2019-05-16, 18:55
  #17101
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det enda det verkligen råder brist på är hyreskontrakt i attraktiva lägen som har priser reglerade långt under marknadspris. Även om vi byggde en miljard nya bostäder i Sverige skulle det vara 30 års kö till de attraktiva hyreskontrakten i rådande system.
Problemet är att låginkomsttagare inte kan betala marknadspris. Vad gör vi åt dom? Jo bygger subventionerade bostäder som fram tills 90-talet. Det finns lösningar.
Citera
2019-05-17, 07:49
  #17102
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Problemet är att låginkomsttagare inte kan betala marknadspris. Vad gör vi åt dom? Jo bygger subventionerade bostäder som fram tills 90-talet. Det finns lösningar.

Då behövs det 100 tals miljarder och skulle krävas episka skattehöjningar.

Vi har lika många boståder och kvm per capita som Finland och bland de högsta i världen. Ändå har vi mkt.större trångboddhet än många länder. Vad tror du det beror på?

Att en liten minoritet kan bo subventionerat på enorma ytor..Varför ska vi ha prisreglerade jättelåga hyror till tex alla paradvåningar i innerstäderna där det i dessa HR.ändå bara bor högavlönade?

Hyresregleringen tvingar folk till trångboddhet och bara de som själva sitter på ett fantastiskt kontrakt skyddar den.

Med marknadshyror kan man höja hyrorna i attraktiva lägen, beskatta fastighetsägarna och öka de fattigastes bostadsbidrag. Alla vinner. Utom de få med superkontrakt.
Citera
2019-05-18, 11:44
  #17103
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Två professorer har räknat ut hur det ligger till.

https://www.svd.se/marknadshyror-kan-bota-den-sjuka-bomarknaden

Båda är förstås emeriter eller vad det nu heter. Ju äldre, ju okänsligare.

"Utsatta hyresgäster bör få väl tilltagna bostadsbidrag."
Så synd att vi inte alla är sådana då. Men E Svantesson kan väl nästan räknas dit ?

Då slår man ut arbetarklassen med okvalificerade jobb lön 22-27 000 brutto som mest bor i HR. Dom får inga bostadsbidrag.
Slut på Rhodos semestern och den 7 år gamla passaten är bara att sälja.
Sverige har lägst andel låglönejobb med 2.5% i EU. Högern vill ha marknadshyror och sen ha fler låglönejobb så stora delar av befolkningen får samma levnadsstandard som i Ukraina.
Desto fattigare landet är inom EU, desto högre andel låglönejobb har detta land enligt statistik jag läste nyss, tex stora delar av östeuropa. Undantag finns.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2019-05-18 kl. 11:50.
Citera
2019-05-20, 11:05
  #17104
Avslutad
En bekant hyrde nyligen ut sin spekulationsköpta 2a på 40 kvm i utanför Sthlm (långt ut) för 12k i mån (ex bredband, el etc). Hen gör en vinst om ungefär 8k per mån som beskattas med 22%.

De som hyr är låginkomsttagare. Ägaren höginkomsttagare. Detta är extremt vanligt.

Om en kirurg tar några extra pass och räddar liv får denne betala 60% marginalskatt. Rimligt? Borde kirurgen köpa lägenheter och hyra.ut istället för att rädda liv? Det verkar stat och samhälle anse.

Enligt Rambölls rapport skulle hyrorna i detta område stiga med drygt 30% med marknadshyror. Dvs från runt 90kr per kvm till 117kr per kvm..Från 3600 till 4700 för denna lägenhet alltså. Varför ska många behöva ta denna enorma andrahandssmäll, och några få sko sig, för att en liten minoritet (oftast höginkomsttagare) ska få krafrigt reglerade hyror? Hur motiverar ni det?

Utan hyresregleringen hade andrahandsuthyrningar inte genererat någon vinst alls och alla som inte har ett attraktivt förstahandskontrakt hade varit vinnare.

Och NEJ höjda hyror hade knappast behövt innebära jättevinster för värdarna. Man kan beskatta vinsterna kraftigt och därmed tvinga värdarna expandera verksamheten för att öka sina vinster (bygga nytt).
__________________
Senast redigerad av flanders 2019-05-20 kl. 11:33.
Citera
2019-05-20, 19:42
  #17105
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En bekant hyrde nyligen ut sin spekulationsköpta 2a på 40 kvm i utanför Sthlm (långt ut) för 12k i mån (ex bredband, el etc). Hen gör en vinst om ungefär 8k per mån som beskattas med 22%.

