2019-05-22, 20:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Frågan är väl om Hanna verkligen var mer förtegen om familjelivet, eller om det är hennes före detta arbetskamrater och chef som är tystlåtna. Hanna kan ju mycket väl ha anförtrott sig åt de kollegor som hon stod närmast - men dessa personer kan ha valt att inte föra någonting vidare.
Nice try att försöka omformulera. Men det står klart och tydligt att Hanna är mer sluten än Oskar när det kommer till de sjuka barnen.

Vad det beträffar chefen som får förfrågan om det fanns varningstecken:

Om det inte fanns några vore det betydligt mer rimligt att säga det rätt ut. Anhöriga lär inte ta illa vid sig.
Varför går det bra att beskriva allt annat? Vilken superperson hon var? Duktig medarbetare? Såå hjälpsam.

Det är mer än självklart att det finns nåt som inte levereras fritt i media.
Jag tror således att hon började visa tecken på just nedstämdhet som föregår suicid. Introvert. Sänkta axlar. Jobbar fram till jul men är inte i kanonskick.
Samma vemod som ses i brevet? Livet har ingen egentlig mening.
Senast redigerad av develi 2019-05-22 kl. 20:28.
Citera
2019-05-22, 20:32
Medlem
Flashig78s avatar
Jag har en känsla av att det som media förmedlat angående arbetskamraternas interaktion med Hanna, är lite annorlunda än vad som kommit fram i polisförhör. Många vill inte prata med media. Och när de säger något säger de så lite som möjligt för att inte lämna ut människor för mycket. Det blir annat när polisen pratar med dom, då känner de troligen att sanningen är bäst - och i ett sånt här läge, med en utraderad familj, så finns det ingen anledning att dölja något. Media får en bild av det hela, och polisen en annan. Spekulation naturligtvis - men det ligger kanske lite sanning i det.
Citera
2019-05-22, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag har en känsla av att det som media förmedlat angående arbetskamraternas interaktion med Hanna, är lite annorlunda än vad som kommit fram i polisförhör. Många vill inte prata med media. Och när de säger något säger de så lite som möjligt för att inte lämna ut människor för mycket. Det blir annat när polisen pratar med dom, då känner de troligen att sanningen är bäst - och i ett sånt här läge, med en utraderad familj, så finns det ingen anledning att dölja något. Media får en bild av det hela, och polisen en annan. Spekulation naturligtvis - men det ligger kanske lite sanning i det.
Självklart. Finns väl ingen som ens betvivlar detta?
Samtidigt finns det budskap - hon pratar inte med kollegorna på samma sätt som Oskar.
Det finns troligen varningssignaler likaväl - eftersom chefen inte vill beskriva det av respekt för anhöriga.
Det vore en enkel sak att dementera i annat fall eller beskriva såsom Oskar beskrivs.
Citera
2019-05-22, 20:41
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Självklart. Finns väl ingen som ens betvivlar detta?
Samtidigt finns det budskap - hon pratar inte med kollegorna på samma sätt som Oskar.
Det finns troligen varningssignaler likaväl - eftersom chefen inte vill beskriva det av respekt för anhöriga.
Det var det jag menade. Att Oskars arbetskamrater var mer öppna med hur Oskar var än vad Hannas arbetskamrater var. Hannas arbetskompisar kanske helt enkelt höll käften - och öppnade sig för polisen enbart. Kanske man inte skall ta så hårt på vad media sagt. Vi vet ju hur journalister kan vrida, vända och fabulera....
Citera
2019-05-22, 20:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Det var det jag menade. Att Oskars arbetskamrater var mer öppna med hur Oskar var än vad Hannas arbetskamrater var. Hannas arbetskompisar kanske helt enkelt höll käften - och öppnade sig för polisen enbart. Kanske man inte skall ta så hårt på vad media sagt. Vi vet ju hur journalister kan vrida, vända och fabulera....
De vill givetvis inte förmedla detta i media.
De har sett nåt varningstecken - annars vore det en rak dementi att så inte är fallet.
Hon är mer försluten gällande de sjuka barnen och pratar inte om dem.

Jag härrör till den sucicidala stegen som finns och som påvisar skillnader vart människor befinner sig i processen. Det är skillnader via hur en depressiv, suicidal människa beter sig.
Därav tror jag Hanna var steget före och har väckt frågan.
Han visar upp en annat beteende.
Citera
2019-05-22, 21:00
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
De vill givetvis inte förmedla detta i media.
De har sett nåt varningstecken - annars vore det en rak dementi att så inte är fallet.
Hon är mer försluten gällande de sjuka barnen och pratar inte om dem.

