2019-05-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Finns GAIS:are överallt. Många av dem rätt åldersstigna dock... En fråga. När jag växte upp drogs jag med på Varbergs GIF av släktingar. Har en minnesbild av att det var den mer framgångsrika klubben under åttiotalet. Spelar minnet mig ett spratt? Eller brukade klubbarna rent av ligga i samma serie?

Lite kul ändå med Varbergs framfart även om jag så klart gärna hade sett en annan grönsvart förening i topp. Imponerande, minst sagt och det känns uppfriskande att en harvande klubb kan få till det med begränsade resurser.
GIF minnet stämmer. GIF och BoIS är historiskt sett rivaler men det har svalnat med tanke på att BoIS sprungit ifrån dem.
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Spelar Varberg på plast?
Gräs.
Citera
2019-05-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Finns GAIS:are överallt. Många av dem rätt åldersstigna dock... En fråga. När jag växte upp drogs jag med på Varbergs GIF av släktingar. Har en minnesbild av att det var den mer framgångsrika klubben under åttiotalet. Spelar minnet mig ett spratt? Eller brukade klubbarna rent av ligga i samma serie?

Lite kul ändå med Varbergs framfart även om jag så klart gärna hade sett en annan grönsvart förening i topp. Imponerande, minst sagt och det känns uppfriskande att en harvande klubb kan få till det med begränsade resurser.

Är inte insatt men ja, visst har klubbarna varit rivaler länge och måste även ha spelat i samma serie. GIF har legat i tvåan och vänt, spelar nu i trean vill jag tro. BoIS hade ett par guldår innan Superettan. Vann division 2, året efter det division 1 vilket gav Superettan där man sedan stannade kvar. Tyvärr inte samma utveckling för GIF. Närmast Superettan var Tvååker förra året när man kom i toppen i division 1, hade varit kul med ett riktigt Varbergsderby.

Citat:
Spelar Varberg på plast?

Nepp, Varberg spelar på naturgräs. Jag vill inte skryta på något sätt men jag vill påstå att det är en av de finaste fotbollsplanerna i Sverige. Planskötarna behandlar planen som en bebis samtidigt som den måste må bra av klimatet här. Fantastisk matta! Helt klart gör den Påskbergsvallen värd att besöka.

EDIT:
Sablars vad snabb du var znorlax, hann publicera innan jag såg ditt svar. Nåväl hellre ett svar för mycket än ett för lite
Senast redigerad av Vastkust11 2019-05-20 kl. 23:00.
Citera
2019-05-20, 22:53
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastkust11
Är inte insatt men ja, visst har klubbarna varit rivaler länge och måste även ha spelat i samma serie. GIF har legat i tvåan och vänt, spelar nu i trean vill jag tro. BoIS hade ett par guldår innan Superettan. Vann Div 2, året efter det Div 1 vilket gav Superettan.

Nepp, Varberg spelar på naturgräs. Jag vill inte skryta på något sätt men jag vill påstå att det är en av de finaste fotbollsplanerna i Sverige. Planskötarna behandlar planen som en bebis samtidigt som den måste må bra av klimatet här. Fantastisk matta! Helt klart gör den Påskbergsvallen värd att besöka.

Härligt då ska man hålla på Varberg fortsatt då. (Denna säsongen) lillebror HBK sviker som oväntat. Synd.
Citera
2019-05-20, 22:58
Medlem
Citat:
Härligt då ska man hålla på Varberg fortsatt då. (Denna säsongen) lillebror HBK sviker som oväntat. Synd.

Ja, lite så är det väl

Det är synd att Halmstad går dåligt. Kul att det går dåligt för Dusan men tråkigt för Halmstad. Hade gärna gått upp till Allsvenskan tillsammans med Halmstad samtidigt som Falkenberg hade stannat kvar i AS. Förhoppningsvis får vi se alla tre i högstaserien nåt år.
Citera
2019-05-20, 23:01
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastkust11
Ja, lite så är det väl

Det är synd att Halmstad går dåligt. Kul att det går dåligt för Dusan men tråkigt för Halmstad. Hade gärna gått upp till Allsvenskan tillsammans med Halmstad samtidigt som Falkenberg hade stannat kvar i AS. Förhoppningsvis får vi se alla tre i högstaserien nåt år.

Saknar bila till Örjans Vall med brushan men kanske blir Varberg nu istället då. Man håller tummarna.
Citera
2019-05-20, 23:29
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Spelar Varberg på plast?
Gräs såklart. Med tanke på det geografiska läget vore det en skandal annars. Halland är Sveriges varmaste landskap ihop med Skåne året runt.
Senast redigerad av Steff83 2019-05-20 kl. 23:34.
Citera
2019-05-20, 23:38
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Det är klart. Historiskt sätt så har ni ju inga direkta framgångar så många varbergare håller ju såklart på Göteborgslag också. Frågan är hur redo ni skulle vara för Allsvenskan? Eller ja, redo är ni ju definitivt inte men hur långt ifrån? Ert hemmasnitt har i alla fall gått framåt en del. Hoppas att ni snart kan få igång lite engagemang även på bortaplan. Falkenberg har ju tagit en del kliv framåt senaste 5-10 åren på supportersidan så varför skulle inte Varberg kunna det egentligen? Är väl en större stad tom.

