2019-05-24, 03:07
Medlem
BizarreReverends avatar
Det är lite komiskt att se hur Svensk media,fortsätter att leva i tron att Svensk hockey är så "före" Finland på internationell nivå. Grejen är att vi har "Sisun" att spela bra mot varje stor hockeynation med eller utan Nhl proffs.

Guldlag i U18 och U20 har dominerats av den Finska nya generationen,men det här har även höjt ribban för Liiga spelarna status.

Tmjadkada
2019-05-24, 03:22
Medlem
Zabuzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amphibious
Jag är av samma uppfattning, Ryssland tar detta. Så sjukt bra spelar dem.

Går det beta på Ryssland redan nu att de tar segern?

Jag ser inte att de skulle förlora mot något lag, de är bättre på precis allt än alla andra lag. Fixtjärnorna som Ovechkin och Malkin behövs ju inte ens för fan. Finland har inte en suck med detta Ryssland. Vill se dem mot Kanada men jag tror de gör slarvsylta av dem med. Går det säkert.
2019-05-24, 03:27
Medlem
Zabuzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Det är lite komiskt att se hur Svensk media,fortsätter att leva i tron att Svensk hockey är så "före" Finland på internationell nivå. Grejen är att vi har "Sisun" att spela bra mot varje stor hockeynation med eller utan Nhl proffs.

Guldlag i U18 och U20 har dominerats av den Finska nya generationen,men det här har även höjt ribban för Liiga spelarna status.

Tmjadkada

Vi har 2 raka guld, det är bara att räkna medaljer. Tror du ni vinner i år? Knappast. Sverige är generellt bättre än Finland, har alltid varit, kommer alltid vara.
2019-05-24, 05:15
Medlem
Redan innan turneringen så hypade man laguppställningen med rubriker som "21 NHL spelare i truppen!" osv. Men så fort jag såg uppställningen så blev jag skeptisk till huruvida den skulle räcka till ett VM-guld, särskilt när man ser att Kanada, men definitivt Ryssland och USA har klart starkare lag på pappret.

Det många glömmer bort i sammanhanget är nämligen att Sverige har 101 spelare i NHL, och däribland finns såväl världsstjärnor som bänknötare. Ska vi ta en närmare titt på hur laget faktiskt ser ut? (Jag ignorerar de som fick nöta mycket bänk i min utvärdering)

Jacob Markström: Bland de sämre förstamålvakterna i NHL, stundtals riktigt bra men extremt ostabil vilket vi fick se i Rysslands matchen.

Henrik Lundqvist: Det svider faktiskt att behöva såga våran egen nationalhjälte. Har definitivt varit en av världens absolut bästa målvakter som varit stor del i Svenska framgångar i såväl OS som VM. Men har nu hunnit fylla 37 och det märks. Formen har varit på en nedåtgående trend nu de senaste 3-4 säsongerna och denna säsong hade han inte ens varit förstekeeper i Rangers om inte för sitt stora namn.

Adam Larsson: Skulle säga att han är rätt så underskattad i NHL. Har konsekvent haft jättefin +/- statistik i bottenklubbar i NHL... Fram tills denna säsong där han avslutar säsongen med -28 i +/-. Man kan alltså med handen på hjärtat konstatera att han har haft en kass säsong.

Marcus Pettersson: Inte alls en självklar NHL-back utan har fått kriga sig till en plats där. Skulle knappast utmärka sig i vare sig SHL eller KHL.

Mattias Ekholm: Jättebra, stabil både offensivt och defensivt men lyckas väl kanske tyvärr inte komma upp i sin högstanivå här under VM även om han gör en okej insats.

Oliver Ekman Larsson: Extremt underskattad och hade i ett bättre lag varit i klass med Erik Karlsson och Victor Hedman. Han gör sina 45-50 poäng per säsong i sitt skitlag och är alltid kanon i landslaget. Så även i år.

Erik Gustafsson: Fantastiskt duktig back med en fantastisk säsong i år. Bäste back i Sveriges VM-trupp tillsamans med OEL.

John Klingberg: En av NHL:s mest begåvade offensiva backar, men är känd för att göra defensiva blunders då och då. Även om han bidrog mycket till det offensiva så såg han stundtals jävligt loj ut.

William Nylander: Missade nästan hela första halvan av säsongen i NHL och tränade med AIK:s juniorer vilket märktes i comebacken. Hade en fruktansvärt knacklig inledning men blev bättre och bättre ju längre säsongen gick. Nylander är extremt puckstark och har fint spelsinne, är som allra bäst när han får mycket tid vilket märks när man möter sämre motstånd. Gör ändå en bra turnering men var relativt osynlig mot Finland, dvs sämst när det väl gällde tyvärr.