Jag härrör till den sucicidala stegen som finns och som påvisar skillnader vart människor befinner sig i processen. Det är skillnader via hur en depressiv, suicidal människa beter sig.
Därav tror jag Hanna var steget före och har väckt frågan.
Han visar upp en annat beteende.
Jag kan tänka mig att en kvinna är känsligare än män när det gäller barnen, rent generellt. Vi har burit på dom, ammat dom. I gemen så har vi det största ansvaret, och kanske t o m det största känslomässiga ansvaret, för barnen. Jag vet inte alls naturligtvis hur det var i Oskars och Hannas fall. Men logiskt sett så har du en stark poäng att Hanna var drivande.
Citera
2019-05-22, 21:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att en kvinna är känsligare än män när det gäller barnen, rent generellt. Vi har burit på dom, ammat dom. I gemen så har vi det största ansvaret, och kanske t o m det största känslomässiga ansvaret, för barnen. Jag vet inte alls naturligtvis hur det var i Oskars och Hannas fall. Men logiskt sett så har du en stark poäng att Hanna var drivande.
Jag ser henne inte som drivande överhuvudtaget. Jag ser henne som den som faller först - via stark bindning, oro, ångest och emotioner. Att hon inte står ut.
Hade hon agerat ut ensam som suicidal hade det mycket troligt rört sig om Extended Self då det är vanligt vid filicide.
Jag tror det inleds med självmordstankar innan barnen inkluderas. I klass med de avskedsbrev jag citerade häromdan.
Citera
2019-05-22, 21:18
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag ser henne inte som drivande överhuvudtaget. Jag ser henne som den som faller först - via stark bindning, oro, ångest och emotioner. Att hon inte står ut.
Hade hon agerat ut ensam som suicidal hade det mycket troligt rört sig om Extended Self då det är vanligt vid filicide.
Jag tror det inleds med självmordstankar innan barnen inkluderas. I klass med de avskedsbrev jag citerade häromdan.
Mycket plausibelt. Men var fan kommer Oskar in då? Att han inte pallade att leva utan Hanna när han fick veta hur starkt hon önskade livet ur sig? Och ingen av dom ville lämna barnen behind? Som de självmordsbrev du citerade.
Citera
2019-05-22, 21:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Mycket plausibelt. Men var fan kommer Oskar in då? Att han inte pallade att leva utan Hanna när han fick veta hur starkt hon önskade livet ur sig? Och ingen av dom ville lämna barnen behind? Som de självmordsbrev du citerade.
För det första lär nån part ha väckt tanken. Det tror jag som sagt är Hanna som suicidal; att inte orka mer. Jag tror att det beror på M:s diagnos. Livet har ingen egentlig mening. Längre.

Om de vore så förfärligt överens sen tidig höst så hade barnen varit döda för länge sen - snarare än att allt sker runt den 3 januari.
Via hans beteende kan man se en ambivalens under hösten. Detta kan vara "peaks" som man talar om i en självmordsprocess - personen vacklar även om det är relativt målmedvetet.
Framförhållning - säger det är jobbigt. Framförhållning - sorg i ögonen. Framförhållning - smärta över hemsituation.
Den här är troligen inte lika långt fframme som en som tystnat och dragit sig in i sig själv.

Ja, jag tror att det startar med en självmordsbenägen part och att de enas över tid. I grunden finns oavsett barnens sjukdomssituation som tärt på alla till djup kris. Pseudoaltruismen har de som gemensam komponent, överfokus på barnen. Barnen lider, föräldrarna lider. Tystnar musiken?
”Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening.”
Citera
2019-05-22, 21:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nice try att försöka omformulera. Men det står klart och tydligt att Hanna är mer sluten än Oskar när det kommer till de sjuka barnen.
Det ser inte så ut: Hon ansluter sig till en grupp på fb där hon kan inhämta info och ta del av andra familjers erfarenheter, hon gillar G-kliniken (så att alla på fb kan ta del av detta); hon kan sägas vilja inhämta kunskap, hon åker till Sthlm tillsammans med M för att hälsa på en väninna som också har barn, hon skjutsar M till pianolektioner, hon yrkesarbetar och är omtyckt och uppskattad av sina chefer och kollegor.

Du har ingen täckning för att hon är "sluten"; däremot verkar hon enl. Missan innerst inne ha känt på sig att det var något knäppt med kroniskt trötthetssyndrom.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Och ännu mera knäppt var det ju att fyra månader efter "beslutet" inte få i sig tillräckligt med sömnmedel.
Citera
2019-05-22, 22:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Jag tror det inleds med självmordstankar innan barnen inkluderas. I klass med de avskedsbrev jag citerade häromdan.
Men de hade väl inte HB skrivit..? - Och det skelett till förklaringsbrev vi ser i FUP härrör knappast från henne; ej heller testamentet - eller momssagan.

Du kokar soppa på en spik.
Citera
2019-05-22, 22:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det ser inte så ut: Hon ansluter sig till en grupp på fb där hon kan inhämta info och ta del av andra familjers erfarenheter, hon gillar G-kliniken (så att alla på fb kan ta del av detta); hon kan sägas vilja inhämta kunskap, hon åker till Sthlm tillsammans med M för att hälsa på en väninna som också har barn, hon skjutsar M till pianolektioner, hon yrkesarbetar och är omtyckt och uppskattad av sina chefer och kollegor.

Du har ingen täckning för att hon är "sluten"; däremot verkar hon enl. Missan innerst inne ha känt på sig att det var något knäppt med kroniskt trötthetssyndrom.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Och ännu mera knäppt var det ju att fyra månader efter "beslutet" inte få i sig tillräckligt med sömnmedel.
Det ÄR inte så konstigt. Läkarna är oerhört restriktiva med både sömnmedelsutskrivande samt narkotiska preparat. Det beror på vilken läkare man får. De skriver ut 20 tabletter. Typ. Därefter får man under nån månad skriva en sömndagbok om inte sömnen fungerar. Så att samla ihop 60-70 sömntabletter, vilket kan vara vad som krävs, är inte lätt. Och det är per person. Lite mindre naturligtvis för barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in