Citat:
Ursprungligen postat av
CarlJanne75
Eftersom ni hakade upp er på "plan b" så ok, slarvigt uttryckt.
En person anhölls endast några timmar efter att polisen fått reda på försvinnandet.
Man fick senare samma person häktad en vecka på skälig misstanke, ingen kan få mig
å tro att dom sökte brett då, tvärtom så är det ganska självklart att dom
slet så in i helvete för att få upp misstankegraden för att få till en häktningsförlängning,
hur bra det gick vet vi ju.
Utredningen har sedan dess hävdat att det bara finns en misstänkt, är det då troligt att dom
lägger någon större energi på å hitta en alternativ GM, jag tvivlar.
I och med att utredningen satte kikarsiktet på SD så gott som omgående så känner
jag tvivel för att utredningen har bedrivits med sådan bred och objektivitet som önskvärt är.
Vad gäller min tilltro till rättssystemet så vet både du å jag att det fallerar ibland, jag
står definitivt inte å säger ja å amen till allt som påstås.
Att ögonen föll direkt på mgm, det är säkerligen inget konstigt alls.
- slagningar på plats
- genomgång av LWs enheter
- förhör anhöriga
Det är väl ganska anmärkningsvärt om man inte med den kombon blev misstänksam? Om det stämmer att som MV säger, att SD skrivit att han önskar träffa LW sent på kvällen, så sent att det kanske är det sista meddelandet, vore det mer anmärkningsvärt om man inte grep honom.
Varje sekund är viktig för att undvika att en gm förstör/röjer undan bevis.
Åklagaren har sina lagar att följa vad gäller tiden för gripande och häktning så att ingen ska behöva sitta onödigt långa tider i brist på bevis.
Samtidigt vet jag att häktet inte är att leka med, och helt oskyldiga personer har suttit häktade. Sverige har ju också fått kritik för sina långa häktningstider.
Jag tror att efter så här lång tid, också med tanke på att mgm har tidigt sagt sig ha någon egen teori (minns inte ordalydelsen) om vad som kan ha hänt. Den ville han tydligen inte kläcka ur sig då, vilket kan tyckas väldigt märkligt.
Finns inte en åklagare som vill sitta och inte ha svar på om eventuella andra personer som kan komma upp av försvaret. Särskilt efter två misslyckade försök att få till sannolika.
Hur vet du att bevisläget har stärkts?
Det kan ju inte ha kommit upp i nivån på sannolika skäl, men det kan absolut finnas ytterligare faktorer som gör att riktningen är rätt.
Jag tror också att den misstänkte (om jag inte minns fel) kan själv begära att något som han vill ska kollas upp utreds. Han har inte rätt att kräva att detta ska ske, men det ligger ju även i ÅK intresse att kolla upp vissa saker.
Det är ju dessa faktorer som försvaret sedan kommer att ta upp.
Billy tog upp Mållgan (minns inte vad han hette längre och Edvin tog upp sina två Mållgor.
I de fallen lade ÅK ner otroligt mycket arbete på att kolla upp dessa personer.
Jag skulle också klämma fram med allt jag visste och också vara fruktansvärt orolig för att jag ens blivit misstänkt. Hade jag den minsta teori, varför skulle jag inte klämma fram med den utan vänta med den till en rättegång?