2019-05-24, 18:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu får du väl ändå ge dig!
Jag har aldrig uppgett att ”det iaf vore bättre om H anstiftat mord på barnen än lagt sina händer runt deras hals och strypt dem
Vad får du allt ifrån?

Vi lever i en rättsstat. Polisen sitter på en avslutad förundersökning där det i form av forensiska fynd tydligt framgår att en viss person strypt och kvävt ihjäl två barn.
Polisen har varit tvungen att genomföra handstilsanalyser och gå igenom datorer för att komma fram till slutsatsen att båda föräldrarna beslutat och ville detta.

Det är rimligt att man då uppger exakt det som man har kommit fram till. En misstänkt handgriplig mördare av barnen. Och ytterligare en person misstänkt för att deltagit i detta beslut - anstiftan till mord.

Det finns inget ”gemensamt dödande” av barnen och det vet polisen. Morden har utförts av en förälder. Att sprida ut misstankarna och falskt uppge att man har en misstänkt för mord - som man vet inte har begått dessa mord är inte korrekt. Det är rättsosäkert.

Vi vill nog alla efter vår död inte offentligt pekas ut för att handgripligt varit kapabla att strypa och kväva ihjäl våra barn om vi inte ens har deltagit vid morden. Har denna ”korrigering” och falska misstänkliggörandet skett pga anhörigas krav är det en skandal. Ett grovt falskt misstänkliggörande av en död, men anonym, person.

Polisens uppgifter och utredningen innehåller inga personuppgifter eller namn, allt är anononymiserat precis som medias artiklar. Det är därför fullt rimligt att man uppger vilken förälder som är misstänkt för att handgripligen mördat barnen och vem som är misstänkt för mord på kvinnan.
Lika rimligt att man därvid indirekt uppger vilken förälder som enbart deltagit i beslutet och därmed är misstänkt för anstiftan.

Det är tre polisiärt uppklarade mord där polisen gått ut med att de har bevis mot den misstänkte handgriplige mördaren. Det är inte rätt att låtsas att det då kan vara någon annan.
Hurvida en domstol skulle döma och utdela straff för delaktighet i anstiftan är inte polisens sak att avgöra. Polisen ska uppge vem de har bevis för att misstänka för vad - inget annat.
Det är inte polisens uppgift att tala om vad de "kommit fram till". Begriper du inte ens det mest elementära?
Citera
2019-05-24, 18:37
Medlem
Citat:

Det är rimligt att man då uppger exakt det som man har kommit fram till. En misstänkt handgriplig mördare av barnen. Och ytterligare en person misstänkt för att deltagit i detta beslut - anstiftan till mord.

Det är tre polisiärt uppklarade mord där polisen gått ut med att de har bevis mot den misstänkte handgriplige mördaren. Det är inte rätt att låtsas att det då kan vara någon annan.
Hurvida en domstol skulle döma och utdela straff för delaktighet i anstiftan är inte polisens sak att avgöra. Polisen ska uppge vem de har bevis för att misstänka för vad - inget annat.

Dina påståenden är osanna. Det enda vi alla vet är att sannolikheten är låg att någon av barnen har strypt mamman, men vi vet inte ens det med full säkerhet. Den enkla sanningen är att polisen inte har talat om vem som har gjort vad. Det är du som försöker skapa en sanning. Men du gör det helt utan belägg. Polisen misstänker båda föräldrarna för mord och man har tydligt sagt att trots stora mängder sömnmedel så var båda kapabla att agera. Det är vad vi vet. Att polisen väljer att säga så mycket gör att sannolikheten är hög att båda har agerat, annars skulle det påståendet vara ganska onödigt.
Citera
2019-05-24, 19:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det är inte polisens uppgift att tala om vad de "kommit fram till". Begriper du inte ens det mest elementära?

Det är definitivt inte polisens uppgift att falskeligen uppge att en person är misstänkt för att handgripligen mördat två barn - när utredning är klar och visat att någon annan ensam begått morden.
Citera
2019-05-24, 19:15
Medlem
Citat:
Det är definitivt inte polisens uppgift att falskeligen uppge att en person är misstänkt för att handgripligen mördat två barn - när utredning är klar och visat att någon annan ensam begått morden.
Länka gärna till den utredningen, det är brukligt att ange källa.
Citera
2019-05-24, 19:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Versus vad?

