2019-06-19, 20:36
Medlem
Frewibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastkust11
Jönköping blir tilldömda årets billigaste straff, fantastisk filmning av Södra. Heder!
Vi har haft domaren emot oss sedan Södra grundades 1922 så det är skönt att de har bytt sida och hjälper oss lite
Är det nu Varberg tappar må tro?
Citera
2019-06-19, 23:05
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frewib
Vi har haft domaren emot oss sedan Södra grundades 1922 så det är skönt att de har bytt sida och hjälper oss lite
Är det nu Varberg tappar må tro?

Möjligt. Alla lag har ju en dipp någon gång på säsongen. Så för Varbergs del kanske det kommer lägligt med ett uppehåll runt hörnet.
Oroväckande för dem om det visar sig vara en längre skada på Seljmani.

Återigen mål insläppt på hörna för Varberg. Två idag, ett senast mot Norrby. Vill även minnas att dem tappade segern mot Frej efter sent nickmål på hörna?

I övrigt så är det ju ett fantastiskt väl fungerande lag. J Södra vinner med 3-1 idag utan att faktiskt skapa särskilt mycket. Varberg straffar sig själva med passivitet på försvarande fasta. Lägg där till en tveksam straff.

Kan Joakim Persson fila lite på fasta situationer så är Varberg extremt svårslagna.
Citera
2019-06-23, 15:41
Medlem
Kollar på Mjällby mot Brage och ser ett helt annat MAIF än mot Halmstad. Har varit en kavalkad i målchanser, flest för MAIF men även någon för Brage. Välförtjänt har nu ledningsmålet för Mjällby kommit och det bör va en kandidat för årets mål. Skott från ytterback från 30+ meter. Kolla in på fotbollskanalen!
Citera
2019-06-23, 19:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M101
Kollar på Mjällby mot Brage och ser ett helt annat MAIF än mot Halmstad. Har varit en kavalkad i målchanser, flest för MAIF men även någon för Brage. Välförtjänt har nu ledningsmålet för Mjällby kommit och det bör va en kandidat för årets mål. Skott från ytterback från 30+ meter. Kolla in på fotbollskanalen!
Fast det verkade som att Mjällby var nöjda med det målet. Direkt efter målet slutade Mjällby anfalla och det kändes nästan som att dom tänkte försvara en 1-0-ledning i 60 minuter.. Brage tog såklart över och var det bättre laget genom hela resterande del av matchen. Slutresultatet får man väl säga var rätt så rättvist.
Kul match fram till målet i alla fall, båda lagen satsade allt framåt och det var hawaii-fotboll av bästa skolan.

Målet för dom som är nyfikna:
https://www.fotbollskanalen.se/superettan/tv-dundermal-av-mjallby-backen-kan-vara-arets-mal-i-superettan/
Citera
2019-06-23, 20:16
Medlem
Var på Halmstad-Frej. Frej var ett ganska trevligt och välspelande lag, men total avsaknad av supporters blir ju lite tråk. Halmstad helt överlägsna och kunde gjort fler mål. Stannade vid 4-0, nej förlåt 4-1. Frej nätade i sista sekunden. Antal pass inom laget före 2-0 var gissningsvis ca 50 st inkl att man var i straffområdet två ggr och snurrade utan att komma till avslut. Egentligen lite dåligt men måste vara något slags rekord i sig. Konstant uppsnurrning under kanske 2 min innan dom tryckte in bollen.
När man ser en sådan här match är det helt obegripligt hur Halmstad inte är i topp på serien. Superettans utan tvekan bästa lag, som givit alla andra ett handikapp via 7-8 inledande matcher av ickefotboll. Ett bra exempel på vad taktik, attityd och självförtroende betyder i fotboll.
Citera
2019-06-24, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Var på Halmstad-Frej. Frej var ett ganska trevligt och välspelande lag, men total avsaknad av supporters blir ju lite tråk. Halmstad helt överlägsna och kunde gjort fler mål. Stannade vid 4-0, nej förlåt 4-1. Frej nätade i sista sekunden. Antal pass inom laget före 2-0 var gissningsvis ca 50 st inkl att man var i straffområdet två ggr och snurrade utan att komma till avslut. Egentligen lite dåligt men måste vara något slags rekord i sig. Konstant uppsnurrning under kanske 2 min innan dom tryckte in bollen.
När man ser en sådan här match är det helt obegripligt hur Halmstad inte är i topp på serien. Superettans utan tvekan bästa lag, som givit alla andra ett handikapp via 7-8 inledande matcher av ickefotboll. Ett bra exempel på vad taktik, attityd och självförtroende betyder i fotboll.
Ett lag som spelar 7-8 matcher av ickefotboll är inte bästa laget i serien om det är andra som faktiskt spelat bra sett till alla 13/14 matcher.

Men visst, Halmstad har ett högt tak.
Citera
2019-06-24, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Ett lag som spelar 7-8 matcher av ickefotboll är inte bästa laget i serien om det är andra som faktiskt spelat bra sett till alla 13/14 matcher.

Men visst, Halmstad har ett högt tak.

Nej, det är klart att du har rätt så som du skriver. Jag syftade mer på grundkapacitet (slarvigt uttryckt "bäst".. egentligen). HBK har underpresterat. Medan BoIS överpresterat och såklart är värda den serieledning de skaffat sig. Är ju en av sakerna som gör att man älskar fotboll. "Bästa" laget är inte alltid bäst och de som vinner är inte alltid de som "borde" gjort det. Utrymmet för överraskningar är större än i alla andra sporter. (Alla kan göra "en Leicester").

