2019-05-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Vad jag förstår och vad det verkar så hade LW en mycket väl fungerande relation med sin ex-man. Men man lär ha kollat upp honom också såklart.

Och SD är väl minst sagt kollad, va det har gett vet vi, åtminstone så här långt.

Citat:
Man måste naturligtvis hitta handfasta bevis men såklart så ligger en svartsjuk, nyligen frånskild man som hotat och trakasserat offret samt saknar alibi illa till.

Det där med handfasta bevis saknas i hög grad, å just därför är han ute å ränner.

Vad har du för fakta som bevisar att han är svartsjuk.
Det har ju framkommit i tråden att LW har haft andra samtidigt som hon träffat SD.
Citera
2019-05-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Och SD är väl minst sagt kollad, va det har gett vet vi, åtminstone så här långt.

Det där med handfasta bevis saknas i hög grad, å just därför är han ute å ränner.

Vad har du för fakta som bevisar att han är svartsjuk.
Det har ju framkommit i tråden att LW har haft andra samtidigt som hon träffat SD.

Exakt. Och han är fortfarande mgm.

De hot ifrån SD som är riktade mot LW bär karaktär utav både svartsjuka och ett kontrollbehov.
Citera
2019-05-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Precis. Och ovanstående är nog fullt tillräckligt i sig för att uppnå skälig misstanke.

Vi är inte ofta överens, men här är vi det
Citera
2019-05-21, 14:27
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du har tidigare radat upp argument som du menar talar för att SD skulle vara oskyldig, och jag menar att det här är helt fel väg att gå. Man bör väl i första hand försöka hitta något som talar för att en person är gärningsmannen, och inte tvärtom.

Vi får väl hoppas att dröjsmålet i den åklagarledda mordutredningen inte beror på att man nu försöker bevisa att SD är oskyldig, för dit lär man aldrig kunna nå. Detsamma torde för övrigt gälla för huvuddelen av de potentiella gärningsmän som diskuteras här i tråden.

Det ingår i förundersökningsarbete att även titta på saker som kan visa på att en misstänkt är oskyldig. Därför är det heller inte konstigt om folk här vill att sådant framförs i tråden.
Citera
2019-05-21, 14:34
Medlem
Citat:
Exakt. Och han är fortfarande mgm.

De hot ifrån SD som är riktade mot LW bär karaktär utav både svartsjuka och ett kontrollbehov.

Exakt, han är fortfarande skäligen misstänkt, alltså icke häktningsbar, tyvärr men
det är så det ser ut.
Skulle gärna vilja se bevis på dom där hoten.
Citera
2019-05-21, 14:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det ingår i förundersökningsarbete att även titta på saker som kan visa på att en misstänkt är oskyldig. Därför är det heller inte konstigt om folk här vill att sådant framförs i tråden.
Nja, jag tycker nog att sådant där luktar lite omvänd bevisbörda. Det som möjligen skulle kunna vara intressant att veta är väl om någon av dem har alibi, men några sådana uppgifter har vi väl inte sett.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-21 kl. 14:49.
Citera
2019-05-21, 14:45
Medlem
Citat:
Exakt, han är fortfarande skäligen misstänkt, alltså icke häktningsbar, tyvärr men
det är så det ser ut.
Skulle gärna vilja se bevis på dom där hoten.

Tyvärr gäller ju enbart om han är den skyldige.

Förstår att du vill det. Tror säkert att flera som läser här, eller kanske till och med skriver, sitter på material. Men det är nog klokt att inte dela ut det så länge förundersökningen mot SD pågår.
Citera
2019-05-21, 14:59
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, jag tycker nog att sådant där luktar lite omvänd bevisbörda. Det som möjligen skulle kunna vara intressant att veta är väl om någon av dem har alibi, men några sådana uppgifter har vi väl inte sett.

Ja det kan du få tycka. Men det är så utredningsarbete utförs.
Citera
2019-05-21, 15:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jo, lite får man ju känslan av att det kan vara så det har gått till i just det här fallet. Att man först bestämde sig för att SD skulle anses vara gärningsmannen, och sedan har man nu i ett års tid försökt hitta bevis för att det inte är han. Det kanske är därför det har kört ihop sig.

Märkligt att han anhölls som misstänkt innan man ens visste att ett brott hade begåtts.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-21 kl. 15:18.
Citera
2019-05-21, 15:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Att inte kunna hitta bevis för någons skuld kan också sägas vara ett tecken på oskuld.
Det är inte alltid man hittar något som bevisar ens oskuld så det kan aldrig ställas som krav.

Däremot finns kravet på att finna bevisning som pekar på någon skuld och finns inga sådana måste man kunna släppa det spåret och göra ett omtag.
Citera
2019-05-21, 15:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Eftersom ni hakade upp er på "plan b" så ok, slarvigt uttryckt.

En person anhölls endast några timmar efter att polisen fått reda på försvinnandet.
Man fick senare samma person häktad en vecka på skälig misstanke, ingen kan få mig
å tro att dom sökte brett då, tvärtom så är det ganska självklart att dom
slet så in i helvete för att få upp misstankegraden för att få till en häktningsförlängning,
hur bra det gick vet vi ju.