Nåt som det konspireras utifrån eller har du nåt nåt relevant att presentera för en gång skull?
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-05-24, 19:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dina påståenden är osanna. Det enda vi alla vet är att sannolikheten är låg att någon av barnen har strypt mamman, men vi vet inte ens det med full säkerhet. Den enkla sanningen är att polisen inte har talat om vem som har gjort vad. Det är du som försöker skapa en sanning. Men du gör det helt utan belägg. Polisen misstänker båda föräldrarna för mord och man har tydligt sagt att trots stora mängder sömnmedel så var båda kapabla att agera. Det är vad vi vet. Att polisen väljer att säga så mycket gör att sannolikheten är hög att båda har agerat, annars skulle det påståendet vara ganska onödigt.

Jag tror du läser med förutfattade glasögon och du läser fel.
Vad i mina påståenden i mitt inlägg är osant? Vänligen ange hur du vet att det är osant.

En förälder har handgripligen mördat barnen. Enligt polisens referat för gemensamhet finns inga uppgivna bevis för att två handgripligen gjort detta. Något som chefjurist ACA också bekräftade 8/2.
Någon har bragt H om livet medels strypning, vi har inga uppgifter på vem som är misstänkt för detta mord.

Det är absolut fel att uppge någon som misstänkt för de handgripliga morden på barnen när utredningen visat att den personen inte gjort det. Det är ett falskt utpekande och misstänkliggörande av en död person som inte kan försvara sig.
Det är rimligt att man anger vem i villan som är misstänkt för att ha mördat kvinnan och vem som handgripligen mördat barnen. Precis som man uppger vilka personer som man enlig bevisen misstänker beslutat detta.
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-24 kl. 19:39.
Citera
2019-05-24, 19:30
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Du fattar inte. Fortfarande inte. Du begriper dig inte på juridik överhuvudtaget. Det spelar ingen som helst roll vem som "handgripligen" dödat några barn. Bevisligen är båda föräldrarna misstänkta för mord på båda barnen. Utredningen är både klar och nedlagd samt sekretessbelagd. Bara för att du inte fattar minsta lilla, innebär det inte att polisen gjort fel. Och det är DÄR pudelns s k kärna ligger i att allmänheten inte skall ha för stor insyn i en polisutredning. Eftersom en juridiskt obildad person inte begriper det mest elementära.

Polisen är klar över vilka som är skyldiga och vad som har hänt. ACA har haft insyn i ärendet som jurist, inte som åklagare. Man har haft kontinuerlig kontakt med anhöriga och polisen har i dialog med anhöriga bestämt vilken information de ska gå ut med.

Nöj dig med det för fan. Du kan bara inte vara så korkad som du verkar vara i den här tråden. Ingen har "falskeligen uppgett att en person är misstänkt för att handgripligen mördat två barn". Det har du drömt. Lämna den drömmen och kom ut i verkligheten där det finns rättssäkerhet. En verklighet där man inte släpper in nötter som försöker se ut som om de begriper sig på något.
Citera
2019-05-24, 19:33
Medlem
develis avatar
Citat:
En förälder har handgripligen mördat barnen. Enligt polisens referat för gemensamhet finns inga uppgivna bevis för att två handgripligen gjort detta. Något som chefjurist ACA också bekräftade 8/2.
Någon har bragt H om livet medels strypning, vi har inga uppgifter på vem som är misstänkt för detta mord.
Trådsanning skapat av dig.

Finns inga officiella uppgifter om att det är en enda förälder som mördat barnen.

Fortsättningsvis framgår det klart och tydligt i avskedsbrevet att det är ett gemensamt beslut att Hanna och Oskar både planerat och genomfört mord på sina döttrar.

Därav faller det inom ramen för medgärningsmannaskap och båda är lika skyldiga - vilket likaväl är resultatet av förundersökningen.

Att du sen konstant vill fria en av barnmördarna utan nåt belägg kan man helt bortse ifrån.
Citera
2019-05-24, 19:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att polisen väljer att säga så mycket gör att sannolikheten är hög att båda har agerat, annars skulle det påståendet vara ganska onödigt.
Exakt. Det vore helt ovidkommande och helt ointressant att betona att de varit kapabla att agera;

gällande allt annat än det som förundersökningen handlar om - dvs mordutredning på två helt oskyldiga barn.
Citera
2019-05-24, 19:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Trådsanning skapat av dig.

Finns inga officiella uppgifter om att det är en enda förälder som mördat barnen.

Fortsättningsvis framgår det klart och tydligt i avskedsbrevet att det är ett gemensamt beslut att Hanna och Oskar både planerat och genomfört mord på sina döttrar.

