2019-05-23, 16:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men ge upp. Du gör en höna av en fjäder. Det är ingen som är kränkt i artikeln.

Men du brukar ljuga och förvanska vad som sägs så det förvånar inte direkt. Det var ju Gillberg för inte så länge sen som också kommenterar i artikeln.
Kan man vrida till det, så varför inte. Alltid retar det nån. Men ibland undrar jag om det inte handlar om rent uppmärksamhetsbehov.
Att en tråd blir lång är förståeligt. Men i Bjärredärendet har allt blivit så förvanskat nu att det är skrämmande. En 1,5 år lång viskningslek.
Citera
2019-05-23, 16:39
Medlem
I framtiden om några år tror jag att vi alla kommer få svar på hur det egentligen stod till i villan i Bjärred. vad som hände, förutom det som släpptes i FUPen. Forskare kommer jobba med och skriva om fallet. Då finns deras rapporter att tillgå för oss alla enligt offentlighetsprincipen. Dessutom kommer det vara till lärdom för framtiden för inblandade yrkesgrupper.

Under tiden står det oss fritt att tänka, tycka, tro och skriva vad vi vill. Det är märkligt att vissa inte verkar anse och inse det. Man vill tysta och chikanera de som inte tycker som en själv. Ynkligt.
Citera
2019-05-23, 16:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Kan man vrida till det, så varför inte. Alltid retar det nån. Men ibland undrar jag om det inte handlar om rent uppmärksamhetsbehov.
Att en tråd blir lång är förståeligt. Men i Bjärredärendet har allt blivit så förvanskat nu att det är skrämmande. En 1,5 år lång viskningslek.
Ja, man har försökt förvränga fallet till i typ fyra huvudförgreningar:

1. Lägg skuld på en ME-lobby, agera för att det är psykosomatiskt.
2. Konspirera att det är mörkläggning och rättsröta - anhöriga och polis döljer nåt.
3. Lägg skulden på Oskar för att fria barnmördaren Hanna.
4. Barnen används som en täckmantel - pseudomoral för att det ska framstå behjärtansvärt.

Jag är inte ett dugg förvånad att Höglund vill göra scoop på Bjärredsbarnen. Bloggen går ju hand i hand med tråden.

De flesta har nog vett att genomskåda dyngan av konspirationer. Bygger man hus på gungfly så kommer det raseras.
Senast redigerad av develi 2019-05-23 kl. 16:49.
Citera
2019-05-23, 16:55
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
I framtiden om några år tror jag att vi alla kommer få svar på hur det egentligen stod till i villan i Bjärred. vad som hände, förutom det som släpptes i FUPen. Forskare kommer jobba med och skriva om fallet. Då finns deras rapporter att tillgå för oss alla enligt offentlighetsprincipen. Dessutom kommer det vara till lärdom för framtiden för inblandade yrkesgrupper.

Under tiden står det oss fritt att tänka, tycka, tro och skriva vad vi vill. Det är märkligt att vissa inte verkar anse och inse det. Man vill tysta och chikanera de som inte tycker som en själv. Ynkligt.
Bjärredfallet är sekretessbelagt. I typ 70 år. Men forskare kan använda det som objektivt mtrl. Kanske. "Nyfikna göre sig icke besvär". Tror du får dö nyfiken i detta fall :-).
Citera
2019-05-23, 16:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Nej - det kommer inte offentliggöras via forskning heller. Du har verkligen ingen koll på de sekretessreglerna heller - har du nånsin sett personer exploateras i forskningsmaterial?
Citera
2019-05-23, 17:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Bjärredfallet är sekretessbelagt. I typ 70 år. Men forskare kan använda det som objektivt mtrl. Kanske. "Nyfikna göre sig icke besvär". Tror du får dö nyfiken i detta fall :-).
De tycks tro att de ska omskrivas som infamous serial killers när det kommer till forskning kring familicide.

Förvisso har Ted Bundy varit med som jämförelse men ... Solglittret såg ju detta som jämförbart.
Citera
2019-05-23, 17:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
De tycks tro att de ska omskrivas som infamous serial killers när det kommer till forskning kring familicide.

Förvisso har Ted Bundy varit med som jämförelse men ... Solglittret såg ju detta som jämförbart.
Han var ju både fängslad, åtalad och dömd till döden. Var det jämförbart? Herregud
Citera
2019-05-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ja, man har försökt förvränga fallet till i typ fyra huvudförgreningar:

1. Lägg skuld på en ME-lobby, agera för att det är psykosomatiskt.
2. Konspirera att det är mörkläggning och rättsröta - anhöriga och polis döljer nåt.
3. Lägg skulden på Oskar för att fria barnmördaren Hanna.
4. Barnen används som en täckmantel - pseudomoral för att det ska framstå behjärtansvärt.

Jag är inte ett dugg förvånad att Höglund vill göra scoop på Bjärredsbarnen. Bloggen går ju hand i hand med tråden.

De flesta har nog vett att genomskåda dyngan av konspirationer. Bygger man hus på gungfly så kommer det raseras.

Du tycker att man ska ta hänsyn till anhöriga. Hur kommer det sig då att du kallar Hanna barnamördare? En allvarlig och ful anklagelse om den nu inte skulle stämma. Själv vet jag inte hur pass involverad hon var och vem som gjorde vad i villan i Bjärred. Men du verkar ju veta mer än oss andra här.

