2019-05-21, 09:00
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Funderar på vem som valt gravplatsen... Al*by ligger på öster och barnen/UW bor på väster. Långt för barnen om dom vill gå till mammas grav.

Har UW eller LW:s föräldrar någon koppling till Al*by?

Kanske samma Al*by som UW's mamma kommer ifrån?

Senast redigerad av GilGrissom82 2019-05-21 kl. 09:08.
Citera
2019-05-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske samma Al*by som UW's mamma kommer ifrån?

Så är det förmodligen... bra grävt!
Citera
2019-05-21, 09:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Är det vad du tror eller vet?
Kanske lite försiktigare uttalanden vore smakfullt om du inte vet något vi andra vet.
Den här "debattomgången" började med att jag spekulerade lite över hur det kan komma att låta vid TR-avstämningen den 27 maj. Något åtal blir det inte nästa måndag, där skulle jag nästan kunna sträcka mig så långt som till att använda ordet vet.

Och jag tror inte att "vägen till fälld är mycket kort", inte ens nu snart ett år efter att MV skrev det. Vet inte om h*n "visste" det eller bara spekulerade, det framgick inte riktigt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-21 kl. 10:26.
Citera
2019-05-21, 10:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Den här "debattomgången" började med att jag spekulerade lite över hur det kan komma att låta vid TR-avstämningen den 27 maj. Något åtal blir det inte nästa måndag, där skulle jag nästan kunna sträcka mig så långt som till att använda ordet vet.

Och jag tror inte att "vägen till fällning är mycket kort", inte ens nu snart ett år efter att MV skrev det. Vet inte om h*n "visste" det eller bara spekulerade, det framgick inte riktigt.

Med facit i hand vet vi att MV hade fel med att "vägen till fälld för SD är kort". Det var elva månader sedan och SD är långt ifrån fälld eftersom han inte ens är häktad.
Citera
2019-05-21, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Last first: Ja det är barnsligt. LW gillade väl barnsliga män, vad vet jag? Det är rätt barnsligt att sittstrejka i någon annans bil mitt i natten också. Som man ropar får man svar etc.

Hoten och trakasserierna återstår väl än att bevisa. LW bör ju genom sitt yrke ha någon vana/utbildning i konflikthantering, att sittstrejka i bilen för att diskutera mitt i natten hos någon hon anmält för ofredande må väl gå på tvärs mot vad än hon lärt sig, tror du inte?

Jag vet inte vad de ville med varandra. Men det synes ju inte som att de upphörde med umgänget. Senast kvällen hon försvann hade de väl kontakt via chat?

Jag skulle säga att vi vet för lite för att veta hur det gick till och vad som föregått bråket i bilen.
Det blir fritt att spekulera.

Min utgångspunkt blir dock att jag har tilltro till de många samstämmiga uppgifterna i tråden om vad som föregått mordet.

Denna "vetskap" (min privata övertygelse) om hur L*ena har varit utsatt färgar också min bild av vad som kan ha skett i bilen.

Liksom dina (privata övertygelser) färgar din bild av vad som skedde.

Jag tänker här att det som du just trycker på, att L*ena hade den kunskap om hur man hanterar konflikter via sin utbildning. Kanske hon inte hade "ögonen öppna" för sin egen situation?

Att hon hade den kunskapen och utbildningen, kanske var just det som gjorde att på på ett vuxnare och mognare sätt tyckte att man nu skulle prata färdigt om hur de ville ha sin relation? Att hon ville ha en fortsatt vänskaplig relation, att de skulle kunna fortsätta att vara grannar, geocacha, men allt på vänskaplig basis?

Och att det var SD istället, som med sitt kontrollbehov, ovilja att släppa henne som gjorde att han absolut inte ville diskutera vidare detta. Han klarade inte av att hålla en diskussion om detta, utan han körde på med den stil han brukade när han tappade kontrollen? Dvs att istället för att förklara hur han kände, att han hade svårt att släppa henne, så slutade det med kränkningar och våld?

När man använde ord som "sittstrejka" för att sitta kvar i bilen för att som hon uttryckte det "prata färdigt" och "ids"inte anmäla för att hon inte anmält tidigare eventuella fall av misshandel/kränkningar, då förminskar man, gravt bagatelliserar något som kanske kunde vara det som slutligen blev hennes död.

Det finns trots allt sett stort mörkertal över kvinnor(och män) som lider av våld i nära relationer. Ca 13 personer avlider varje år av sådant våld. Det som skett bakom husets väggar innan morden, de vet ibland enbart de inblandade i vissa fall. Ibland har dessa mord föregåtts av anmälningar, anmälningar som inte helt sällan dras tillbaka. Det innebär ett svårt lidande för dessa kvinnor. Att inte bli trodd när man väl försöker att ta sig ur denna situation, måste vara det bland värsta man kan tänka sig.