Elias Pettersson: Grym inledning på NHL säsongen, var uppe på 1.2PPG tidigt i säsongen men formen har varit lite upp och ner. Mycket snack om att han inte gör en så stark turnering som förväntat, och det håller jag nog inte med om. Skulle snarare säga att det är olyckligt att han får spela med Landeskog och Lindholm, känns inte alls som att de kuggar i varandra tyvärr. Pettersson är som bäst när han hittar kemin med sina linesmates.

Gabriel Landeskog: Stabil, gör en kanonsäsong i NHL och gör en bra VM-turnering. Finns inte mycket mer att tillägga egentligen.

Patric Hörnqvist: Länge tillhört det övre medelskiktet bland forwards i NHL. Stabil. Jobbar hårt och bidrar både offensivt och defensivt. Gör en bra turnering.

Alexander Wennberg: Har gjort hyfsade säsonger i Columbus när han har varit förstacenter och spelat med storstjärnor. Han är en hyfsad playmaker vilket gör honom väldigt lämplig som center med Nylander och Hörnqvist. För när han inte spelar med skickliga lirare så blir han osynlig och rent av dålig vilket har märkts i NHL när han har blivit nedflyttad till andre/tredjecenter.

Jesper Bratt: 20 år gammal och gör 33 poäng på 51 matcher i New Jersey bajsdevils. Grönborg har inte tagit tillvara på denna supertalang utan sätter honom i en tredje/fjärdelina tillsamans med folk som t.o.m hade haft svårt att hävda sig i SHL.

Loui Eriksson: Riktig jävla måltjuv i NHL för 4 år sedan. Var skitbra när han fick lira med toppspelare men har alltid haft svårt att skapa på egen hand. Har presterat skitdåligt de senaste 3 säsongerna i NHL och frågan är om han ens kommer få speltid nästa säsong.

Adrian Kempe: Svag forward i NHL som tillhör bottenskiktet. Har fina offensiva kvalitéer och är otroligt farlig när han får komma till skott, men blir osynlig mot tuffare motstånd.

Marcus Krüger: Jag tänker sticka ut hakan här och säga att han är en av NHL:s absolut sämsta forwards. Tycker inte alls att han är såpass skicklig defensivt som det sägs. I hans fall så känns det som att han fortfarande lever på det fantastiska slutspel han gjorde med Chicago för 5 år sedan. Hade varit totalt osynlig i Finska ligan.

Elias Lindholm: "Poängstarkaste NHL-svensk denna säsong", "Han har verkligen blommat ut i år!" sägs det hela tiden. Nej, Elias är och har alltid varit en medelmåtta bland forwards i NHL. Den enda anledningen till att han gjort så många poäng i år är för att han spelar tillsamans med Gaudreau och Monahan. Har man följt Calgary i år så vet man hur mycket Lindholm har fått gratis pågrund av detta.

Lander & Rasmussen: Har ingen koll på KHL. De gör väl en okej turnering i förhållande till vad man har att förvänta av B-spelare. Synd bara att man sätter en så offensivt skicklig spelare som Bratt med dessa två.

Sammanfattning:
Denna VM-trupp var extremt överskattad på förhand. Lundqvist har blivit gammal och är på en kraftigt nedåtgående trend. Många i truppen har stundtals haft knackliga säsonger i NHL och de mest offensivt begåvade talangerna får inte komma till sin rätt (bortsett från Nylander och Hörnqvist).

Och vad kan man kort säga om prestationen? Torsk mot Tjeckien, Torsk mot Ryssland, tufft mot Schweiz(som ändå är att förvänta, de är rätt bra). Men vadfan? Lettland?! Vad fan spelar det för roll att man har lekstuga mot Italien, Norge och Österrike när man åker på stryk av andra A-nationer, har extremt svårt mot en B-nation och nästan åker på stryk mot en C-nation? Nej, med det i åtanke så är det ingen skräll att vi torskar mot ett namnfattigt Finland. Jag hade det på känn, och när jag såg 4-4 så visste jag att det var kört.

Givna förstahandsval till Sveriges hockeylandslag, som saknades:

Robin Lehner: Länge varit en stark målvakt men av någon anledning inte riktigt fått chansen på förstaspaden. Det fick han dock i år och pangboom. Näst bäst räddningsprocent i NHL med 93% (Lundqvist 90.7%, Markström 91.2% för jämförelse)

Victor Hedman: Norris trophy i fjol, nominerad i år igen.

Erik Karlsson: Norris trophy 2012, 2015. Toppar alltid skytteligan bland backar i NHL.

Rasmus Dahlin: 19bast. 44poäng på 82 matcher som back och har under säsongen gått från klarhet till klarhet. Vänta bara tills han är 27-28(den åldern då de flesta peakar under karriären, se Hedman exempelvis)

Hampus Lindholm: Otroligt stabil med fantastiskt snitt i +/- statistiken de senaste åren.

