Citat:
Ursprungligen postat av
kaReri182
Peter Lundgren är polisanmäld av en privatperson för sitt beteende på den privata festen. Denne privatperson har inget samband med händelsen. En åklagare har det tveksamma omdömet att starta en förundersökning om brott har begåtts. Vilken brottsrubricering som gäller har jag inte läst men troligtvis handlar det om sexuellt ofredande. Det ev brottsoffret har offentligt uttalat att händelsen är utagerad för hennes del. Vad säger detta om hur vårt rättsväsende fungerar?
Skulle du eller jag drabbas av ett inbrott eller skadegörelse kan jag garantera att brottet avskrivs inom fem minuter efter anmälan. Då har polisen inte resurser att utreda. Har egen erfarenhet av sådana brott.
Om det inkommer en anmälan så måste den prövas det är inte valfritt. Eftersom såväl den utsatte som förövaren öppet vidgått det faktiska omständigheterna så kan inte en åklagare göra annat än inleda en förundersökning men den kan mycket väl läggas ner och behöver på inget sätt leda fram till en rättegång.
Jag tycker att det visar på ett väl fungerande rättsväsende. Tycker du att det ska finnas undantag för ledan SD medlemmar eller varför skulle inte lagen gälla dom?
Naturligtvis skulle inte en anmälan avskrivas om du kan visa att ett inbrott skett, vem som begått inbrottet samt att denne erkänner i en intervju att denne begått inbrottet