2019-05-23, 13:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nu tänkte jag ju inte på att det är skrattretande att Hanna och Oskar trodde det. Utan att Glittret, som påstått sig i 1,5 år för att vara läkare, tror att de hade sömnmedel "motsvarande en flaska vin", när rättsläkarna uttalade att de hade stora doser lugnande, men inte så mycket att de inte kunde agera.

Så nej, tänker jag på H och O, då är det verkligen inte skrattretande. Ber om ursäkt om inlägget var skrivet så klumpigt att det missuppfattades på det viset.

Du är uppenbarligen inte en av de vassare knivarna när det gäller detta.
Stora doser sömnmedel som tillåter en att vara aktiv och agera är inte sådana doser som på något sätt är i närheten av att dö av. O och H har ju inte ens somnat!
Det motsvarar effekten av 1-1½ flaska vin. Något som man inte heller dör av, men där man oftast kan fortsätta agera.
Citera
2019-05-23, 13:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu tänkte jag ju inte på att det är skrattretande att Hanna och Oskar trodde det. Utan att Glittret, som påstått sig i 1,5 år för att vara läkare, tror att de hade sömnmedel "motsvarande en flaska vin", när rättsläkarna uttalade att de hade stora doser lugnande, men inte så mycket att de inte kunde agera.

Så nej, tänker jag på H och O, då är det verkligen inte skrattretande. Ber om ursäkt om inlägget var skrivet så klumpigt att det missuppfattades på det viset.
Jag ifrågasätter för att det finns en viss nonchalans när intoxer diskuteras och det var rent generellt vid suicidförsök.
Vad folk sen inte tycks begripa är att det handlar inte enbart om hur potent ett läkemedel är. Det finns risk för andningsuppehåll via t.ex. aspiration likaväl även om det är simpla sömntabletter eller lugnande. Förutom riskerna att lyckas framöver om folk fortsätter må dåligt. Det ses en ökning bland unga kvinnor att välja mer våldsamma metoder som män, det vore intressant att se en studie om det föregås av su-försök med intoxikation. För att komma så långt så mår de nämligen för djävligt dåligt och det är förenat med skam efteråt.
Däremot håller jag med dig att jämföra med en flaska vin är rent patetiskt.
Hur som haver tror jag att det kan ha varit tänkt su-försök men jag undrar snarare om dålig organisation på tablettfronten beror på ett hastigt beslut. Jag har tidigare nämnt att Stilnoct har en mycket kort halveringstid likaväl. Allt verkar som sagt ske den 3:e som ett slags "nu eller aldrig" i mitt tycke. Även om de ältat sen i höstas.
Senast redigerad av develi 2019-05-23 kl. 13:55.
Citera
2019-05-23, 13:49
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Källa på det fetade.
Tyvärr fungerar inte min gamla länk. Och de artiklar jag hittar har i vissa fall blivit redigerade. Men nog borde du komma ihåg vad du läst i ärendet? Det jag skriver stämmer. Det kan jag lova dig. Om jag spekulerar så säger jag det, till skillnad från dig. Detta är defintivt inte någon spekulation.
Citera
2019-05-23, 13:52
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Du är uppenbarligen inte en av de vassare knivarna när det gäller detta.
Stora doser sömnmedel som tillåter en att vara aktiv och agera är inte sådana doser som på något sätt är i närheten av att dö av. O och H har ju inte ens somnat!
Det motsvarar effekten av 1-1½ flaska vin. Något som man inte heller dör av, men där man oftast kan fortsätta agera.
Men det är ju det jag säger... att det är stora doser men hindrar en inte att agera. Inte heller dör man av dom. Och att jämföra med en flaska vin är bara så korkat så du borde ta fram skämskudden. Och jag begriper inte varför jag ens besvarar dina dumheter. Gå ut i solen istället.
Citera
2019-05-23, 14:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Du förstår inte i och med att du väljer att tolka Hanna som MINDRE DELAKTIG. Exakt DET visar att DU inte förstår detta med hur olika psykisk ohälsa kan visa sig. Många som blivit överraskade av vad närstående och andra gjort... han/hon skulle aldrig... visade inga tecken... det är det som är så lömskt OCH svårt att förstå!

Ja psykisk samsjuklighet var nog startskottet på denna tragedi. Men för en del är målet att fria H, helst ska hon ha varit totalt ovetandes.
Citera
2019-05-23, 14:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Tyvärr fungerar inte min gamla länk. Och de artiklar jag hittar har i vissa fall blivit redigerade. Men nog borde du komma ihåg vad du läst i ärendet? Det jag skriver stämmer. Det kan jag lova dig. Om jag spekulerar så säger jag det, till skillnad från dig. Detta är defintivt inte någon spekulation.
Antar det är detta du menar och det är givetvis i förhållande till hur allvarligt man ser på sekretessen.
Det var som sagt likaväl olika reportrar som ställde frågor om anhöriga var informerade om pressträffens innehåll och godkänt med tanke på pågående förundersökningssekretess/nedlagd Fu.
Citat:
Polisen valde dock att gå ut med döttrarnas diagnos, och att ange den som direkt orsak till dådet, under presskonferensen i tisdags. Enligt polisens presstalesperson Ewa-Gun Westford hade beslutet fattats efter att saken diskuterats ingående på förhand.