Och det finns forskning som visar att den absolut farligaste situationen för personer som är utsatta för våld i nära situationer, är när de anmäler och/eller försöker att lämna förhållandet.

Den typen av våld som inte sker för öppen ridå, de är svåra att bevisa. Förövarna slår inte mitt på öppen gata, de slår ofta på ställen så att blåmärken inte syns. De kan ibland vara så planerade att de som Billy inte lämnar hoten på sms som går att spara, utan använder andra plattformar som snapschat, där texten försvinner efter ett tag. Verbal/sexuella hot och övergrepp lämnar endast spår i offrets huvud.

Att utgå från att det inte har skett våld/hot/trakasserier för att det inte går att bevisa är tyvärr väldigt farligt. Det vet de kvinnor som nu ligger begravda. Och många, många fler.
Citera
2019-05-21, 10:49
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Var det HD's föräldrar som tyckte Stefan skulle vara en "frisk" fläkt för Hanna ?

De verkar ha adopterat honom.
Det spelar tydligen ingen roll att
deras dotter har valt att skilja sig
från honom eller att han är misstänkt
för mord.
Det får mig att tänka på dykarbloggen
där han lekte familj med svara-svara-tjejen.
Har hans ursprungsfamilj förskjutit
honom så att han behöver en låtsasfamilj?
Citera
2019-05-21, 11:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Med facit i hand vet vi att MV hade fel med att "vägen till fälld för SD är kort". Det var elva månader sedan och SD är långt ifrån fälld eftersom han inte ens är häktad.
Ja, spekulationerna om att ett åtal skulle vara aktuellt kan säkert ha ingett falska förhoppningar hos många som läste det där. Jag reagerade också lite på det här som Jerzy Sarnecki säger om "bevisen":
"– Det här är ovanligt, säger Jerzy Sarnecki. Bevisen är inte så starka att det kan gå till rättegång, och det här måste vara otroligt frustrerande för polismyndigheten och för alla inblandade":
https://theworldnews.net/se-news/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar
Tror ni att Sarnecki faktiskt känner till någonting om att åklagaren nu anser sig ha bevis mot SD, eller uttrycker han sig bara slarvigt?
Senast redigerad av Draifos 2019-05-21 kl. 11:11.
Citera
2019-05-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
"– Det här är ovanligt, säger Jerzy Sarnecki. Bevisen är inte så starka att det kan gå till rättegång, och det här måste vara otroligt frustrerande för polismyndigheten och för alla inblandade":
https://theworldnews.net/se-news/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar
Tror ni att Sarnecki faktiskt känner till någonting om vad åklagaren anser sig ha på SD, eller uttrycker han sig bara slarvigt?

Tror inte det handlar om det ena eller det andra: det är väl bara den enda rimliga slutsatsen man i nuläget kan dra avs utredningsläget.
Hade åkl haft starka bevis som hållit för ett åtal så borde ju åkl också åtala.
Citera
2019-05-21, 11:17
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
De verkar ha adopterat honom.
Det spelar tydligen ingen roll att
deras dotter har valt att skilja sig
från honom eller att han är misstänkt
för mord.
Det får mig att tänka på dykarbloggen
där han lekte familj med svara-svara-tjejen.
Har hans ursprungsfamilj förskjutit
honom så att han behöver en låtsasfamilj?
Precis dykarbloggen fick vi en liten insyn i hans värld.
Vet inte om han är värd att lägga energi på med tanke på hans
vänkrets och vad det kan resultera.
Citera
2019-05-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, spekulationerna om att ett åtal skulle vara aktuellt kan säkert ha ingett falska förhoppningar hos många som läste det där. Jag reagerade också lite på det här som Jerzy Sarnecki säger om "bevisen":
Tror ni att Sarnecki faktiskt känner till någonting om att åklagaren nu anser sig ha bevis mot SD, eller uttrycker han sig bara slarvigt?

Jag tror att han syftar på att dom efter ett års utredning bara når upp
till skälig misstanke, å det är såklart frustrerande, extra jobbigt eftersom
dom inte har någon plan B, dom har bara SD, å sen ingenting mer.
Citera
2019-05-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Vad får dig att tro att det handlar om en enkelspårig och slarvig utredning? Tvärtom verkar de vara extremt noggranna. Har de inte hittat någon annan misstänkt vid den här tidpunkten så är det nog så att den skyldige är den som allting pekar emot.
Citera
2019-05-21, 11:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

I samma artikel sägs också att det är märkligt och ovanligt att en misstänkt är skäligen misstänkt under så lång tid. Det brukar vara så till en början men sedan stärks bevisen men så har inte varit fallet här, varken för häktning eller åtal, menar Jerzy tror jag.

Alhem säger något liknande också, att den första skäliga misstanken är som en slags "varning" till den misstänkte att här finns något som kan leda till åtal. Men det är ovanligt att det förblir i detta initiala stadium så lång tid som ett år.
Senast redigerad av Rosamund 2019-05-21 kl. 11:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in