att det tar över en timme att tanka /ladda - när man använder snabbladdning.
Ingen reklam talar om att du inte kan ha någon reservdunk med dig. När krämen i batteriet är slut så är du "strandsatt".

Jag pratade med en kille som höll på att tanka/ladda sin splitternya Hyundai elbil. Han sa att han bara kom 12 mil på en tankning/laddning om han skulle hålla samma fart som de andra bilarna på E4:an. Kan vara ändå kortare om det är vinter och han måste ha värme på. Och ändå kortare ifall batteriet sjunkit i kapacitet. (bilhandlarna garanterar bara 75 procent kapacitet).
Nu handlar detta ju om Tesla, och det är dyra bilar och dom har längre räckvidd. Men jag tror folk blir mer medvetna om de negativa sidorna med elbilar.
Citera
2019-05-24, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
All teknik har problem innan det är fullt utprovat. Kanske sparar man på konstruktionen för att, nödvändigtvis, få ner slutkostnaden och kunna konkurrera.
Snarare så har man inte varit kompetent nog när man designade karossen och man saknar tillräckliga kunskaper om produktion eller är för dålig på att organisera.
Citera
2019-05-24, 11:18
Medlem
Fladerlappens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Kan det vara folk som upptäcker att elbilar inte är så djla bra idé - trots allt. Dyra, begränsad möjlighet att tanka när man ska åka någon längre sträcka. Och även att det tar lång tid att tanka /ladda. Och så kablar som ska fram och kopplas in i tid och otid.
Batterierna är dyra - och varar inte i evighet.
Alltså massa reklam för dessa fordon, och som vanligt sägs inget negativt i reklamen, sådant får folk upptäcka själva.
Ingen reklam pratar om att det tar över en timme att tanka /ladda - när man använder snabbladdning.
Ingen reklam talar om att du inte kan ha någon reservdunk med dig. När krämen i batteriet är slut så är du "strandsatt".

Jag pratade med en kille som höll på att tanka/ladda sin splitternya Hyundai elbil. Han sa att han bara kom 12 mil på en tankning/laddning om han skulle hålla samma fart som de andra bilarna på E4:an. Kan vara ändå kortare om det är vinter och han måste ha värme på. Och ändå kortare ifall batteriet sjunkit i kapacitet. (bilhandlarna garanterar bara 75 procent kapacitet).
Nu handlar detta ju om Tesla, och det är dyra bilar och dom har längre räckvidd. Men jag tror folk blir mer medvetna om de negativa sidorna med elbilar.
Nä, tror att elbilar fortfarande inte riktigt är ett alternativ för länder där det finns människor som behöver åka längre sträckor dagligen.
Framför allt inte i Sverige där infrastrukturen för laddningsstationer är helt horribel och elbilar är endast något för den ekonomiska övermedel och överklassen.
Finns ju billiga sneakmodeller som Renault Zoes billigaste för runt 120000kr men då får man en rätt så burkig bil med sämre komfort än en Dacia Sandero.
Räkna sedan in alla problem man får med problem med laddstolpar och laddning.
En småbarnsfamilj på landet lägger nog hellre 40000kr på en bättre begagnad Volvo XC90 där hela familjen skulle överleva vid en krock med en älg.

Men grejen med Tesla är förutom dess batteritid deras satsning på AI och kunna köra bilen helt förarlöst.
Tror att Elon Musk egentligen inte bryr sig så jävla mycket om själva möjligheten med bilen utan att kunna vara framkant i hela utvecklingen inom AI.
Tack vare Tesla har vi kunnat komma låååångt fram i utvecklingen av maskininlärning då deras bilar hela tiden kan skicka information till deras databehandlingscenter för optimering.
Skulle inte förvåna mig om Elon hela tiden bara haft detta i åtanke och kommit fram till att just bilbranschen är det enklaste stället att kunna genomföra hans idéer genom att hänvisa till att rädda miljön och annat.
Känns som att en sådan människa som honom inte oroar sig nämnvärt över klimatkrisen då hans tro att människan kan överkomma sådana hinder genom teknisk utveckling är starkare.

Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Lithiumfria också?
Nope, finns fortfarande inga vettiga alternativ för dessa ännu.
Forskas visserligen på graphene och andra typer men är fortfarande massa saker som står i vägen för att dessa ska kunna implementeras inom en snar framtid.
Citera
2019-05-24, 20:01
Medlem
volvo 240s avatar
Ett hur exempel på hur överskattade bilar är är ju att jag stått och väntat på att bli hämtad i min Cadillac och när föraren kommer hör jag den inte föränn den är en meter ifrån mig. Elbilarna hörs betydligt tidigare än så. Nu hörde jag nju att oljepriset gick ner så kan vi få höra ett lägre gbensinpris tack.

Svverige är etssutom det lajdet förutom USA medjänkare i fint skick. Det borde alltså K-märke med tanke på att det är ett svemslt firomen, visserligen med ettsvenskt ord.c
Citera
2019-05-24, 20:22
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Snarare så har man inte varit kompetent nog när man designade karossen och man saknar tillräckliga kunskaper om produktion eller är för dålig på att organisera.

Möjligt att "lilla" Teslan är en sämre bil men den första modellen har provats som taxi i Kalifornien med otroligt många mil och godkänt slitage.