De som hyr är låginkomsttagare. Ägaren höginkomsttagare. Detta är extremt vanligt.

Om en kirurg tar några extra pass och räddar liv får denne betala 60% marginalskatt. Rimligt? Borde kirurgen köpa lägenheter och hyra.ut istället för att rädda liv? Det verkar stat och samhälle anse.

Enligt Rambölls rapport skulle hyrorna i detta område stiga med drygt 30% med marknadshyror. Dvs från runt 90kr per kvm till 117kr per kvm..Från 3600 till 4700 för denna lägenhet alltså. Varför ska många behöva ta denna enorma andrahandssmäll, och några få sko sig, för att en liten minoritet (oftast höginkomsttagare) ska få krafrigt reglerade hyror? Hur motiverar ni det?

Utan hyresregleringen hade andrahandsuthyrningar inte genererat någon vinst alls och alla som inte har ett attraktivt förstahandskontrakt hade varit vinnare.
Du tycker att en miljon hyresgäster ska få kraftigt höjda hyror bara för att kapa vinsterna för några som hyr ut sina bostäder med vinst? Ologiskt och orimligt. Inte ska väl landets hyresgäster bestraffas för att några tjänar pengar på att hyra ut sina lägenheter?
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och NEJ höjda hyror hade knappast behövt innebära jättevinster för värdarna. Man kan beskatta vinsterna kraftigt och därmed tvinga värdarna expandera verksamheten för att öka sina vinster (bygga nytt).
Man kan beskatta vinsterna. Men varför tror du att det skulle hända? Och varför skulle värdarna bygga nytt om vinsterna beskattas hårdare?
Citera
2019-05-21, 07:50
  #17106
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Du tycker att en miljon hyresgäster ska få kraftigt höjda hyror bara för att kapa vinsterna för några som hyr ut sina bostäder med vinst? Ologiskt och orimligt. Inte ska väl landets hyresgäster bestraffas för att några tjänar pengar på att hyra ut sina lägenheter?

Man kan beskatta vinsterna. Men varför tror du att det skulle hända? Och varför skulle värdarna bygga nytt om vinsterna beskattas hårdare?

Eftersom det leder till en mycket bättre fungerande bostadsmarknad så givetvis..I marknadshyrornas Finland fungerar bostadamarknaden mkt bättre än i Sverige.

Du bryr dig enbart om DIG själv och DIN hyra och skiter fullständigt i hur andra har det. Vi har redan avhandlat det massor av gånger i tråden så du kan sluta med dina patetiska försök till att försöka få det att framstå annorlunda.

Du förstår fö inte öht hur företag fungerar. Om det är fysiskt möjligt strävar alla företag efter att göra större vinster. Att bygga nya HR är med dagens system en usel affär som få vill satsa på. Om man tillät vinster, men också tog bort hyresregleringen, skulle efterfrågan på nya HR öka kraftigt och företagen skulle bygga. Dessa vinster kan sedan beskattas vilket kan användas till ökade bostadsbidrag mm.

Allt enligt svensk nationalekonomis nestor Assar Lindbeck. Så fungerar nästan alla bostadsmarknader som fungerar bättre än Sveriges.
Citera
2019-05-21, 15:26
  #17107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Eftersom det leder till en mycket bättre fungerande bostadsmarknad så givetvis..I marknadshyrornas Finland fungerar bostadamarknaden mkt bättre än i Sverige.

Du bryr dig enbart om DIG själv och DIN hyra och skiter fullständigt i hur andra har det. Vi har redan avhandlat det massor av gånger i tråden så du kan sluta med dina patetiska försök till att försöka få det att framstå annorlunda.

Du förstår fö inte öht hur företag fungerar. Om det är fysiskt möjligt strävar alla företag efter att göra större vinster. Att bygga nya HR är med dagens system en usel affär som få vill satsa på. Om man tillät vinster, men också tog bort hyresregleringen, skulle efterfrågan på nya HR öka kraftigt och företagen skulle bygga. Dessa vinster kan sedan beskattas vilket kan användas till ökade bostadsbidrag mm.

Allt enligt svensk nationalekonomis nestor Assar Lindbeck. Så fungerar nästan alla bostadsmarknader som fungerar bättre än Sveriges.