Därav faller det inom ramen för medgärningsmannaskap och båda är lika skyldiga - vilket likaväl är resultatet av förundersökningen.

Att du sen konstant vill fria en av barnmördarna utan nåt belägg kan man helt bortse ifrån.
Om mina föräldrar planerat att döda mina syskon, gjort det och enbart en handgripligen utfört dådet, så hade jag aldrig i livet friat den som INTE lagt händerna på mina syskon. Jag hade sett båda som förövare. Juridiskt sett så är det dessutom så, även om Glittret vägrar begripa. Att vara så rigid att man fortsätter mala om detta säger otroligt mycket om den personen. Därmed är det ointressant att ens nämna vem som gjort vad - vilket polisen vägrade säga också. Av uppenbara skäl, som vi kan se i tråden.
Citera
2019-05-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det var längesedan DET var förbi. Bjärredärendet har blivit ett konspirationernas högborg med mutade poliser, familjers makt att tysta myndigheter och gigantiska hemlighetsmakerier.
Faktatåget har gått sedan länge. Kvar står en handfull förvirrade resenärer på perrongen som missade tåget.
Dina benämningar på dina medskribenter tar aldrig slut.
Men denna köper jag. Förvirrad resenär. Det känner jag mig som. Den sparsamma infon gör mig förvirrad och deltagandet i denna tråd är som en lång resa där vi aldrig kommer fram till ändstationen.

Jag fattar inte hur ni funkar ni som är nöjda och klara och numer bara hålls i tråden för att hålla koll på oss förvirrade resenärer.

Lika självklart som det är för er, lika obegripligt är det för oss. Kan vi inte bara acceptera det?

När det gäller fupar och överklagan så förstår jag att du vet en del. Jag kan absolut inget om det. Har aldrig läst en fup eller hämtat ut eller överklagat.

Däremot är jag övertygad om journalisters kunskap och erfarenhet hur det går till. Men det tar tid.Enligt dig är det lönlöst men där tror jag mer på journalisterna som lägger ner tid och arbete på det.Dom har ju överklagat och fått ut förr.

Någon skrev om andra fall men där har man ju fått förklaringar. I bjärredsfallet finns inga. Att två mediagnoser skulle vara orsaken finns bara inte. Inte i min värld. Ingen kontakt med psykiatrin. Ingen orosanmälan. Ingen nära kontakt med anhöriga. Jag tror polisen hade stora svårigheter under förhören att få fram något. För hade anhöriga vetat mer så hade dom handlat. Inte att dom visste att mordplaner fanns naturligtvis men att dom kände till att föräldrarna var djupt deprimerade och behövde avlastning trots att dom inte bad om det.

Detta är ingen kritik mot polisen. Det måste varit ett av dom värsta fall dom haft och som sagt, jag tror att det var mkt svårt att få fram fakta från omgivningen.

Finns säkert poliser som har undringar kvar och även lärare som var där. Det är jag övertygad om.

Till skillnad från dig och andra tror jag att alla skribenter här är normalbegåvade. Men vi tänker olika beroende på olika livserfarenheter, yrken o.s.v.

Jag tror åxå att alla här först och främst tänker på Agnes och Moa.
Våra skilda uppfattningar om Oskar och Hanna tror jag beror på ovanstående om olika livserfarenheter o.s.v.

Vi kommer nog aldrig mötas i våra skilda uppfattningar men det finns väl plats för oss alla. Själv saknar jag många skribenter som flytt fältet.
The more the merrier.
Citera
2019-05-24, 19:47
Medlem
Citat:
Jag tror du läser med förutfattade glasögon och du läser fel.
Vad i mina påståenden i mitt inlägg är osant? Vänligen ange hur du vet att det är osant.

Det är absolut fel att uppge någon som misstänkt för de handgripliga morden på barnen när utredningen visat att den personen inte gjort det. Det är ett falskt utpekande och misstänkliggörande av en död person som inte kan försvara sig.
Det är rimligt att man anger vem i villan som är misstänkt för att ha mördat kvinnan och vem som handgripligen mördat barnen. Precis som man uppger vilka personer som man enlig bevisen misstänker beslutat detta.

Helt uppenbart får man inte ställa sig frågan vem som handgripligen mördade barnen, även om man tar till sig och begriper det faktum att man begriper att morden var i samförstånd. Man får inte ens ställa den frågan och jag undrar varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in