Flashback bygger pepparkakshus!
2019-05-23, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Du kanske borde gå ut i världen lite. Kina kör väldigt mycket elbilar. Alla tag i bilar är i princip elbilar. Indien är påväg åt samma håll

I Peking kan du endast köpa elbilar. Många köpte Tesla men under vintern var det många Tesla som hade stannat. Batteriet kunde helt plötsligt dö, speciellt i kallt väder.

Nu väljer många Kineser andra märken. BYD SUV är populär.
Citera
2019-05-23, 07:45
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Man snabbladdar inte till vardags utan man laddar med låg effekt under natten när belastningen på elnätet ändå är låg.
Jasså man snabbladdar inte till vardags? Du har tillförlitliga fakta som säger att detta inte förekommer i nämnvärd utsträckning?
Och om 50% av Sveriges bilpark ska lågeffektladdas nattetid så klarar vårt elnät detta utan enorma investeringar?
Jag tvivlar starkt på det.
Citera
2019-05-23, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
En sak glömmer du att ta upp i din ohämmade hyllning av batteribilen.
När en enda batteribil som ska snabbladdas behöver tillgång till 400V 3-fas som är säkrad till närmare 125A, vad kommer behövas om låt säga 50% av Sveriges bilpark ska bli batteridriven? Det kommer krävas en gargantuansk utbyggnad av elnätet endast för detta ändamål och vem kommer få betala kalaset? Inte fan kommer notan lämnas till batteribilsägarna. Även hederliga människor som inte vill stödja den smutsiga litium och koboltindustrin kommer få ta notan via sin nätavgift.

Elnätet byggs ut hela tiden, egentligen har det varit "brist" i alla tider. Införande med dina siffror "50%" så är ett realistiskt mål kanske 2040-2050? Det som sväljer mest idag är nyproduktionen av bostäder, inte elbilar. Elnätet är inte statiskt, kapaciteten ökar hela tiden.

Hederliga människor skiter i vilket, man köper det som är billigast och bäst. När bränslepriserna närmar sig 25-30kr/l och en vanlig tankning kostar över 2000kr och en fulladdat elbilsbatteri knappt 100kr så kommer vi se lite andra åsikter. Visst, det blir sannolikt en km-skatt på elbilar på kanske ytterligare 50% av elkostnaden... Men desto mer skatt på fossilbränsle i samma skattereform.

Nästan helt omöjligt att veta vad som händer i framtiden, väldigt svårt att förutse teknologi och inte minst användande. Det jag tror alla på FB kan vara rörande överens om är att bränslepriserna kommer att stiga rejält, 20kr/l är garanterat spräckt runt 2022. 2030 så är vi närmare 30kr/l. Regeringen gick ju t.o.m på val (MP, rödgröna) att priserna måste upp rejält och folk röstar på S-MP.
Citera
2019-05-23, 08:05
Medlem
xertions avatar
Citat:
När en enda batteribil som ska snabbladdas behöver tillgång till 400V 3-fas som är säkrad till närmare 125A, vad kommer behövas om låt säga 50% av Sveriges bilpark ska bli batteridriven? Det kommer krävas en gargantuansk utbyggnad av elnätet endast för detta ändamål och vem kommer få betala kalaset? Inte fan kommer notan lämnas till batteribilsägarna. Även hederliga människor som inte vill stödja den smutsiga litium och koboltindustrin kommer få ta notan via sin nätavgift.

Tesla köpte upp Maxwell tidigare denna månad vilket ger dom tekniken och patenten till att skapa koboltfria batterier. Så kallade ”dry battery electrodes”.
Citera
2019-05-23, 08:13
Medlem
Apexpredators avatar
Citat:

Jämför du den kostnaden per person kontra oljeindustrin så sitter jag hellre i händerna på elbolagen än oljeindustrin. Jag ser praktiskt på det hela, kommer elbilspriserna med vettiga bilmärken ner på mer rimliga priser så ”tankar” jag hellre 45mil elbil för 100 kr än för 400 med bensin. OBS ta inte prisexemplet som någon exakt uträkning men en ungefärlig höftning som det ser ut idag i stadstrafik. Som vanligt blir det folks privatekonomi som avgör det här inte landets skeva politik.
Citera
2019-05-23, 09:14
Medlem
Citat:
Jasså man snabbladdar inte till vardags? Du har tillförlitliga fakta som säger att detta inte förekommer i nämnvärd utsträckning?
Och om 50% av Sveriges bilpark ska lågeffektladdas nattetid så klarar vårt elnät detta utan enorma investeringar?
Jag har kört elbil i sex år, snabbladdar gör man på långresor. I mitt fall några gånger per år.

