2019-01-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guffel2
Ingen neipa men Ballast Point Grunion Ipa, är värd sina 16kr plus pant. Annars kan du kolla in norska amundsens neipor något dyrare dock.
Även Ballast Point Fathom och Brewdog Punk IPA kan vara värda att titta på om man ska ha billig IPA.
Citera
2019-05-18, 16:33
Medlem
Är inte särskilt kunnig inom öl. Vilken öl hade passat bäst som all-around öl I en vecka. Både till och utan mat. Prisklass runt 10-17 kr per flaska. Inte alltför vattnig, men ändå inte svårdrucken.
Citera
2019-05-18, 16:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proterozoikum
Är inte särskilt kunnig inom öl. Vilken öl hade passat bäst som all-around öl I en vecka. Både till och utan mat. Prisklass runt 10-17 kr per flaska. Inte alltför vattnig, men ändå inte svårdrucken.
I den prisklassen är det svårt att hitta något annat än ljus lager och där spelar det inte så stor roll vad du väljer då det inte är särskilt stor skillnad mellan dem.

Här är mina tips:
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/twisted-thistle-ipa-151301
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/hale-to-nothing-148503
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/kilkenny-167803
Citera
2019-05-18, 17:14
Medlem
DoktorNos avatar
Det är väl som att svära kyrkan i det här sällskapet antar jag men jag gillar ljus lager och då främst Norrlands Guld.
Tuborg Gold, Pripps Blå, Löwenbräu är andra sorter jag gärna köper när jag är sugen på en öl .
Citera
2019-05-18, 17:22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proterozoikum

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
I den prisklassen är det svårt att hitta något annat än ljus lager och där spelar det inte så stor roll vad du väljer då det inte är särskilt stor skillnad mellan dem.

Här är mina tips:
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/twisted-thistle-ipa-151301
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/hale-to-nothing-148503
https://www.systembolaget.se/dryck/ol/kilkenny-167803

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Det är väl som att svära kyrkan i det här sällskapet antar jag men jag gillar ljus lager och då främst Norrlands Guld.
Tuborg Gold, Pripps Blå, Löwenbräu är andra sorter jag gärna köper när jag är sugen på en öl .

Håller med ovanstående svar från Zepofan och Dr. No. Lageröl är lättdrucken, och väl inom prisspannet frågeställaren tänker sig.

Pripps Blå, Norrlands Guld, Falcon Export, valfri ljus Spendrups.
Köpes lämpligen på halvlitersburk än på flaska. Burkar är bättre både för miljön och ekonomin. (Billigare literpris på burk än på flaska, oftast.)

Tycker man att "det är jobbigt" att dricka öl, så kan man faktiskt fundera på en ljus lager i 2,8%-segmentet:

"Anderssons". Det var flera år sedan jag drack den, men den var både god och lättdrucken. Vill minnas att en sex-pack (tre liter öl) kostade 19:90 här på ICA eller kanske Willys. Anderssons har/hade grön burk. Funkar också bra om man behöver köra bil efter maten.
Citera
2019-05-18, 23:41
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Håller med ovanstående svar från Zepofan och Dr. No. Lageröl är lättdrucken, och väl inom prisspannet frågeställaren tänker sig.

Pripps Blå, Norrlands Guld, Falcon Export, valfri ljus Spendrups.
Köpes lämpligen på halvlitersburk än på flaska. Burkar är bättre både för miljön och ekonomin. (Billigare literpris på burk än på flaska, oftast.)

Tycker man att "det är jobbigt" att dricka öl, så kan man faktiskt fundera på en ljus lager i 2,8%-segmentet:

"Anderssons". Det var flera år sedan jag drack den, men den var både god och lättdrucken. Vill minnas att en sex-pack (tre liter öl) kostade 19:90 här på ICA eller kanske Willys. Anderssons har/hade grön burk. Funkar också bra om man behöver köra bil efter maten.
33 cl tycker jag är en bra storlek, vare sig det är burk eller flaska. Tycker halvlitrarna hinner slå av sig och tappa stinget innan man hinner dricka ur dom.

Och jag tror jag skulle välja Norrlands även om den var dubbelt så dyr. "Finöl" är helt enkelt inte min grej.
Citera
2019-05-19, 00:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
33 cl tycker jag är en bra storlek, vare sig det är burk eller flaska. Tycker halvlitrarna hinner slå av sig och tappa stinget innan man hinner dricka ur dom.

Och jag tror jag skulle välja Norrlands även om den var dubbelt så dyr. "Finöl" är helt enkelt inte min grej.

"Finöl" smakar ofta surt/knepigt.. Men däremot kan jag inte hålla med dig om 33cl-burkarna!
-Så "små ölburkar borde olagligförklaras"!

Vanlig lager är oftast godare än något annat!
Citera
2019-05-19, 00:48
Medlem
ekerilars avatar
Är det bara jag som är årstidsbunden då det äller öl?

På vintern dricker jag helst mörkt öl, gärna Porter.
På våren föredrar jag Bocköl.
Under sommaren blir det mycket Veteöl, fast gärna en lättdrucken lager i samband med slåtter.
På hösten dricker jag också gärna lager, fast med en något högre beska, och det kan slinka ner en och annan Bocköl då också.
Citera
2019-05-19, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Under sommaren blir det mycket Veteöl, fast gärna en lättdrucken lager i samband med slåtter.
På hösten dricker jag också gärna lager, fast med en något högre beska, och det kan slinka ner en och annan Bocköl då också.

Nej, årstider och väder styr inte vad man är sugen på så mycket som man tror. Lite gör det väl det , men inte i närheten så mycket att det är lönt att sätta upp några strikta regler. Suget efter en porter kan komma en kväll i juli. Lusten att dricka 17 eller så pilsner kan uppstå på julafton. O.s.v.
Citera
2019-05-22, 00:27
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Nej men du är ju en sådan som helst vill slurka din öl från analöppningen på en överviktig Polsk homofil, och sådana brukar inte dyka upp på mina middagar. Men tack för visat intresse iallafall.

MVH/Gnomegirl
Haha, Zepofan är en liten ölbög...
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Bocköl har väl mer varit en höstöl för mig.

Annars mest lager och på sommaren en svagare lager och på vintern mörkare öl.

Ju mörkare och kallare vädret är ju starkare och mörkare öl.
Senast redigerad av storpungen 2019-05-22 kl. 00:30.
Citera
2019-05-22, 01:27
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Haha, Zepofan är en liten ölbög...

Bocköl har väl mer varit en höstöl för mig.

Annars mest lager och på sommaren en svagare lager och på vintern mörkare öl.

Ju mörkare och kallare vädret är ju starkare och mörkare öl.

I mitt hemland börjar Bockjakten den första maj. För att fira detta dricker man detta datum Bocköl, oavsett om man jagar eller inte. därför blir våren Bockölstid för mig.

Här i Sverige börjar ju Bockjakten 16 augusti. Jag vet dock inte att man dricker bocköl till bockjakt specifikt i Sverige.
Citera
2019-05-22, 11:15
Medlem
JoeBidens avatar
Helt klart bästa är ändå julölen. Då vet man liksom att det är jul på riktigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in