Som organisation är Varberg ljusår ifrån Allsvenskan . Föreningen har sköts dåligt sedan raketuppflyttningen från div.2. Två seriesegrar på två år och helt plötsligt var man ett elitlag 2012. Det blev växtvärk med fel folk på fel plats. Nu sköts klubben ordentligt igen. Det såg bäcksvart ut förra säsongen - men där fanns några eldsjälar och såklart en del företag som såg till att klubben överlevde. I min värld är ett avancemang till AS (i nuläget) katastrofalt. För det kommer man inte lösa. Varberg behöver 3-4 år till som ett etablerat "bra" lag i Superettan innan det steget. Den lokala förankringen måste sätta sig igen. Varbergarna har tagit lite avstånd från BoIS då det sköts dåligt.

Jämför man med exempelvis Falkenberg (som organisation) så har dem fått ordning på grejerna. Hoppas Varberg kan göra en liknande resa.

Snittlönen i spelartruppen har jag hört är på 12 500. Jag tror där finns två heltidsanställda totalt (där inkluderas tränare/sportchef Joakim Persson). Man håller alltså just nu på att promenera hem Superettan på extremt små medel. Nästan skrattretande när man tänker på vilka anrika klubbar som finns i Superettan.
Citera
2019-05-21, 07:23
Medlem
kostymnisses avatar
Varberg får gärna gå upp, Mjällby likaså.
Sedan beror det på vilket lag som hamnar på kvalplatsen från allsvenskan, men det viktigaste är att två plast-lag åker ur och två lag med fotbollsplan går upp. Hamnar ytterligare ett plastlag från allsvenskan på kval och ett med plan från superettan på kvalplats ska givetvis superettan-gänget gå upp.

Varberg och Mjällby är goa resor dessutom.

Skicka upp Degerfors via kval med, sedan hoppas man Falkenberg klarar sig kvar i allsvenskan på nåt plastlags bekostnad.
Citera
2019-05-21, 20:44
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Varberg får gärna gå upp, Mjällby likaså.
Sedan beror det på vilket lag som hamnar på kvalplatsen från allsvenskan, men det viktigaste är att två plast-lag åker ur och två lag med fotbollsplan går upp. Hamnar ytterligare ett plastlag från allsvenskan på kval och ett med plan från superettan på kvalplats ska givetvis superettan-gänget gå upp.

Varberg och Mjällby är goa resor dessutom.

Skicka upp Degerfors via kval med, sedan hoppas man Falkenberg klarar sig kvar i allsvenskan på nåt plastlags bekostnad.

Jag var tvungen att kolla lite hur bra Varbergs säsong (hittills) är nu när vi har Varbergsrunket i tråden uppe. Man brukar väl säga att tabellen har "satt sig" efter sisådär en tredjedel av säsongen. Så här kommer lite smarrig statistik för znorlax och Vastkust11.

Superettans 6 senaste segrare efter 9 omgångar:

2013 FFF 20 poäng
(6 vinster 2 oavgjorda, 1 förlust)
14-8 i målskillnad

2014 Hammarby 19 poäng
(6 vinster, 1 oavgjord, 2 förluster)
20-10 i målskillnad

2015 J Södra 20 poäng
(6 vinster, 2 oavgjorda, 1 förlust)
14-8 i målskillnad

2016 Sirius 18 poäng
(5 vinster, 3 oavgjorda, 1 förlust)
19-7 i målskillnad

2017 BP 22 poäng
(7 vinster, 1 oavgjord, 1 förlust)
20-5 i målskillnad

2018 Helsingborg 17 poäng
(5 vinster, 2 oavgjorda, 2 förluster)
15-9 i målskillnad

2019 Varberg 25 poäng
(8 vinster, 1 oavgjord, 0 förluster)
20-5 i målskillnad

Jag kommer ihåg såväl att jag tyckte BP var helt jävla överjävliga 2017. Då har Varberg ändå alltså tagit 3 poäng mer. Sjukt bra. Återstår att se om det håller hela vägen.
Citera
2019-05-21, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaempfer
Jag var tvungen att kolla lite hur bra Varbergs säsong (hittills) är nu när vi har Varbergsrunket i tråden uppe. Man brukar väl säga att tabellen har "satt sig" efter sisådär en tredjedel av säsongen. Så här kommer lite smarrig statistik för znorlax och Vastkust11.

Oj oj OJ! Häftig statistik minst sagt. Mer sånt! Haha. Tycker det som talar för Varberg är att man vunnit på många olika sätt, två matcher har man vänt underläge till seger och ett par matcher har man kontrollerat från start till slut.
Citera
2019-05-22, 13:12
Medlem
Kul när det går bra va?

Avsmak i munnen på de senaste sidornas läsning.
Citera
2019-05-22, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haciendas
Kul när det går bra va?

Avsmak i munnen på de senaste sidornas läsning.

Visst är det kul när det går bra!
Står man på läktaren i flera år, speciellt år av motgång, utan att klaga så tycker jag man får vara glad när det går bra för ens lag. Diggar Västerås som förening så ser ingen anledning för dig att hysa nån avsmak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in