Hur vill du lösa vårdköerna då ? Med samma metoder ? Den som betalar mest för en
operation eller ett organ går före ? Rättvisa med dina mått mätt.

Det finns alltså faktiskt vårdköer men det har väl inte du märkt som inte har större
problem än att bli motsagd på Flashback.

Vilka vårdsystem fungerar ? För alla länder har väl ett annat system än Sverige enligt
dig ?

Kan du åtminstone inte sluta med det där tramset om hur mycket du bryr dig om
fattiga och utslagna ? Det skämtet var kul en gång men inte så mycket mera.
Citera
2019-05-21, 18:13
  #17108
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Hur vill du lösa vårdköerna då ? Med samma metoder ? Den som betalar mest för en
operation eller ett organ går före ? Rättvisa med dina mått mätt.

Det finns alltså faktiskt vårdköer men det har väl inte du märkt som inte har större
problem än att bli motsagd på Flashback.

Vilka vårdsystem fungerar ? För alla länder har väl ett annat system än Sverige enligt
dig ?

Kan du åtminstone inte sluta med det där tramset om hur mycket du bryr dig om
fattiga och utslagna ? Det skämtet var kul en gång men inte så mycket mera.

Vad har vårdköer med detta att göra? En usel liknelse som vanligt från din sida. Den vårdkö du står i ger inte bättre vård för att du väntar längre. Det går inte att köpa vård svart. Du får inte vård bara för att du har en kontakt som fixar vården åt dig. Det går inte att få lån för att köpa läkare som du sedan kan hyra ut till de som inte får vård annars osv.

Det är ju de facto inte så att hyresregleringen hjälper de med minst resurser. Tvärtom då har Sverige nordens i särklass högsta trångboddhet. Även över genomsnittet i europa TROTS att vi har bland de största bostadsbestånden per capita. Tror du det är höginkomsttagare som bor trångt eller?

Åk till Finland och fråga de unga med låga inkomster om de skulle FÖREDRA Sveriges bostadsmodell där de måste vänta i minst 10 år på en bostad (25-30 för storstad) och behöva betala 3-4 gånger högre hyror under tiden de väntar. INGEN skulle vilja gå över till Sveriges dysfunktionella system.

Jag bryr mig inte mer om någon grupp än någon annan. Bara att alla ska ha samma förutsättningar i den mån det är möjligt. De som vill ha hyresreglering däremot KAN inte hävda detsamma och vara intellektuellt hederliga.
Citera
2019-05-26, 14:03
  #17109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är ju de facto inte så att hyresregleringen hjälper de med minst resurser. Tvärtom då har Sverige nordens i särklass högsta trångboddhet. Även över genomsnittet i europa TROTS att vi har bland de största bostadsbestånden per capita. Tror du det är höginkomsttagare som bor trångt eller?

Snarare nyanlända.
Citera
2019-05-26, 15:41
  #17110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Det är ju de facto inte så att hyresregleringen hjälper de med minst resurser. Tvärtom då har Sverige nordens i särklass högsta trångboddhet. Även över genomsnittet i europa TROTS att vi har bland de största bostadsbestånden per capita. Tror du det är höginkomsttagare som bor trångt eller?


https://www.svd.se/krav-pa-storre-bostader-forvarrar-bokrisen

Mindre bostäder åt större behövande. Eller hur vill du ha det ?
Mindre efterfrågande skall det väl förresten heta.
Citera
2019-05-26, 15:44
  #17111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad har vårdköer med detta att göra? En usel liknelse som vanligt från din sida. Den vårdkö du står i ger inte bättre vård för att du väntar längre. Det går inte att köpa vård svart. Du får inte vård bara för att du har en kontakt som fixar vården åt dig. Det går inte att få lån för att köpa läkare som du sedan kan hyra ut till de som inte får vård annars osv.

Vård är väl också en vara. Som konsumeras och kostar olika mycket. Kan man inte få en
dyr operation får man köpa en mindre kostsam. Som den där liknelsen med Ferrarin och
Folkvagnen, ofta använd i denna tråden. Möjligen inte av dig men ändå.

Men med vården så reser man väl utomlands, genomför operationen och låter FK betala
i efterhand. Så man behöver bara ligga ute ett tag med pengarna.
Citera
2019-05-26, 20:53
  #17112
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Snarare nyanlända.

Sverige hade störst trångboddhet redan på 90talet. Vem bodde då trångt tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in