Citat:
Jag har inte framfört ett enda argument som går ut på att man får döda personer som saknar anhöriga.
Däremot så angav jag några skäl till att inte ugglan-i-skuggan inte skulle döda Spongen, eftersom han inte kunde räkna ut det själv, som t ex att Spongen nog inte ville bli dödad i sömnen, att hans anhöriga, vänner och arbetsgivare skulle sakna honomoch att det skulle medföra kostnader för samhället.
Det var alltså argument mot att döda Spongen inte för abort.
Däremot så angav jag några skäl till att inte ugglan-i-skuggan inte skulle döda Spongen, eftersom han inte kunde räkna ut det själv, som t ex att Spongen nog inte ville bli dödad i sömnen, att hans anhöriga, vänner och arbetsgivare skulle sakna honomoch att det skulle medföra kostnader för samhället.
Det var alltså argument mot att döda Spongen inte för abort.
Du och övriga abortförespråkare har i tråden omnämnt en rad egenskaper som ni anser kvalifikativa för huruvida man skall ha en rätt att inte dödas, däribland anhöriga, medvetande, tänkande och minnen. Ingen av dessa egenskaper är dock kriterier för mänskligt liv, vilket föranleder den logiska följdfrågan, huruvida ni kan leda i bevis att egenskaper såsom medvetande och minnen har något objektivt, inneboende egenvärde som är överordnat liv. Och med "leda i bevis" menar jag att ni epistemologiskt kan demonstrera att så är fallet utan att åberopa en Guds-liknande auktoritet.
Vidare så har du gjort gällande att kroppslig autonomi kan användas som ett argument för att få döda sitt barn, då barnet inkräktar på mammans kroppsliga autonomi (vare sig uppsåtligt eller inte). Om så är fallet så har föräldrar rimligen inget ansvar att mata sina nyfödda barn eller överhuvudtaget hålla dem vid liv. Inkräktar vårdnadshavarförpliktelser på den kroppsliga autonomin? Är du en anarkokapitalist i allmänhet eller bara när det kommer till mord på bebisar?