BoIS behöver väl 20p på 17 matcher för att gå upp. Kommer f-n hända. Ju mer man räknar på det desto säkrare blir man. Så får vi hoppas Påskbergsvallen godkänns för allsvenskt spel nästa vår. Inte helt solklart, som jag förstår det. Krävs en del jobb och bygg för det (i huvudsak säkerhetsprylar) om jag har rätt info från "min källa".
Citera
2019-06-24, 08:19
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Nej, det är klart att du har rätt så som du skriver. Jag syftade mer på grundkapacitet (slarvigt uttryckt "bäst".. egentligen). HBK har underpresterat. Medan BoIS överpresterat och såklart är värda den serieledning de skaffat sig. Är ju en av sakerna som gör att man älskar fotboll. "Bästa" laget är inte alltid bäst och de som vinner är inte alltid de som "borde" gjort det. Utrymmet för överraskningar är större än i alla andra sporter. (Alla kan göra "en Leicester").

BoIS behöver väl 20p på 17 matcher för att gå upp. Kommer f-n hända. Ju mer man räknar på det desto säkrare blir man. Så får vi hoppas Påskbergsvallen godkänns för allsvenskt spel nästa vår. Inte helt solklart, som jag förstår det. Krävs en del jobb och bygg för det (i huvudsak säkerhetsprylar) om jag har rätt info från "min källa".

Riktigt tråkigt om BoIS inte får spela ev allsvensk fotboll på Påskbergsvallen. Blir det Halmstad/Falkenberg isf?
Man vill ju ha ett nytt ställe att bocka av där man sett sitt lag lira allsvensk fotboll. Förvisso har jag ju sett blåvitt spela "sommarfotboll" mot Tottenham i Varberg tidigare men allsvenskan är ju en annan sak.
Citera
2019-06-24, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Riktigt tråkigt om BoIS inte får spela ev allsvensk fotboll på Påskbergsvallen. Blir det Halmstad/Falkenberg isf?
Man vill ju ha ett nytt ställe att bocka av där man sett sitt lag lira allsvensk fotboll. Förvisso har jag ju sett blåvitt spela "sommarfotboll" mot Tottenham i Varberg tidigare men allsvenskan är ju en annan sak.

Rimligtvis löser man det, om man går upp. Är väl mest en mängd mindre prylar som jag förstått det och bara en eventuellt trögfattad kommun som kan klanta till det. Är väl (de idiotiska) kraven på alla möjliga invändiga utrymmen som är olösliga i befintlig byggnad/huvudläktare, men bör ju kunna lösas med t ex baracker.

edit: Är alltså detta jag syftar på: https://d01.fogis.se/svenskfotboll.se/ImageVault/Images/id_163216/scope_0/ImageVaultHandler.aspx181205165801-uq

Se t ex punkt 11-13 samt 26-30, men finns fler punkter som måste fixas som t ex punkt 33 och 35. Och då har jag ännu inte kikat på säkerhetskraven punkt 39-59.

Min "favorit" är nog punkt 12:

Det ska finnas en separat lokal för dopingkontroll. Lokalen ska vara placerad i
närheten av lagens omklädningsrum och får inte vara tillgänglig för allmänheten
eller media. Lokalen ska vara minst 20 kvadratmeter och bestå av ett väntrum
och ett provrum med tillhörande toalett. Dessa rum ska ligga i anslutning till
varandra. Toaletten måste ligga i provrummet eller i direkt avskild anslutning till
detta rum.
Väntrummet ska utgöra en del av eller ligga i direkt anslutning till provrummet.
Delning av lokalen i två separata ytor är en godkänd lösning. Väntrummet ska
ha sittplatser för åtta personer, ha klädhängare eller klädskåp och vara utrustat
med ett kylskåp.
Provrummet ska innehålla ett bord, fyra stolar, ett handfat med rinnande vatten
och ett låsbart skåp.

Klart man skall ta doping på allvar, men hallå änna. Kraven är ju galna när vi pratar för de mindre klubbarna på mindre arenor. (men man löser ju detta på Påskbergsvallen genom att kasta ut pressrummet och bygga om det till dopingrum plus att man slår in väggen till toa. Så får man slänga ut pressen i barack samt bygga nya externa toaletter). Går ju lösa, men krävs som sagt några snickare och rörmockare för att få till det.

Kanske det svåraste blir att fixa 500 VIP-platser. Vart skall den vanliga publiken då ta vägen? Blir ju inget kvar av huvudläktaren till vanligt sittplatsfolk. Galenskapsregler, helt enkelt.
Senast redigerad av Burkgurka 2019-06-24 kl. 09:37.
Citera
2019-06-24, 14:16
Medlem
Citat:

Ja som du säger håller jag helt med dig angående Halmstads höga tak och de är definitivt mer potenta än oss i Varberg så sätt

Ja om vi skulle gå upp kan jag lätt se våran kommun / derome gå in hårt att pröjsa allt som behövs för att göra anläggningen redo för allsvenskan. Kommunen brukar vara villiga att spendera på flashiga saker och Allsvenskan är ju onekligen en förstasida för oss. Så länge de inte bryter mot några finansiella regler.
Citera
2019-06-24, 20:39
Medlem
Gais åker på stordäng mot Degerfors, 3-0 just nu(slog just på).
Citera
2019-06-24, 21:09
Medlem
zebra121s avatar
GAIS kommer att åka ur. Tröttare lag och klubb får man leta efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in