Citat:
Ursprungligen postat av
helofin
Det är dom inte alls det om de bedömer att det inte kan leda till åtal. Det är tonvis med polisanmälan som läggs ner innan det beslutas gå till en förundersökning. Majoriteten av polisanmälningar startar man aldrig en förundersökning på.
Du kan noll om detta så uttala dig inte så korkat utan att ha läst på.
Får man rekommendera att du tar en titt i rättegångsbalken innan du uttalar dig?
Mer specifikt 23 kap § 1 st. 1
Citat:
Förundersökning skall inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats.
Undantagen stipuleras i st. 2 m. 1
Citat:
Förundersökning behöver dock inte inledas, om det är uppenbart att brottet inte går att utreda.
Det där med att kasta sten i glashus finns det ett fint ordspråk om.
Tillägg: Med risk att du har lite mindre juridisk skolning än mig (vilket ter sig sannolikt) kanske detta behöver förklaras något mer ingående. RB 23:1 st. 1 stipulerar en åklagares skyldighet att inleda förundersökning, detta framgår tydligt av
skall. Det är alltså inte upp till åklagaren att göra den bedömningen, anledningen till detta är att det skulle ge åklagaren oproporionerlig makt i förhållande till rättsväsendet i övrigt. Undantagen i st. 2 (se även m. 2 om du vill men den är inte relevant i vårt fall) gäller då bevisläget är så värdelöst att det helt enkelt inte går att utreda. Exempelvis: Min mobil är stulen men jag vet inte när eller var den försvann. I detta fall finns det gott om bevis då erkännande skett offentligt samt ljudupptagningar från nära i tiden då detta skedde.
Frågor?