Ja, elnätet klarar det. Det räcker att ladda med 10 eller 16A enfas.
Citera
2019-05-23, 09:31
Medlem
Citat:

Det kommer laddas en del på natten. Men hela elnätet kommer behöva byggas om så byggarbetare inte behöver slarva runt.
Citera
2019-05-23, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Elnätet byggs ut hela tiden, egentligen har det varit "brist" i alla tider. Införande med dina siffror "50%" så är ett realistiskt mål kanske 2040-2050? Det som sväljer mest idag är nyproduktionen av bostäder, inte elbilar. Elnätet är inte statiskt, kapaciteten ökar hela tiden.

Hederliga människor skiter i vilket, man köper det som är billigast och bäst. När bränslepriserna närmar sig 25-30kr/l och en vanlig tankning kostar över 2000kr och en fulladdat elbilsbatteri knappt 100kr så kommer vi se lite andra åsikter. Visst, det blir sannolikt en km-skatt på elbilar på kanske ytterligare 50% av elkostnaden... Men desto mer skatt på fossilbränsle i samma skattereform.

Nästan helt omöjligt att veta vad som händer i framtiden, väldigt svårt att förutse teknologi och inte minst användande. Det jag tror alla på FB kan vara rörande överens om är att bränslepriserna kommer att stiga rejält, 20kr/l är garanterat spräckt runt 2022. 2030 så är vi närmare 30kr/l. Regeringen gick ju t.o.m på val (MP, rödgröna) att priserna måste upp rejält och folk röstar på S-MP.

Problematiken ligger i hur med hur mycket energiskatten kommer öka samt hur man gör med km-skatten. Staten vill få in sina pengar någonstans. Över 60% av bränslekostnaderna är idag skatt, alltså betalar jag vid pump över 10kr per liter enbart till staten. Ska detta kompenseras i form av km-skatt kommer det bli dyrt. Det är heller ingen kostnad du kommer påverka själv genom att välja en energisnål bil eller körsätt.

Att fortsätta höja skatten på fossilbränslen i framtiden om merparten kör på el är helt helt meninglöst. Bättre för staten att beskatta den stora massan.

I slutändan tror jag att det i framtiden inte kommer vara billigare att köra på elbil än vad det är med fossilbil idag. Staten vet att folk är beredda att betala det som det kostar idag, varför skulle de då sänka priserna?
Citera
2019-05-23, 09:56
Medlem
Spännande att se vad som kommer hända i framtiden med Tesla. Har själv aldrig gillat märket som sådant då jag anser att de bygger undermåliga bilar som inte tillfredsställer mina behov gällande bekvämlighet.

Anser heller inte att batteritekniken som den ser ut idag varken är hållbar eller uppfyller de krav jag ställer på räckvidd.

Samtidigt hade jag tyckt det varit trist om det slutade med konkurs. De har rört om i grytan i hela fordonsindustri vilket sker väldigt sällan.
Citera
2019-05-23, 10:02
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apexpredator
Jag ser praktiskt på det hela, kommer elbilspriserna med vettiga bilmärken ner på mer rimliga priser så ”tankar” jag hellre 45mil elbil för 100 kr än för 400 med bensin.
Men då gäller det ju att priserna även kommer ner. Dock får sägas att jag jämförde Outlander PHEV och eUP! med standardmodellerna utan eldrift och trots att de kostade mer att köpa in så hade de bägge två behållit extrakostnaden som begagnade, i.e. en eUP kostade 100 000 kr till att köpa ny, men såldes även för 100 000 kronor extra begagnad. Och samma sak på Outlander PHEV. Så de som köpte dessa bilar har i praktiken sett samma värdeminskning som de som köpte bilar med förbränningsmotor men de har sparat omkring 50 000 kr i drivmedelskostnad.
Citera
2019-05-23, 10:24
Medlem
Sextiopluss avatar
De måste börja bygga bilar i ett låglöneland.
Thailand, Slovenien och Mexico t. ex.
Tyvärr är det så.
De gör uppenbarligen bra bilar men dollar är dyrt.
Citera
2019-05-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
De måste börja bygga bilar i ett låglöneland.
Thailand, Slovenien och Mexico t. ex.
Tyvärr är det så.
De gör uppenbarligen bra bilar men dollar är dyrt.
Fast nu är det robotiseringen Tesla har haft problem med och konstruktionen av karossen.
På vilket sätt blir de mindre om du bygger bilen i ett lågkostnadsland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in