Nicklas Bäckström: Har ett snitt på typ 1PPG sträckt över hela karriären och finns ändå alltid med i konversationen om vem som är mest underskattad i NHL. NHL:s klart bästa Svensk med enorm rutin.

Mika Zibanejad: Har blivit en kanonspelare. Gör en jättefin säsong i ett svagt Rangers. Hade Zibanejad spelat på Lindholms position i år så hade han kunnat komma upp i 100+ poäng, och Flames hade förmodligen kunnat vinna Stanley Cup. (Nu känns det kanske som att jag kastar massa skit på Lindholm, jag menar verkligen inte att han är dålig. Men hans mediokritet visade sig solklart i detta VM. Sätt det i paritet med vad Zibanejad presterade i VM i fjol exempelvis så förstår ni vad jag menar.

Filip Forsberg & Viktor Arvidsson: Jag buntar ihop dessa två för att de lirar i förstakedjan tillsamans i Nashville. Man kan inte direkt påstå att de öser in poäng, men de gör sina .85-.95PPG och jobbar hårt över hela isen. Vågar tom påstå att de bägge är underskattade och hade haft ett betydligt högre poängsnitt om de hade fått in en center av Crosbys kaliber. Det är lätt att snitta 1PPG när man lirar med spelare som MacKinnon, Rantanen, Gaudreau och Monahan liksom. (Ja, jag tittar på er, Lindholm och Landeskog.)

Gustav Nyquist:
Toppar bland medelmåttorna i NHL. Rätt underskattad pågrund av att han har lirat med stolpskott nu i många säsonger. Jag förutspår en fantastisk säsong med Sharks nästa säsong.

Honorable mentions:
William Rakell, Rickard Rakell, Mikael Backlund, Alexander Edler, Oscar Klefbom
Senast redigerad av Troett 2019-05-24 kl. 05:23.
2019-05-24, 05:19
Medlem
Carrocks avatar
Loui Eriksson och Kempe i 3mot3, wtf?
2019-05-24, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Loui Eriksson och Kempe i 3mot3, wtf?

Ja, det var en riktig jävla mindfuck.

Såhär hade jag lirat 3v3:
Nylander - Hörnqvist - OEL
E. Pettersson - Bratt - Klingberg
Lindholm - Landeskog - Gustafsson
2019-05-24, 05:42
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
- -

I det stora hela håller jag med dig... Tycker dock att du helt missar att nämna William Karlsson, en fenomenal två-vägs center som levelerar både offensivt och defensivt.

Lundqvist och Loui var de två mest tydliga uttagningarna som var helt fel.
Senast redigerad av -Mystic 2019-05-24 kl. 05:44.
2019-05-24, 06:08
Medlem
Nu kommer det dröja innan svensk landslagshockey är något att vara stolt över igen. Hela turneringen var skit och svenskarna lett av jordaniens ynkligaste coach ter sig rejält bortskämda i de här sammanhangen, av nån jävla anledning.
2019-05-24, 06:37
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamphund
Nu kommer det dröja innan svensk landslagshockey är något att vara stolt över igen. Hela turneringen var skit och svenskarna lett av jordaniens ynkligaste coach ter sig rejält bortskämda i de här sammanhangen, av nån jävla anledning.

Äsch, tror de kommer taggade nästa år pga det här nederlaget. Samtidigt är det bara att gratulera finnarna som fick Sverige helt ur form stora delar av matchen.
Skulle sitta som en smäck om finnarna tar ryssarna och går till final. Just nu tror jag inte att någon finne känner av någon större respekt för det ryska laget.
Kan de få ryssarna att gunga som de fick svenskaran att göra kommer det att jublas här hemma.

Grönborgs coaching lämnade dock en del övrigt att önska. För Tre kronor är det bara att bita ihop och komma igen nästa år.
2019-05-24, 07:30
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamphund
Men det är ju inget nytt. Det går upp och ner..Det är likadant för alla Big-sixnationer. Sen är det ofta rätt olika förutsättningar vid varje VM som kan variera stort.
2019-05-24, 07:35
Medlem
Förstår inte den besvikelse som speglas efter matchen mot Finland. Det var ju absolut inget som talade för en svensk seger ens före matchen. De sk NHL-stjärnorna har inte, med enstaka undantag, övertygat i någon match i VM. Henke L har varit direkt skakig i alla matcher han stått. Att Grönborg nobbas av samtliga NHL-klubbar i sin fortsatta karriär förstår man nu när man sett hans agerande i detta VM. Finland var det klart bästa laget och värdiga segrare. Tre kronor skall nog i stället vara glada att dom slapp förnedras ytterligare en gång av Ryssland, USA eller Kanada.
2019-05-24, 07:37
Medlem
Grönborg är en fjant

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in