2019-05-20, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Om muslimer och judar i hemlighet rensades bort och avrättades i gömda sjukhusrum och spolades ned med slagget i avloppet tror jag varken du eller jag hade märkt någon större skillnad (kanske mindre brottslighet och lugnare stadskärnor). Enda anledningen till att vi överhuvudtaget hade märkt av något hade varit att vänner och anhöriga slagit larm. I fallet med bebisar är det de anhöriga och läkare som står för mördandet.

Du har fortfarande inte gjort något argument för abort.
Jadu, vem vet. Det kanske rensas bort och avrättas judar och muslimer för fullt i hemlighet. Det vore ju helt logiskt med tanke på att abort inte är förbjudet, eller vad tror du?

Mitt argument för att inte förbjuda abort är det enda som det alltid har varit, att gravida kvinnor ska ha lika stor rätt att göra vad de vill med sina kroppar som icke-gravida kvinnor och män.
Citera
2019-05-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ok, förklara nu igen varför det är ologiskt att Sverige inte tillåter slaveri eller mord på sovande uteliggare.

Vi har gått ifrån att använda den objektiva standarden för människoliv som kriterie för att tilldela människovärde. Istället använder vi godtyckliga kriterier så som att endast de människoliv som klarar sig utanför en livmoder uppfyller kraven för att tilldelas det värde och den rätt till skydd ett människoliv förtjänar.

Man har gjort detta förr när man har tilldelat liv som objektivt sett är människoliv (slavar) lägre värde än vad som krävs för att tilldelas de rättigheter ett människoliv förtjänar. Det har man gjort genom att skapa godtyckliga kriterier för vad som krävs för att ett människoliv ska få ett människovärde (ras i detta fallet).

Jag visar på historiska paralleller för att visa det moraliskt förkastliga att använda godtyckliga kriterier för att rationalisera att inte alla människoliv har människovärde.

Det faktum att Sverige idag förbjuder slaveri men inte abort betyder inte på något sätt att min logik brister. Är det seriöst din starkaste invändning mot mitt resonemang?
Citera
2019-05-20, 23:46
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Jadu, vem vet. Det kanske rensas bort och avrättas judar och muslimer för fullt i hemlighet. Det vore ju helt logiskt med tanke på att abort inte är förbjudet, eller vad tror du?

Du tänker alltså undvika de uppenbara implikationerna av argumentet? Allt handlar om vem som mördas. De utan röst kan fritt mördas i skymundan utan ramaskri eller fördömanden, vare sig bebis, jude eller muslim.

Citat:
Mitt argument för att inte förbjuda abort är det enda som det alltid har varit, att gravida kvinnor ska ha lika stor rätt att göra vad de vill med sina kroppar som icke-gravida kvinnor och män.

Visst, visst, men lämna bebisars kroppar ifred. Deal?
Citera
2019-05-20, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan-i-skuggan
Vi har gått ifrån att använda den objektiva standarden för människoliv som kriterie för att tilldela människovärde. Istället använder vi godtyckliga kriterier så som att endast de människoliv som klarar sig utanför en livmoder uppfyller kraven för att tilldelas det värde och den rätt till skydd ett människoliv förtjänar.

Man har gjort detta förr när man har tilldelat liv som objektivt sett är människoliv (slavar) lägre värde än vad som krävs för att tilldelas de rättigheter ett människoliv förtjänar. Det har man gjort genom att skapa godtyckliga kriterier för vad som krävs för att ett människoliv ska få ett människovärde (ras i detta fallet).

Jag visar på historiska paralleller för att visa det moraliskt förkastliga att använda godtyckliga kriterier för att rationalisera att inte alla människoliv har människovärde.

Det faktum att Sverige idag förbjuder slaveri men inte abort betyder inte på något sätt att min logik brister. Är det seriöst din starkaste invändning mot mitt resonemang?
Kan du att förstå folk tycker att du har en rätt egen vrickad logik när du påstår att de är ologiska som inte tycker att mord på sovande uteliggare eller att hålla slavar ska vara tillåtet?

Kan det månne vara så att din hjärna inte fungerar som de flesta andras? Att det som är logiskt för dig är obegriplig rappakalja för andra?
Citera
2019-05-20, 23:48
Medlem
Citat:
Några andra du tycker är okej att mörda utöver bebisar? Jorden är ju så överbefolkad att du kan börja med att ta ditt eget liv för att statuera exempel!
Nej men du kan ta ditt eget liv då Jordens befolkning ökar än mer pga av människor med åsikter likt dina. Men om du du kallar det att mörda så anser du väl likt dårarna på "blackgenocide" att det sker ett folkmord på svarta i USA idag och att det också är något väldigt dåligt att det aborterats över 15 miljoner svarta foster?
Citera
2019-05-20, 23:50
Avslutad
Citat:
Du tänker alltså undvika de uppenbara implikationerna av argumentet? Allt handlar om vem som mördas. De utan röst kan fritt mördas i skymundan utan ramaskri eller fördömanden, vare sig bebis, jude eller muslim.

