2019-04-10, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odonkor
Såja såja. Nu skall vi inte bli kränkta.
Ni har en stenkastaraura. Ni får väl visa upp något som motbevisar det. Tills dess är ni Landskrona2.
Vi sålde de facto 3ggr fler bortakort än så ni får visa upp hur stark resekulturen är hos er först.
40mil en Fredag och den bortaresan som borde kittla er mest. Blir ni 100?

Nog kastat. Blåser det alltid så jävligt på er arena?

Varför sånt VSK hat? Säkert svårt att vara tredje störst i sin stad och ha sämre premiärsiffra än lilla Västerås men varför klanka ner på andra för det?
Citera
2019-04-10, 12:48
Medlem
odonkors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z-7355608
Varför sånt VSK hat? Säkert svårt att vara tredje störst i sin stad och ha sämre premiärsiffra än lilla Västerås men varför klanka ner på andra för det?

Hat?
Sa bara att Västerås har en stenkastaraura likt Landskrona.
Att vår publiksiffra drogs in i mixen tar jag inget ansvar för.
Vi är väl medvetna om att marginalåskådarna har lämnat oss.
Men vi är 900 i Halmstad så förhoppningsvis kan vi vara iallafall 3k mot publikfriarlaget Frej.
Citera
2019-04-10, 13:27
Medlem
Citat:
Hat?
Sa bara att Västerås har en stenkastaraura likt Landskrona.
Att vår publiksiffra drogs in i mixen tar jag inget ansvar för.
Vi är väl medvetna om att marginalåskådarna har lämnat oss.
Men vi är 900 i Halmstad så förhoppningsvis kan vi vara iallafall 3k mot publikfriarlaget Frej.

Tänkte mest på att du kallade oss "stenkastande primater" och påstår att vi har en stenkastaraura utan att lägga fram några belägg för dessa påståenden.

Och till din andra fråga, Ja det blåser för det mesta här uppe
Citera
2019-04-11, 16:36
Medlem
Tråkigt om Frej Täby ramlar ur, de har en fin förankring i Täby Kyrkby enligt mig. Tycker inte det kryllar av lag i de svensk elitfotboll som har samma historia och lokalförankring direkt. Runt omkring ligger bostadsområden och mitt i allt spelas superettan fotboll. Väldigt häftigt enligt mig.

Nåja, Frej Täby har legat i botten flera säsonger i rad och ingen direkt åtgärdsplan har satts igång för att trycka upp laget till ett stabilt mittengäng. Ekonomin kanske är en stor faktor i det.
Citera
2019-04-11, 17:24
Medlem
odonkors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Tråkigt om Frej Täby ramlar ur, de har en fin förankring i Täby Kyrkby enligt mig. Tycker inte det kryllar av lag i de svensk elitfotboll som har samma historia och lokalförankring direkt. Runt omkring ligger bostadsområden och mitt i allt spelas superettan fotboll. Väldigt häftigt enligt mig.

Nåja, Frej Täby har legat i botten flera säsonger i rad och ingen direkt åtgärdsplan har satts igång för att trycka upp laget till ett stabilt mittengäng. Ekonomin kanske är en stor faktor i det.

Många hade nog bytt ut Frej mot tex, Oddevold, Åtvid eller Landskrona.
Övriga lag, faktiskt alla lag i Superettan kan man säga något om förutom just Frej.
Känslan är att vi är på fest och folk undrar vem som bjöd Frej.

Hur delaktiga är Täbyborna när Frej spelar hemma? På skolgårdarna misstänker jag att det uteslutande är AIK,DIF och HIF som regerar.
Citera
2019-04-11, 18:23
Medlem
Citat:
Såja såja. Nu skall vi inte bli kränkta.
Ni har en stenkastaraura. Ni får väl visa upp något som motbevisar det. Tills dess är ni Landskrona2.
40mil en Fredag och den bortaresan som borde kittla er mest. Blir ni 100?

Härligt sätt att argumentera. Om du är nöjd med din slutsats så får du vara det.

Fredag är fortfarande en vardag med allt var det innebär. Vi har ju förövrigt ingen historik med ÖIS så av matcherna på GU så lockar ju Gais mer(tyvärr en tisdag). Nej du, de matcher som kittlar mest för oss är nog lördagsmatcherna mot Halmstad och Degerfors.
Citera
2019-04-11, 21:16
Medlem
Jaxxxs avatar
Citat:
Övriga lag, faktiskt alla lag i Superettan kan man säga något om förutom just Frej.

Hur delaktiga är Täbyborna när Frej spelar hemma? På skolgårdarna misstänker jag att det uteslutande är AIK,DIF och HIF som regerar.

