Citat:
Ursprungligen postat av
Ipsi
Ok, förklara nu igen varför det är ologiskt att Sverige inte tillåter slaveri eller mord på sovande uteliggare.
Vi har gått ifrån att använda den objektiva standarden för människoliv som kriterie för att tilldela människovärde. Istället använder vi godtyckliga kriterier så som att endast de människoliv som klarar sig utanför en livmoder uppfyller kraven för att tilldelas det värde och den rätt till skydd ett människoliv förtjänar.
Man har gjort detta förr när man har tilldelat liv som objektivt sett är människoliv (slavar) lägre värde än vad som krävs för att tilldelas de rättigheter ett människoliv förtjänar. Det har man gjort genom att skapa godtyckliga kriterier för vad som krävs för att ett människoliv ska få ett människovärde (ras i detta fallet).
Jag visar på historiska paralleller för att visa det moraliskt förkastliga att använda godtyckliga kriterier för att rationalisera att inte alla människoliv har människovärde.
Det faktum att Sverige idag förbjuder slaveri men inte abort betyder inte på något sätt att min logik brister. Är det seriöst din starkaste invändning mot mitt resonemang?