Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Last first: Ja det är barnsligt. LW gillade väl barnsliga män, vad vet jag? Det är rätt barnsligt att sittstrejka i någon annans bil mitt i natten också. Som man ropar får man svar etc.
Hoten och trakasserierna återstår väl än att bevisa. LW bör ju genom sitt yrke ha någon vana/utbildning i konflikthantering, att sittstrejka i bilen för att diskutera mitt i natten hos någon hon anmält för ofredande må väl gå på tvärs mot vad än hon lärt sig, tror du inte?
Jag vet inte vad de ville med varandra. Men det synes ju inte som att de upphörde med umgänget. Senast kvällen hon försvann hade de väl kontakt via chat?
Jag skulle säga att vi vet för lite för att veta hur det gick till och vad som föregått bråket i bilen.
Det blir fritt att spekulera.
Min utgångspunkt blir dock att jag har tilltro till de många samstämmiga uppgifterna i tråden om vad som föregått mordet.
Denna "vetskap" (min privata övertygelse) om hur L*ena har varit utsatt färgar också min bild av vad som kan ha skett i bilen.
Liksom dina (privata övertygelser) färgar din bild av vad som skedde.
Jag tänker här att det som du just trycker på, att L*ena hade den kunskap om hur man hanterar konflikter via sin utbildning. Kanske hon inte hade "ögonen öppna" för sin egen situation?
Att hon hade den kunskapen och utbildningen, kanske var just det som gjorde att på på ett vuxnare och mognare sätt tyckte att man nu skulle prata färdigt om hur de ville ha sin relation? Att hon ville ha en fortsatt vänskaplig relation, att de skulle kunna fortsätta att vara grannar, geocacha, men allt på vänskaplig basis?
Och att det var SD istället, som med sitt kontrollbehov, ovilja att släppa henne som gjorde att han absolut inte ville diskutera vidare detta. Han klarade inte av att hålla en diskussion om detta, utan han körde på med den stil han brukade när han tappade kontrollen? Dvs att istället för att förklara hur han kände, att han hade svårt att släppa henne, så slutade det med kränkningar och våld?
När man använde ord som "sittstrejka" för att sitta kvar i bilen för att som hon uttryckte det "prata färdigt" och "ids"inte anmäla för att hon inte anmält tidigare eventuella fall av misshandel/kränkningar, då förminskar man, gravt bagatelliserar något som kanske kunde vara det som slutligen blev hennes död.
Det finns trots allt sett stort mörkertal över kvinnor(och män) som lider av våld i nära relationer. Ca 13 personer avlider varje år av sådant våld. Det som skett bakom husets väggar innan morden, de vet ibland enbart de inblandade i vissa fall. Ibland har dessa mord föregåtts av anmälningar, anmälningar som inte helt sällan dras tillbaka. Det innebär ett svårt lidande för dessa kvinnor. Att inte bli trodd när man väl försöker att ta sig ur denna situation, måste vara det bland värsta man kan tänka sig.
Och det finns forskning som visar att den absolut farligaste situationen för personer som är utsatta för våld i nära situationer, är när de anmäler och/eller försöker att lämna förhållandet.
Den typen av våld som inte sker för öppen ridå, de är svåra att bevisa. Förövarna slår inte mitt på öppen gata, de slår ofta på ställen så att blåmärken inte syns. De kan ibland vara så planerade att de som Billy inte lämnar hoten på sms som går att spara, utan använder andra plattformar som snapschat, där texten försvinner efter ett tag. Verbal/sexuella hot och övergrepp lämnar endast spår i offrets huvud.
Att utgå från att det inte har skett våld/hot/trakasserier för att det inte går att bevisa är tyvärr väldigt farligt. Det vet de kvinnor som nu ligger begravda. Och många, många fler.