Instämmer helt, Frej känns som det mest meningslösa laget i Superettan. Byter gärna ut dom!
Citera
2019-04-11, 22:52
Medlem
Citat:

IK Frej? Om jag uppfattar dig rätt så tycker du att det är kul att en kvartersklubb spelar i superettan, och tja, det kanske det är, men det finns mängder med föreningar som Frej runt om i landet, du hittar ju typ minst en "IK Frej" i varje bostadsområde, så på så sätt är dom ju inte direkt speciella, det som i sådana fall gör Frej speciella är deras sportsliga framgång, dvs att dom spelar i Superettan. Det finns en hel del kvartersklubbar som har en mer anrik och framgångsrik fotbollshistoria dock men som nu harvar runt i lägre divisioner.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-04-11 kl. 23:00.
Citera
2019-04-11, 22:54
Medlem
Grittys avatar
Ni kanske vill ha stängda serier istället för att lag som Frej lyckas slå sig in. 🤔

Citat:

Vi hade gärna bytt ut Frej mot Vasalund...🙄
Citera
2019-04-12, 06:37
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:

Oddevold? Betyder ju absolut ingenting förutom de närmsta sörjande. Åtvid har sin historik att falla tillbaka på men är också föga upphetsande. Landskrona hade jag gärna sett i allsvenskan. Frej betyder mer än lagen nu nämner, särskilt nu när vi har inlett samarbete med dem och man kan följa våra talanger på bästa sändningstid.
Citera
2019-04-12, 09:40
Medlem
Citat:

Frej hade 860 åskådare i snitt i Superettan 2018. Fem lag i DAMALLSVENSKAN hade högre snitt. AFC som ingen vill befatta sig med hade dubbelt så höga siffror.

Frej har ingen historia av elitfotboll. Varit i lägre divisioner tidigare. BP spelar också mitt i bostadsområde
Citera
2019-04-12, 15:18
Medlem
Citat:

Så är det säkerligen, och ingenting jag direkt kan argumentera emot. Folk gillar större klubbar/föreningar med bredare historia och igenkänningsfaktor.

Men det är väll just därför jag har den åsikten jag har, Frej är ju precis motsatsen. Man är en liten lokalklubb i utkanten av Täby Kommun. Man är inte Landskrona. Man är inte Åtvidaberg. Man har aldrig varit direkt framgångsrika, aldrig varit uppe i allsvenskan utan man har fått kämpa för att hålla sig kvar i Superettan - vilket är helt sinnessjukt att man ens ligger i när man jämför föreningen med andra i serien.

Det är klart jag önskar att Täbyborna var mer delaktiga i Frejs hemmamatcher. Man berör inte hela Täby Kommun (60k invånare) utan man berör bara Täby Kyrkby som ligger i utkanten av kommunen och som egentligen borde tillhöra Vallentuna. Det bor kanske 4-5 tusen människor i Kyrkbyn och den dåliga uppslutningen är ett problem. Frejs charm, som även blir ett problem, är att man är en väldigt liten klubb med lokalförankring just i Täby Kyrkby, inte i Täby kommun. Det är imponerande att man ligger där man gör samtidigt som man skulle behöva en bredare förankring för att stärka klubben.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
IK Frej? Om jag uppfattar dig rätt så tycker du att det är kul att en kvartersklubb spelar i superettan, och tja, det kanske det är, men det finns mängder med föreningar som Frej runt om i landet, du hittar ju typ minst en "IK Frej" i varje bostadsområde, så på så sätt är dom ju inte direkt speciella, det som i sådana fall gör Frej speciella är deras sportsliga framgång, dvs att dom spelar i Superettan. Det finns en hel del kvartersklubbar som har en mer anrik och framgångsrik fotbollshistoria dock men som nu harvar runt i lägre divisioner.

Ja, jag finner det extremt imponerande hur Frej kan ligga i Superettan och dessutom överleva. Det finns många kvartersklubbar, men hur många finns det i Superettan? Det kryllar säkert av de i Div 1 och Div 2. Därför jag hoppas att Frej klarar sig kvar. Det är väldigt populärt att gilla större klubbar i dagens fotboll, störst plånbok = störts skara av fans. Och den moderna fotbollen tillåter inte små klubbar i de högre seriesystemen, just därför hoppas jag Frej får fortsätta att representera kvartersklubbarna i Superettan. Sådana klubbar som AFC får gärna brinna, dock.

Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Frej hade 860 åskådare i snitt i Superettan 2018. Fem lag i DAMALLSVENSKAN hade högre snitt. AFC som ingen vill befatta sig med hade dubbelt så höga siffror.

Frej har ingen historia av elitfotboll. Varit i lägre divisioner tidigare. BP spelar också mitt i bostadsområde

Jag vet inte om jag ska bemöta detta, eller om mina svar ovanför räcker. Jag tror att de räcker, men som tidigare nämnt så finns det förklarliga skäl till Frejs bristande publiksiffra. Frejs geografiska position hjälper inte, de når egentligen bara ut till 4-5k människor. Många småbarnsfamiljer som inte har tid för superettanfotboll.

Roligt att du nämner AFC, de är ju Frejs motpol i mångt och mycket. Och att AFC existerar är en stor anledning till varför jag hoppas Frej lyckas etablera sig i Superettan. I slutändan lär majoriteten av lagen i Superettan vara AFC kopior, tyvärr.

Nej, de har ingen historia av elitfoboll. Det har du rätt i. Men behöver man ha det? Det är väl charmen i sig, att Frej gör det ingen tror? Att man slår oddsen? Eller vill du bara ha lag med en tradition av elitfotboll i Superettan?

BP är en imponerande förening. Men det är också en förening med helt andra förutsättningar. Man har en stark ekonomi, en tradition av elitfotboll, en tradition av att få fram talanger. Har Frej något av detta? Nej, inte alls.

Med det sagt, så tror jag dock man ryker i år. Tråkigt för mig som är från Täby och faktiskt har ett intresse i dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in