– Vi har pratat om detta väldigt länge.
Var det rätt att gå ut med den specifika diagnosen?

– Det är något vi tittar på i efterhand. Vi får utreda detta, om det var rätt att gå ut med detta. Vi försöker alltid att utvärdera.
– Vi får titta på hur vi har förberett oss och man får titta på om det finns lagstiftning vi har brutit mot, säger Ewa-Gun Westford.
https://www.expressen.se/kvallsposten/obesvarade-fragor-efter-morden-i-bjarred/
Citera
2019-05-23, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Antar det är detta du menar och det är givetvis i förhållande till hur allvarligt man ser på sekretessen.
Det var som sagt likaväl olika reportrar som ställde frågor om anhöriga var informerade om pressträffens innehåll och godkänt med tanke på pågående förundersökningssekretess/nedlagd Fu.

Vilken artikel... Här dödas två flickebarn pga ME och sedan känner sig ME-sjuka kränkta över hur ME har beskrivits. Ofattbart!
Citera
2019-05-23, 14:52
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vilken artikel... Här dödas två flickebarn pga ME och sedan känner sig ME-sjuka kränkta över hur ME har beskrivits. Ofattbart!
Men... du förstod inte innebörden i artikeln. Läs igen.
Citera
2019-05-23, 14:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Kränkta? Hur fan läser du? Ser du spöken också?
Det är en kommentar om att polis slarvat med ordval. Och? Dess innan säger samma person:
"– Vilken tragedi, vilken förfärlig tragedi. Och vilken oerhört svår situation familjen måste ha befunnit sig i.
Det var första tanken, säger Kerstin Heiling, ordförande i Riksförbundet för ME-patienter. "

Camilla Gillberg;
"– Rent instinktivt reagerar jag med att fråga mig hur det är möjligt. Visst är det tufft med sjukdomen och att inte bli trodd, men samtidigt finns det inte på kartan att det skulle vara ett alternativ, trots att man lever med ME i familjen. Det existerar inte och det hör jag också från de föräldrar till barn med ME som jag har kontakt med."

Professor Anders Rosén diskuterar att det är dåligt med insatser vid ME jämfört med andra sjukdomar.
Citat:
Jag är inte förvånad över hur det svävar åt alla håll med spekulationerna om uppgifter tolkas så där.
Citera
2019-05-23, 15:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Den som har gått bärsärk i familjen och mördat en efter en har troligen använt samma grepp och metod mot varje offer.
Uppenbart inte. Då det är vitt skilda metoder på barnen.
Hur som haver glömde jag bort att fråga:
Har du bytt din alunkrossande hammare mot missans bärsärkagång som hon påstod ska presenteras till hösten?

Snacka om att ha dåligt på fötterna..
Citera
2019-05-23, 15:25
Medlem
Citat:

Naturligtvis gjorde jag det. Skulle det finnas förmildrande omständigheter, skulle någon kunnat förstå morden bättre, om sjukdomen beskrivits annorlunda? Det är inte polisens uttalande om ME i sig som de upprörs över utan att den inte beskrivs bättre. Hela tiden så har flickornas diagnoser stulit fokus från dem. Att journalister skriver om sånt här är ren lathet.

Kerstin Heiling är förbundsordförande för Riksförbundet för ME-patienter. Hon vänder sig först och främst mot polisens beskrivning av ME som ”kronisk trötthet”.
– Den är missvisande. Kroniskt trött kan man vara efter en genomgången cancer eller en stroke. Men ME har utmattning som ett av flera symptom.
Hon menar att polisen uttryckte sig slarvigt.

– De hade behövt komplettera med fakta om vad ME är. Som det blev nu så blev det fel.
Citera
2019-05-23, 15:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Naturligtvis gjorde jag det. Skulle det finnas förmildrande omständigheter, skulle någon kunnat förstå morden bättre, om sjukdomen beskrivits annorlunda? Det är inte polisens uttalande om ME i sig som de upprörs över utan att den inte beskrivs bättre. Hela tiden så har flickornas diagnoser stulit fokus från dem. Att journalister skriver om sånt här är ren lathet
Men ge upp. Du gör en höna av en fjäder. Det är ingen som är kränkt i artikeln.

Men du brukar ljuga och förvanska vad som sägs så det förvånar inte direkt. Det var ju Gillberg för inte så länge sen som också kommenterar i artikeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in