Men vill Tesla bli globalt så måste man producera lokalt och billigare. Finns idag inte många USA-tillverkade bilar i t. ex. Europa.
Citera
2019-05-24, 20:25
Medlem
Var i Kina häromveckan. Alla taxibilar i Shenzhen är nu elbilar. 25% av ALLA bilar i Shenzhen (vilket är många) är elbilar. Flera kinesiska bilmärken ligger i framkant vad gäller utvecklingen. Åkte själv en Nio ES8, grym bil. Förstår att Tesla tappar. De halkar efter.
Citera
2019-05-24, 23:02
Medlem
Att det går sämre för Tesla har inget att göra med elbilen generellt. Alla tillverkare har idag elbilar och Tesla har helt enkelt halkat efter. Varför köpa en Tesla när du kan köpa en Jaguar I-type för samma peng?

Framtiden är elbilar, men kanske utan Tesla. De må ha varit en av pionjärerna men den tiden är förbi.

Visst har lithium-batterierna sina problem men framtidens elbilar kommer inte ha litiumbatterier utan de kommer drivas av superkondensatorer som tillverkas av olika kolföreningar (grafit, kolfiber, kol-nanorör osv). Jämfört med vanliga batterier så kan de laddas miljontals gånger (kontra ett par tusen), de laddas på någon minut. De väger dessutom mycket lite och håller sin energi genom elektrisk laddning istället för kemisk laddning. De används redan idag i bilar ex för energiåtervinning vid bromsning. Dagens superkondensatorer är inte tillräckligt energitäta för att de ska kunna ersätta ett litiumbatteri, men jag lovar att om 15-20 år så är tekniken mogen och litiumbatterier är ett minne blott (i alla applikationer, från mobiltelefoner till bilar...).

Så ni kan vara lugna, elbilen är absolut ingen parantes. Tänk sedan när vi även har solceller med >90% effektivitet (de bästa idag ligger på omkring 25%). Då är det bara att klä taken, huven och framrutan med solceller så får vi gratis laddning, även när vi kör (på dagen). Vi i Sverige lär ju dock bli beskattade på något sätt (solskatt), men det får vi väl leva med .
Senast redigerad av Xitars 2019-05-24 kl. 23:05.
Citera
2019-05-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ett hur exempel på hur överskattade bilar är är ju att jag stått och väntat på att bli hämtad i min Cadillac och när föraren kommer hör jag den inte föränn den är en meter ifrån mig. Elbilarna hörs betydligt tidigare än så.

Nu är det ju så att det sitter en hötalare i fronten som ger ifrån sig ett ljud under 30 km/h på elbilar, inte alla men det kommer en lag på det i EU och den gäller även äldre bilar som inte har det från fabrik.
Citera
2019-05-25, 00:51
Medlem
De tillverkar nästan 7000 bilar i veckan. Aldrig att tesla kommer att konka, kanske skära ner kraftigt men aldrig konkurs de närmaste 10åren.
Citera
2019-05-25, 01:39
Medlem
Onestones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Givetvis kan man det, oljan kommer aldrig ta slut. Med stigande pris så pressas konsumtionen.
Självklart!
Dom som inte har råd med omställning eller förnekar fakta får problem.
Nej oljan tar inte slut, men den har sin begränsning.
Citera
2019-05-25, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Elbilar med dagens batteriteknologi är dömd att misslyckas, litium finns inte i oändliga mängder, och någon vettig teknik för att återvinna cellerna finns inte. Inte nu i alla fall.
Det är extremt reaktivt, och svårsläckt vid brand, och andrahandsvärdet på en elbil är ju inget man kan skryta med när batteriet behöver bytas ut. För att inte tala om elbehovet och infrastrukturen som krävs om vi ska gå över till eldrift.

Skräpmedia skriver om eldrivna taxidrönare och diverse andra flygetyg med eldrift, vilket får mej att bedrövas över okunskapen.

Hoppsan, en orgie i okunnighet......

Trodde tiden då fossilkramare gastade om litium var över. Vet du hur mycket litium det är i ett elbilsbatteri? Vet du hur mycket litium som finns?

Problemet är kobolt som utgör 7% av batteriet, bortsett från Tesla vars batterier innehåller 2% kobolt. Dock en ljusning att bilindustrins koboltbehov har satt ljuset på brytningen, något som inte skedde när sminkindustrin var den största konsumenten av kobolt.

Batterierna, tja, de har visat sig mer hållbara än vi först trodde. Många Teslor har gått väldigt långt, uppåt 100 000 mil utan att byta batteri.

Återvinning... Tesla återvinner kasserade celler i sin Gigafactory. Vad är det som gör att du skriver att batterier inte återvinns?

Elbehov? Äger du en miniräknare? För det är ganska enkelt att knappa in lite data och få ut en siffra som säger annat än att det är trassel att få fram elen.

Skräpmedia, oj, de skriver visst inte vad du vill läsa? Ta en titt i Veckans Äffärer eller DI. De skriver båda att Tesla tappat leveranstakt och därför är på väg mot konken, när de istället för att leverera sina bilar tillverkade 2019-Q1 körde ombord dem på några fartyg för transport till Europa.

Är det något mer spännande som du vill berätta?

Ang Tesla: De kommer alltid att spendera alla pengar de får in på nya projekt. För stunden en eldriven lastbil, Model Y, en sportbil och en ny fabrik i Kina samt fortsatt utbyggnad av Gigafactory. Tesla kommer inte att ge aktieägarna vinst, trots god marginal på sina bilar.
"Teslahatare", känner ni till någon annan biltillverkare som satsar lika stort som Tesla? Kan ni något om tekniken i en Tesla? Mycket av det som sitter i deras bilar är överlägsen teknik. Egen kiselkarbidstransistor är bara förnamnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in