Visst, visst, men lämna bebisars kroppar ifred. Deal?
Nej, eftersom du med att lämna bebisars kroppar ifred menar att gravida kvinnor inte är lika fria att göra vad de vill med sina kroppar som icke-gravida kvinnor och män så har vi ingen deal. Du vill införa restriktioner för vad gravida kvinnor får göra, det vill inte jag.
Citera
2019-05-20, 23:53
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Nej, eftersom du med att lämna bebisars kroppar ifred menar att gravida kvinnor inte är lika fria att göra vad de vill med sina kroppar som icke-gravida kvinnor och män så har vi ingen deal.

De är fria att göra vad de vill med sina kroppar, såtillvida att de inte mördar sina ofödda barn. Ni har ingen rättighet att sätta ett barn till livet och sedan döda det, lika lite som jag har någon rätt mörda min 8-åring.

Citat:
Du vill införa restriktioner för vad gravida kvinnor får göra

Restriktionen att inte få döda sina barn? Den restriktionen har alla, utom gravida kvinnor.
Citera
2019-05-20, 23:54
Medlem
Citat:
Kan du att förstå folk tycker att du har en rätt egen vrickad logik när du påstår att de är ologiska som inte tycker att mord på sovande uteliggare eller att hålla slavar ska vara tillåtet?

Kan det månne vara så att din hjärna inte fungerar som de flesta andras? Att det som är logiskt för dig är obegriplig rappakalja för andra?

Tror du att din banala taktik att endast ställa motfrågor och inte producera egna argument fungerar på mig?

Detta är ingen intervju, vill du delta i debatten så framför egna argument.

Citera om min text, bryt ner den och lämna motargument om du du är kapabel till det. Annars föreslår jag att du istället gör något du behärskar, fanns det ingen du kunde göra en macka till?
Citera
2019-05-20, 23:58
Avslutad
Citat:
De är fria att göra vad de vill med sina kroppar, såtillvida att de inte mördar sina ofödda barn. Ni har ingen rättighet att sätta ett barn till livet och sedan döda det, lika lite som jag har någon rätt mörda min 8-åring.

Restriktionen att inte få döda sina barn? Den restriktionen har alla, utom gravida kvinnor.
Nej, jag menar rätten att få äta vilka medicinska substanser de vill, framkalla livmodersammandragningar om de vill, blöda ut sina ägg om de vill, boxas om de vill. Till exempel.
Citera
2019-05-21, 00:01
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Tror du att din banala taktik att endast ställa motfrågor och inte producera egna argument fungerar på mig?

Citera om min text, bryt ner den och lämna motargument om du du är kapabel till det. Annars föreslår jag att du istället gör något du behärskar, fanns det ingen du kunde göra en macka till?

Notera att argumenten som sådana aldrig bemöts. Jag tror i ärlighetens namn inte att de besitter den intellektuella förmågan eller integriteten att ta sig an diskussionen på ett hederligt sätt. Abortdebatten är ju i mångt och mycket över inom filosofin, och har varit det i några decennier. Till och med framstående abortförespråkare har erkänt att den andra sidan har vunnit debatten rent moralfilosofiskt, men att abort ändå är "nödvändigt" av rent sociala skäl.

Så jag vet egentligen inte riktigt vad jag förväntar mig av en anonym Flashback-imbecill annat än total förödmjukelse.
Citera
2019-05-21, 00:02
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Nej, jag menar rätten att få äta vilka medicinska substanser de vill, framkalla livmodersammandragningar om de vill, blöda ut sina ägg om de vill, boxas om de vill. Till exempel.

Såtillvida att du inte dödar ditt barn, självklart! Vem har förnekat dig den rätten? Min undran är varför du inte kan ta ansvar för dina handlingar och varför du insisterar på den groteska "rätten" att få döda dina egna barn av bekvämlighetsskäl.
Citera
2019-05-21, 00:12
Avslutad
Citat:

Jaha, men nu har du ju fått ett stort antal argument för varför man inte ska döda sovande uteliggare, men fortsätter ändå hojta om att det är ologiskt.

Om du inte förstår att andra har fullt rationella skäl till att vilja att detta ska vara förbjudet så får du nog allt börja överväga att det är du som är ologisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in