Uppskattar oftast dina länkar men inte dina personliga spekulationer.
Senast redigerad av zilvereko 2019-05-23 kl. 17:17.
Citera
2019-05-23, 17:17
Medlem
Solglittrets avatar
Nej,
Citatet Develi citerar är inte en kommentar från EGW på om det var fel att uppge mordorsaken som påstås stått i brevet, som du hävdar.
Frågan EGW ställer är om det var fel eller rätt att uppge flickornas specifika diagnos.
Det är en helt annan sak.

Enligt polisens presstalesperson Ewa-Gun Westford hade beslutet fattats efter att saken diskuterats ingående på förhand.
– Vi har pratat om detta väldigt länge.
Var det rätt att gå ut med den specifika diagnosen?”

Citat:
Du tuggar om och om och om igen. Spotta ut nån gång. Att du inte ser det omaskat i fu:n är pga att EGW sa efteråt att det kan ha varit fel att nämna att morden skulle varit på grund av barnens ME, trots att det uppenbarligen stått i brevet. Och det skulle undersökas om man brutit mot en lag.

Därför kan man tänka sig att man maskade det. Därför att man inte visste om det var korrekt att låta det stå omaskat. Själva sjukdomen var offentlig, och troligen var det då också därför man lät citat ur journalutdraget hänga med i den fu som vi fick. Man har dock inte skrivit att just den informationen skulle stå omaskad i fu:n.

Du är envis som en åsna. Du borde blivit journalist...

Citat:
Antar det är detta du menar och det är givetvis i förhållande till hur allvarligt man ser på sekretessen.
Det var som sagt likaväl olika reportrar som ställde frågor om anhöriga var informerade om pressträffens innehåll och godkänt med tanke på pågående förundersökningssekretess/nedlagd Fu.

Citat:
Exakt. Tack snälla!
Varsågod Glittret!
Senast redigerad av Solglittret 2019-05-23 kl. 17:53.
Citera
2019-05-23, 17:41
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
ÄR DU BLÅST?
Hon är en barnmördare på identiskt samma sätt som Oskar.

FÖR ATT;

De båda är formellt misstänkta för mord på sina döttrar som resultat av förundersökningen.

De begriper inte. Lika bra att lägga ner. Någon förmildrande omständighet, eller på sannolika skäl, eller några andra rubriceringar kommer inte ske eftersom dessa två, eller barnen, inte kommer kunna kallas som vare sig tilltalade eller vittnen. Men... de begriper inte. Jag upprepar Picassos ord, som jag tyckte var väldigt träffande i tråden när hen citerade Stenmark: "Int lönt och förklar för de som int begrip". För övrigt ett citat som Glittret härmade senare i tråden... Suck. Kom med nåt eget liksom. Jag säger åtminstone att jag är en härmare av Picasso2 här Till skillnad från andra.

Jag har lusläst tråden idag. Har just nu riktig stiltje på jobbet. Men det har varit roande måste jag säga. Det är ett par stycken som inte ändrat sina uppfattningar sedan mitten av februari förra året. Ganska fantastiskt.
Senast redigerad av Flashig78 2019-05-23 kl. 18:22.
Citera
2019-05-23, 17:42
Medlem
develis avatar
Nämen!

Skulle ju leta reda på en artikel åt zilvereko om barnamördarna Hanna och Oskar, men se vad jag sprang på.

Så duktigt gjort att äntligen uppdatera sidan sen den 11 december. Det är ju bara den 23 maj nu.
Häromdan skrev jag till flashig78 om Höglunds fel på bloggen:
Samtidigt kan den felaktiga rubriken nämnas:
"Barnen i Bjärred ströps till döds av sina föräldrar."

Ett barn ströps, det andra kvävdes är korrekt fakta."

Nu är det fixat i allafall. Det är bara att hojta så hjälper jag till med korrekta uppgifter - för så undermålig kvalité ska det inte vara om Bjärredfallet:
Citat:
Barnen i Bjärred ströps/kvävdes till döds av sina föräldrar. Föräldrarna hade planerat morden i flera månader utan att barnen anat något!
Nån som minns om denna slash fanns förut gällande boken?
Citat:
Den 9 januari 2018 hittades en hel familj död i en villa i samhället Bjärred i Skåne. Två minderåriga flickor hade kvävts/strypts av sina föräldrar. Även dessa påträffades döda. Morden i Bjärred blev snabbt ett av den svenska kriminalhistoriens mest spektakulära fall och skapade ett djupt trauma i samhället, inte minst på grund av det gigantiska hemlighetsmakeriet kring fallet.
Tur att den här tråden finns så att såna bedrövliga sakfaktafel kan korrigeras.
Senast redigerad av develi 2019-05-23 kl. 17:52.
Citera
2019-05-23, 17:46
Medlem
develis avatar
Citat:
De begriper inte. Lika bra att lägga ner. Någon förmildrande omständighet, eller på sannolika skäl, eller några andra rubriceringar kommer inte ske efter dessa två, eller barnen, inte kommer kunna kallas som vare sig tilltalade eller vittnen. Men... de begriper inte. Jag upprepar Picassos ord, som jag tyckte var väldigt träffande i tråden när hen citerade Stenmark: "Int lönt och förklar för de som int begrip".
Hahahaha - tror jag ska sända detta till förundersökningsledaren. Han är ju oerhört taskig mot Hannas anhöriga - krimtekniker, NFC, mordutredare, obducenter kan inte sin sak och anser att hon mördat barn.
Svensson verkar ju veta mer än oss andra..
Citat:
Du tycker att man ska ta hänsyn till anhöriga. Hur kommer det sig då att du kallar Hanna barnamördare? En allvarlig och ful anklagelse om den nu inte skulle stämma. Själv vet jag inte hur pass involverad hon var och vem som gjorde vad i villan i Bjärred. Men du verkar ju veta mer än oss andra här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in