Utredningen har sedan dess hävdat att det bara finns en misstänkt, är det då troligt att dom
lägger någon större energi på å hitta en alternativ GM, jag tvivlar.

I och med att utredningen satte kikarsiktet på SD så gott som omgående så känner
jag tvivel för att utredningen har bedrivits med sådan bred och objektivitet som önskvärt är.

Vad gäller min tilltro till rättssystemet så vet både du å jag att det fallerar ibland, jag
står definitivt inte å säger ja å amen till allt som påstås.

Att ögonen föll direkt på mgm, det är säkerligen inget konstigt alls.
- slagningar på plats
- genomgång av LWs enheter
- förhör anhöriga

Det är väl ganska anmärkningsvärt om man inte med den kombon blev misstänksam? Om det stämmer att som MV säger, att SD skrivit att han önskar träffa LW sent på kvällen, så sent att det kanske är det sista meddelandet, vore det mer anmärkningsvärt om man inte grep honom.

Varje sekund är viktig för att undvika att en gm förstör/röjer undan bevis.
Åklagaren har sina lagar att följa vad gäller tiden för gripande och häktning så att ingen ska behöva sitta onödigt långa tider i brist på bevis.

Samtidigt vet jag att häktet inte är att leka med, och helt oskyldiga personer har suttit häktade. Sverige har ju också fått kritik för sina långa häktningstider.

Jag tror att efter så här lång tid, också med tanke på att mgm har tidigt sagt sig ha någon egen teori (minns inte ordalydelsen) om vad som kan ha hänt. Den ville han tydligen inte kläcka ur sig då, vilket kan tyckas väldigt märkligt.

Finns inte en åklagare som vill sitta och inte ha svar på om eventuella andra personer som kan komma upp av försvaret. Särskilt efter två misslyckade försök att få till sannolika.

Hur vet du att bevisläget har stärkts?
Det kan ju inte ha kommit upp i nivån på sannolika skäl, men det kan absolut finnas ytterligare faktorer som gör att riktningen är rätt.

Jag tror också att den misstänkte (om jag inte minns fel) kan själv begära att något som han vill ska kollas upp utreds. Han har inte rätt att kräva att detta ska ske, men det ligger ju även i ÅK intresse att kolla upp vissa saker.

Det är ju dessa faktorer som försvaret sedan kommer att ta upp.

Billy tog upp Mållgan (minns inte vad han hette längre och Edvin tog upp sina två Mållgor.
I de fallen lade ÅK ner otroligt mycket arbete på att kolla upp dessa personer.

Jag skulle också klämma fram med allt jag visste och också vara fruktansvärt orolig för att jag ens blivit misstänkt. Hade jag den minsta teori, varför skulle jag inte klämma fram med den utan vänta med den till en rättegång?
Citera
2019-05-21, 15:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att ögonen föll direkt på mgm, det är säkerligen inget konstigt alls.
- slagningar på plats
- genomgång av LWs enheter
- förhör anhöriga

Det är väl ganska anmärkningsvärt om man inte med den kombon blev misstänksam? Om det stämmer att som MV säger, att SD skrivit att han önskar träffa LW sent på kvällen, så sent att det kanske är det sista meddelandet, vore det mer anmärkningsvärt om man inte grep honom.

Varje sekund är viktig för att undvika att en gm förstör/röjer undan bevis.
Åklagaren har sina lagar att följa vad gäller tiden för gripande och häktning så att ingen ska behöva sitta onödigt långa tider i brist på bevis.

Samtidigt vet jag att häktet inte är att leka med, och helt oskyldiga personer har suttit häktade. Sverige har ju också fått kritik för sina långa häktningstider.

Jag tror att efter så här lång tid, också med tanke på att mgm har tidigt sagt sig ha någon egen teori (minns inte ordalydelsen) om vad som kan ha hänt. Den ville han tydligen inte kläcka ur sig då, vilket kan tyckas väldigt märkligt.

Finns inte en åklagare som vill sitta och inte ha svar på om eventuella andra personer som kan komma upp av försvaret. Särskilt efter två misslyckade försök att få till sannolika.

Hur vet du att bevisläget har stärkts?
Det kan ju inte ha kommit upp i nivån på sannolika skäl, men det kan absolut finnas ytterligare faktorer som gör att riktningen är rätt.

Jag tror också att den misstänkte (om jag inte minns fel) kan själv begära att något som han vill ska kollas upp utreds. Han har inte rätt att kräva att detta ska ske, men det ligger ju även i ÅK intresse att kolla upp vissa saker.

Det är ju dessa faktorer som försvaret sedan kommer att ta upp.

Billy tog upp Mållgan (minns inte vad han hette längre och Edvin tog upp sina två Mållgor.
I de fallen lade ÅK ner otroligt mycket arbete på att kolla upp dessa personer.

Jag skulle också klämma fram med allt jag visste och också vara fruktansvärt orolig för att jag ens blivit misstänkt. Hade jag den minsta teori, varför skulle jag inte klämma fram med den utan vänta med den till en rättegång?
MV hävdar väl inte längre det fetade. En del av uppgifterna visade sig senare mer vara hypoteser. Vad som däremot har bekräftats från flera håll är att de hade chattat under kvällen.
Senast redigerad av Draifos 2019-05-21 kl. 15:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in